חוטובלי אינטליגנטית, אבל...

לו הייתי תומך בעמדות חוטובלי, לא הייתי רוצה אותה כאחת המייצגות שלי

ציפי חוטובלי / צלם: דור מלכה
ציפי חוטובלי / צלם: דור מלכה

אחת מכמה תופעות מוזרות, שבהן מתאפיינת ממשלת נתניהו הנוכחית, היא סגנית שרת החוץ, ציפי חוטובלי. צפיתי בה אתמול בתוכנית "גב האומה" (ערוץ 10). ראיתי אשה צעירה בעלת אינטליגנציה ניכרת, אבל שאינה מגובה בחוכמה יתרה. האינטליגנציה מתבטאת במחשבה מהירה, מענה לשון, וחיוך ללא הפסקה, כמו של רגב. חוסר החוכמה מתבטא בהתנהלותה. כשנשאלה איך הגיעה לפוליטיקה אמרה "מהטלוויזיה", וכך באמת זה נראה. לו אני אדם התומך בעמדות חוטובלי, לא הייתי רוצה אותה במחנה שלי, בוודאי לא כאחת המייצגות שלו. המטרות של חוטובלי ושכמותה הן סיפוח הגדה, יצירת מדינה אחת לשני עמים - מהים התיכון ועד לירדן, בניית בית המקדש, שמשמעותה הריסת מסגד אל-אקצה. כדי שיהיה סיכוי להגיע אל מטרות כה קיצוניות, דרושה חוכמה מרבית. שזה אומר לנסות לרכוש תמיכה או לפחות לא לנקוט פעולות המקדמות התנגדות. החוכמה היא, ותמיד הייתה, מה שפחות לדבר ומה שיותר לעשות. רצוי בשקט.

אמירה מקדמת התנגדות

זה בוודאי לא קורה כאשר חוטובלי מספרת ש"החלום שלי זה לראות את דגל ישראל מתנוסס מעל הר הבית". יכול להיות שבמסגרת פריימריז בליכוד זו סיסמה יעילה. אבל במשרד החוץ זה סיפור אחר. קבוצת ההתייחסות שונה לחלוטין מהימין הקצוני, שחוטובלי משתייכת אליו. כשאת, חוטובלי, מדברת על החלומות שלך, כדאי שתהיי יותר סלקטיבית. כי אמירה כזאת, וכמו אחרות כמותה מבית היוצר שלך, חוטובלי, מזינה ומחזקת את ההתנגדות לעמדות שלך.

חלומות לא פרטיים

לפי התנהלותה, נראה שחוטובלי לא מבינה את השינוי שחל במעמדה. היא לא תופשת עדיין כי ברגע שהיא מ"מ שר החוץ, היא כבר לא אדם פרטי. בהתאם לכך, החלומות הפרטיים שלה הופכים בעולם לחלק ממדיניות הממשלה והמדינה. וזה עושה לא טוב למדינה - גם למי שרוצה בהרחבת גבולותיה. לא רק החלומות, כל מילה שלה היא מילה של הממשלה. זה אמנם מצב הזוי, אבל מה לעשות, זה מה שביבי אוהב: אדם חסר תרבות בתפקיד שרת התרבות ואדם לא חכם בתפקיד שרת החוץ בפועל. ויש עוד כמה כאלה בממשלה.

לו חוטובלי הייתה חכמה

לו חוטובלי הייתה חכמה כפי שהיא אינטליגנטית, הייתה מבינה שכדי להגיע אל מטרותיה היא צריכה להתבטא אחרת. למשל, אם היא חייבת לחלוק עם העולם את חלומותיה, אז לספר שחלמה כי יש שלום, אין שנאה ואין פרובוקציות. בקיצור - כולם רוצים שלום ועושים הכל כדי להשיגו. כי מה זה משנה - גם לחלום הדגל וגם לחלום השלום אין הרבה סיכוי להתגשם. אז למה סתם לקומם אחרים, במיוחד כשזה פועל נגד העמדות שלך עצמך!