יש לכם 50 אלף שקל? תוכלו לקנות אג"ח COCO של הבנקים

המכשיר שמאפשר "תספורות" למשקיעים ייפתח גם בפני המשקיעים הקטנים - עם מגבלה

דוחות כספיים/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דוחות כספיים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הנפקות אג"ח COCO של הבנקים נפתחות באופן חלקי לציבור הרחב. רשות ני"ע ובנק ישראל יאפשרו לציבור להשתתף בהנפקות אגרות החוב הנחותות של הבנקים אך כל משקיע יידרש לקנות אג"ח בסכום מינימלי של 50 אלף שקל. 

בשבוע שעבר הודיע בנק ישראל כי יאפשר לבנקים להנפיק אג"ח COCO. מדובר במכשיר פופולרי בעולם התורם ליציבות הבנקים, אולם טומן סיכון לא מבוטל למשקיע, שכן הוא מאפשר מחיקה חלקית או מלאה של האג"ח בעתות משבר. התנאים שקבע בנק ישראל לחדלות פירעון של האג"ח הם במצב של ירידה אל מתחת ל-5% בהלימות ההון של הבנק או לחלופין כאשר הפיקוח על הבנקים יחליט שיש לבצע מחיקה (בתנאי משבר). 

פוטנציאל ה"תספורות" למשקיעים היה הסיבה לכך שיו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר התנגד להנפקת אג"ח COCO בשנים האחרונות, שכן המכשיר מועיל לבנקים ומחק את ההון העצמי שלהם, אך בתנאים מסוים גרוע למשקיע. בהודעה שפרסם בנק ישראל בשבוע שעבר נכתב כי כדי להגן על המשקיעים הוא יאפשר רק למשקיעים חכמים להשתתף בהנפקות הללו, כלומר המשקיעים הפרטיים נותרו בחוץ.

אך כעת מסתבר שבנק ישראל ורשות ני"ע יאפשרו למשקיעים פרטיים לקנות גם כן את האג"ח הללו, אם המשקיע יקנה את האגרות ב-50 אלף שקל לפחות. מבחינת בנק ישראל, רף זה מהווה הוכחה לכך שמדובר ב"משקיע חכם" המודע לסיכון.

בנק מזרחי טפחות הוא הראשון שיבצע הנפקת אג"ח COCO פרטית ומתכוון לגייס בשבועות הקרובים כמיליארד שקל. הבנקים האחרים יגייסו אג"ח COCO בשנה הבאה, כאשר ההערכה היא כי הבא בתור אחרי מזרחי טפחות הוא בנק לאומי, שיבצע את ההנפקה באופן שונה מאשר מזרחי טפחות.