בשבוע הבא תחל ועדת הכלכלה את ההתייעצות בעניין מתווה הגז הטבעי במסגרת הליך ההתייעצות בהתאם לסעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. ההתייעצות נדרשת על מנת להעניק לחברות הגז פטור מהסדר כובל במאגרי הגז תמר ולוויתן. ישיבה ראשונה תתקיים ביום ראשון ותוקדש לשמיעת עמדתם של נציגי הארגונים החברתיים ונציגי הציבור. סך הכול יימשכו הדיונים שלושה שבועות.

השבוע שלח יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל, מכתב לשורה של אישים, בראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו זימן אותם לדיונים. מלבד נתניהו ושטייניץ, רשימת המוזמנים כוללת גם את פרופ' איתן ששינסקי, שמשמש כיועצו של שטייניץ לענייני גז; נגידת בנק ישראל פרופ' קרנית פלוג, ראש המוסד תמיר פרדו, פרופ' ירון זליכה, ממובילי המאבק נגד המתווה; וכן נציגי נובל אנרג'י ושותפיות הגז.

 

לדיונים הוזמנו גם הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, פרופ' דיויד גילה, ומ"מ הממונה עו"ד אורי שוורץ. בעוד שגילה יטען שמתווה הגז לא יקדם את התחרות במשק הגז הטבעי ולפיכך יפגע בצרכן, עמדתו של שוורץ תהיה בוודאי מרוככת יותר.

נדגיש כי להתייעצות בוועדה, או למסקנות שיעלו ממנה, אין כל השפעה על אישור מתווה הגז או יישומו. מדובר בדיונים פורמליים בלבד. שטייניץ העריך השבוע, כי מיד לאחר ההתייעצות יחתום נתניהו על סעיף 52, וכי מתווה הגז יצא לדרך בתחילת 2016. "בימים אלה אנו עומדים בפני פריצת דרך", אמר אתמול שטייניץ בוועידת הדיפלומטים, "לאחר שנים של עיכובים, בששת החודשים האחרונים ניסחנו מדיניות ממשלתית מאוחדת עם כל הרגולטורים הנוגעים בדבר, באוגוסט הבאתי את הנושא לאישור הממשלה, הוא אושר בספטמבר ועתה אנו עומדים בישורת האחרונה".

עוד חשף שטייניץ, כי כמה חודשים לאחר החתימה על המתווה, ייפתחו המים הכלכליים של ישראל לחיפושי גז נוספים. לטענתו, עד כה בוצעו חיפושים רק ב-25% משטח המים של ישראל, וכי חלוקה של רישיונות תמשוך חברות גז בינלאומיות.

בכיר באחת חברות הגז אמר היום ל"גלובס" כי חתימה על המתווה היא צעד משמעותי בהוצאת משק הגז מהפלונטר אליו הוא נכנס, אך כי זהו "רק צעד ראשון". לדבריו, "ההישגים המשמעותיים ביותר של המתווה הם פיתוח לוויתן, הרחבת מאגר תמר ויצירת יציבות רגולטורית שתאפשר משיכת חברות בינלאומיות נוספות לישראל. אך עדיין קיימות סוגיות לא פתורות שיש להסדיר".