רבעון שלישי חלש למגדל עם הפסד כולל של כ-333 מיליון שקל

 גרר את הקבוצה להפסד של 58 מ' ש' מתחילת השנה ■ החוסר בדרך להחלת הסולבנסי 2: 6 מיליארד ש'

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

השינויים בריביות והתשואות החלשות בשוקי ההון, הובילו את קבוצת הביטוח מגדל  להציג הפסד ברבעון השלישי. זאת, בדומה למתחרותיה אך במידה רבה בהרבה, שגררה אותה להציג הפסד כולל מתחילת השנה. ברבעון השלישי הפסידה קבוצת הביטוח שבשליטת שלמה אליהו 234 מיליון שקל, ובשקלול הפסדי השקעה שנזקפו להון נרשם הפסד כולל רבעוני של כ-334 מיליון שקל, בהשוואה לרווח כולל של כ-142 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

לאור זאת, הרווח הנקי של החברה מתחילת השנה הצטמק בכ-52% ביחס לתקופה המקבילה, לכ-187 מיליון שקל. ואולם, אמת המידה המובילה לבחינת רווחיות חברות הביטוח הינה הרווחיות הכוללת, שמשקללת גם רווחי/הפסדי השקעה שנזקפו להון. כך, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015 רשמה מגדל הפסד כולל לאחר מס של כ-58 מיליון שקל, לעומת רווח כולל של כ-503 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

ההרעה בתוצאות הרבעון נבעה בעיקרה מהפסדי השקעות, שבאו לידי ביטוי גם בקיטון של כ-270 מיליון שקל לפני מס בדמי הניהול המשתנים, שנגבו מתחילת השנה בפוליסות המשתתפות ברווחים. אלה הצטרפו להפרשות שביצעה החברה, בעיקר בשל הוראות רגולטוריות, שהשפיעו על התוצאות מתחילת השנה.

הפחתה במוניטין של קרנות הנאמנות

מגזר הפעילות המרכזי של הקבוצה הינו החיסכון לטווח ארוך, שבו רשמה מגדל הפסד כולל לפני מס של כ-399 מיליון שקל, ומתחילת השנה - הפסד של כ-108 מיליון שקל. בתקופות המקבילות נרשמו רווחים במגזר. גם במגזר הביטוח הכללי הציגה החברה הפסדים בשתי תקופות הדיווח, וזאת בשל ענפי הרכב רכוש (הביטוח המקיף וצד ג') והחבויות שאינן כוללות את תחום הרכב חובה הרווחי.

בשל הפחתת מוניטין בפעילות קרנות הנאמנות, רשם בית ההשקעות מגדל שוקי הון הפסד של כ-9.5 מיליון שקל ברבעון השלישי, כשמתחילת השנה הפסיד כ-9.7 מיליון שקל. הפחתת המוניטין האמורה הסתכמה בכ-9 מיליון שקל ברבעון, ומתחילת השנה בכ-14 מיליון שקל.

אך לא רק זאת, הדוחות של מגדל נושאים עוד בשורה, צפויה אך בעייתית: הצורך של החברה בעיבוי הונה במיליארדי שקלים, על מנת להיערך כיאות להחלת הוראות הסולבנסי 2 האירופיות בישראל. על פי תוצאות תרגיל היערכות שביצעה מגדל, יחד עם יתר החברות, בהתאם להוראות האוצר - "היעדר היערכות מתאימה" עלול להביא לחוסר בהון בהיקף גבוה של כ-6 מיליארד שקל. במגדל מסבירים כי בהתחשב בהוראות מעבר שהוציא האוצר, שלפיהן יתאפשר יישום הדרגתי, הגירעון הפוטנציאלי העתידי עומד "רק" על 4.5 מיליארד שקל - הסכום הגבוה בענף.