גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבנקים הגדולים הרוויחו 2 מיליארד שקל ברבעון השלישי

(עדכון) - הפועלים ולאומי מובילים ברווח, מזרחי ביעילות, גד זאבי נגס ברווחי דיסקונט והבינלאומי

שלושה בנקים חתמו היום (ה') את עונת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי בענף: לאומי, דיסקונט והבינלאומי. בעוד הראשון מציג צמיחה של 10% ברווח הנקי, השניים האחרים סבלו ברבעון מירידה חדה ברווחיהם בשל גורמים חד פעמיים. במבט על חמשת הבנקים הגדולים (הכוללים גם את הפעולים ומזרחי טפחות) ניתן לראות כי הם מסכמים את הרבעון השלישי עם רווח נקי מצרפי של 2.08 מיליארד שקל - עלייה של 3.5% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2014.

באופן כללי, תוצאות הרבעון מעלות תחושת דז'ה וו: בנק הפועלים הוא הבנק הרווחי במערכת, לאומי נצמד אליו, מזרחי טפחות הוא הבנק הכי יעיל ודיסקונט והבינלאומי סוחבים מחיקות חד פעמיות שפוגעות בשורה התחתונה. במבט על התוצאות במערכת מתחילת השנה, ניתן לראות שרגע לפני פרסום מסקנות דוח ועדת שטרום ויישום התוכניות של שר האוצר להגדלת התחרות בתחום האשראי ובמערכת הבנקאית בכלל, מציגים הבנקים הגדולים רווח נקי של 6.8 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, נתון המהוה גידול של 20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לאומי: רווח הון ממכירת מניות החברה לישראל

בנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק-עמינח, דיווח הבוקר על צמיחה של 10% ברווח הנקי הרבעוני לרמה של 704 מיליון שקל, בין היתר הודות להמשך הכרה ברווחים ממכירת מניות החברה לישראל. ברבעון השלישי רשם הבנק הכנסות מימון של 289 מיליון שקל ממכירת המניות, כ-180 מיליון שקל רווח נטו.

התשואה על ההון של הבנק עמדה על 10.4%, ממש כמו המתחרה הגדול בנק הפועלים, אולם בנטרול מכירת מניות החברה לישראל התשואה פוחתת לכ-8%. "זו רמת התשואה להון שלאומי יודע לייצר", אומר אלון גלזר, סמנכ"ל השקעות בלידר שוקי הון. "צפויים מהלכי התייעלות משמעותיים בבנק ואני מניח שנראה את זה בחודשים הקרובים".

תיק האשראי של לאומי המשיך לצמוח גם ברבעון השלישי והגיע ל-260 מיליארד שקל, עלייה של 4.2%. הבנק המשיך להוריד את ריכוזיות האשראי בתיק שלו, כך שבפעם הראשונה אין ללאומי קבוצת לווים עם חוב של מעל 10% מהון הבנק. הוצאות השכר עלו ברבעון ב-3% למיליארד שקל, אך עלייה זו נובעת בעיקר מהשפעת השינויים בשער הדולר, שייקרה את הוצאות השכר של עובדי לאומי בחו"ל.

לעומת זאת, בתשעת החודשים הראשונים של השנה המשיך הבנק בהורדת הוצאות השכר השוטף (ללא מענק תשואה ואקטואריה) ב-140 מיליון שקל. הבנק ממשיך בתוכניתו למזג בתחילת 2016 את בנק ערבי ישראל לתוך הקבוצה, מה שיביא לאיחוד מערכות וצמצום עלויות תפעוליות.

פער הרווח בין שני הבנקים הגדולים עמד ברבעון השלישי על 98 מיליון שקל לטובת הפועלים, ובמבט על שלושת הרבעונים הראשונים של השנה הוא הצטמצם ל-92 מיליון שקל. זאת, בהשוואה לפער של 770 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הצמצום בפער נובע בעיקר מהרווחים החד-פעמיים בהיקף של 638 מיליון שקל שרשם השנה לאומי ממכירת מניות החברה לישראל. אלה הובילו לגידול של 65% ברווח הנקי של הבנק בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, לרמה של 2.4 מיליארד שקל.

דיסקונט: התייעלות מסוימת אבל אבל לא משמעותית

את תוצאות הרבעון השלישי של דיסקונט אפשר לסכם בשתי מילים: זאבי והבינלאומי. פסק הדין שקבע כי מגד זאבי נגבתה ריבית פיגורים חריגה בגין ההלואה שלקח לקניית מניות בזק, הסב לדיסקונט פגיעה של 34 מיליון שקל ברווח הנקי, בעוד ששינוי הרישום של מניות הבנק הבינלאומי המוחזקות על ידי דיסקונט (9.28%) גרע עוד 27 מיליון שקל. זאת, לאחר שדיסקונט החל לרשום את שווי המניות לפי שווי השוק במקום לפי השווי בספרים.

כך, הרווחים הנאים שהציג הבנק בניהולה של לילך אשר-טופילסקי ברבעונים האחרונים ממימושי אג"ח פינו את מקומם להפרשות הללו, ובשורה התחתונה מציג דיסקונט רווח נקי של 168 מיליון שקל ברבעון השלישי - ירידה של 18%. התשואה להון נפלה בהתאם: 5.2% ברבעון השלישי לעומת 6.9% ברבעון המקביל. יחד עם זאת, בנטרול הרכיבים החדפעמיים שהזכרנו, דיסקונט היה מציג תשואה להון של 7%.

"בלי שוק הון טוב קשה לדיסקונט להציג תוצאה טובה", אומר גלזר. "בשנתיים האחרונות היו לו רווחים מרשימים ממימוש אג"ח וברגע שאין את זה, רואים את ההבדל".

גם ההפרשות להפסדי אשראי עלו ל-85 מיליון שקל לעומת 40 מיליון שקל ברבעון המקביל, ומדובר בשיעור הפרשות של כ-0.27% מתיק האשראי. הבנק המשיך להגדיל את תיק האשראי שלו בכמעט 4% לרמה של 123.6 מיליארד שקל. הוצאות השכר ירדו ב-6.6% ל-816 מיליון שקל, ולצד זאת רשם הבנק עלייה של 0.6% בהכנסות המימון, שהסתכמו בכמיליארד שקל.

"כן, יש קצת התייעלות בדיסקונט, אבל התמונה הכללית לא הרבה יותר טובה", סבור גלזר. "התוצאות עדיין חלשות יחסית ולא רואים את העלייה בתיק האשראי ואת השיפור בהכנסות באים לידי ביטוי. כנראה שאלה תהליכים שלוקחים זמן".

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה מציג דיסקונט גידול של 38% ברווח הנקי ל-690 מיליון שקל (הודות למכירות האג"ח במחצית הראשונה של השנה), מה שהביא לעלייה בתשואה להון ל-7.2% לעומת 5.6% בתקופה המקבילה אשתקד.

הבינלאומי: אפשר להיות אופטימיים לגבי השנה הבאה

גם הבנק הבינלאומי סבל מגד זאבי ברבעון השלישי וספג פגיעה של 37 מיליון שקל. לכך יש להוסיף הוצאה חד פעמית נוספת של 15 מיליון שקל לפרישת עובדים והוצאות מחשב בגין מיזוג יובנק. כל אלה הורידו את הרווח הנקי של הבנק ב-36% ל-86 מיליון שקל ברבעון. אותן הפרשות חד פעמיות גם גילחו 1.8% מהתשואה להון ברבעון השלישי, שעמדה על 5% לעומת 8.25% ברבעון המקביל. בנטרול ההפרשות הללו הייתה התשואה להון מגיעה ל-6.8%.

הוצאות השכר של הבנק, המנוהל על ידי סמדר ברבר-צדיק, ירדו ב-5.6% ברבעון השלישי לרמה של 419 מיליון שקל, כאשר פרישתם של 120 עובדים נוספים בגין מיזוג יובנק צפויה להמשיך להוריד את הוצאות השכר בעתיד הנראה לעין. ההכנסות מעמלות עמדו ברבעון על 340 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל.

לפי גלזר, "גם הבינלאומי יודע לייצר היום תשואה של 6%-7% וכאשר יש אירועים חד פעמיים זה מוריד אותו. אפשר להיות יותר אופטימיים לגבי השנה הבאה בגלל ההתייעלות. נראה שם עליית מדרגה ומעבר של התשואה להון אל מעבר ל-7%, אבל לא הרבה יותר מזה". את שלושת הרבעונים הראשונים של השנה סגר הבינלאומי עם רווח של 329 מיליון שקל - ירידה של 18.6%.

"המנצח הגדול: בנק הפועלים"

במבט על, חמשת הבנקים הגדולים נהנו ברבעון החולף מהכנסות מעמלות בסך של 3.7 מיליארד שקל, עלייה של 2%. הוצאות השכר שלהם ירדו ב-3.5% והסתכמו ב-3.9 מיליארד שקל. "המנצח הגדול של הרבעון הוא בנק הפועלים", מסכם גלזר. "בזמן שכל הבנקים מדברים על התייעלות או מתחילים בהתייעלות, בבנק הפועלים - אחרי שחשבנו שהוא מיצה את הפוטנציאל להתייעל - ראינו ברבעון החולף ירידה של עוד 5% בהוצאות. המאכזבים ברבעון השלישי הם דיסקונט והבינלאומי".

תוצאות הבנקים ברבעון השלישי 2015

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים