המשיכה של האמירות תתרחב: דובאי מחפשת נתיב פריצה

אחרי שהתאוששה ממשבר החובות של 2009 באמצעות השקעות מגוונות בתשתית, קריסת מחירי הנפט בשנה האחרונה והתחזקות הדולר שוב מעלות שאלות לגבי סיכויי הצמיחה של דובאי ■ אך מיזמי תשתית חדשים שעל הפרק, הפתיחה הצפויה של כלכלת איראן והזרימה של תיירות ועסקים מאפריקה מרמזים טובות

קו הרקיע של דובאי / צילום: רויטרס
קו הרקיע של דובאי / צילום: רויטרס

בחמש השנים האחרונות, דובאי החזירה לעצמה את הדינמיות שלה. אחרי משבר החובות של 2009, האי-שקט של האביב הערבי ב-2011 החזיר כספים ותיירים לאמירות הזו, שיגר את מחירי הנדל"ן לשמיים ומילא את בתי המלון.

האמון המחודש בישר עידן של השקעות תשתית, מכבישים ומסילות ברזל עד נמלי תעופה ואתרי תיירות, כולל תעלה שחוצה את הדרכים הראשיות בעיר עד "מסגרת" בגובה 150 מטר שהוקמה בהשקעה של 40 מיליון דולר, שדרכה התיירים יכולים לצלם תמונות של קו הרקיע של העיר. התנועה הזוחלת בכבישים התחדשה והתורים בנמל התעופה שוב התארכו, וכך חזרה העיר למודל הצמיחה שלפני המשבר הפיננסי של "נבנה והם יבואו".

אך קריסת מחירי הנפט בשנה האחרונה והתחזקות הדולר מעלות שאלות לגבי סיכויי הצמיחה של דובאי.

דוברים רשמיים מציירים תמונה אופטימית על רקע התסיסה הגיאופוליטית במזרח התיכון, מחירי הנפט הנמוכים ושוק הנדל"ן החלש יותר. מוחמד אל-שעבני, מנכ"ל חברת ההשקעות של דובאי, IDC, שמנהלת נכסים בשווי 190 מיליארד דולר, אומר שהנפט הזול עוזר למגזר התעופה, בייחוד לחברת הדגל של האמירות, אמירייטס. מצד שני, ההאטה הכלכלית העולמית והדולר החזק, שאליו צמוד הדירהם, המטבע המקומי, מעיקים על התיירות ועל הצריכה הפרטית.

"ההשפעות של ירידת מחירי הנפט והתחזקות הדולר מבטלות זו את זו, ולא נראה שינוי משמעותי ב-2016 לעומת 2015", אומר שעבני. חברת IDC שבניהולו מחזיקה את החברות הבולטות במגזר הציבורי, כולל חברת התעופה אמירייטס.

דובאי צמצמה את תלותה בנפט משנות ה-70, אך המוקד המסחרי שהיא הקימה נשאר חשוף למחיר הנפט. הבורסה המקומית נמוכה עדיין ב-40% מהשיא של השנה שעברה.

הכלכלה הגדולה במפרץ הפרסי, סעודיה, קיצצה את ההוצאה שלה ב-80 מיליארד דולר, ואבו דאבי, הבירה עתירת הנפט של איחוד האמירויות הערביות, ממקדת מחדש פרויקטים ב"דברים חיוניים", לפי נגיד הבנק המרכזי של האיחוד, מובארק אל-מנסורי. ההשפעה הזו מתחילה לחלחל אל המגזר הפרטי התלוי במגזר הציבורי, כולל העסקים הקטנים והבינוניים בדובאי.

עבדול עזיז אל-גורייר, יו"ר פדרציית הבנקאות של איחוד האמירויות, אומר שסך ההלוואות שנטלו עסקים קטנים ועלולות להיות בסכנת אי פירעון הוא אולי 2 מיליארד דולר. כמה בעלים של עסקים קטנים נמלטו לחו"ל כדי שלא לרצות עונשי מאסר - חדלות פירעון נשארה עבירה פלילית באמירויות.

התמונות של בעלי עסקים שנוטשים את דובאי הן תזכורת מפחידה למשבר הנדל"ן של 2008 בעיר, שהוביל לנטישה המונית של תושבי חוץ שנמלטו מן החובות שלהם.

טארק פדאללה, מנכ"ל נומורה ניהול נכסים במזרח התיכון, אומר ש-2016 תהיה שנה כלכלית קשה בדובאי, אבל תיתכן התאוששות כבר לקראת סוף השנה הבאה.

מאחר שרוב מדינות המפרץ תלויות מאוד בהכנסות הנפט, שש חברות מועצת שיתוף הפעולה במפרץ הפרסי שוקלות כעת להנהיג מס קנייה או מע"מ. איחוד האמירויות, UAE, שוקל בנפרד גם אפשרות של השקת מס חברות. האמצעים הללו יבואו בנוסף לכמה "מסים מתגנבים" שהעלו את יוקר המחיה, שמנופח ממילא בגלל חשבונות טלקום ודמי שכירות נדל"ן גבוהים.

"הרבה יהיה תלוי במידת האגרסיביות של הממשלה בצמצום סובסידיות, ובמידה שבה הם יהיו מוכנים לקזז את העלאות המס עם רפורמות שיקלו את העלויות הגדולות במשק", אומר פדאללה. "האוכלוסייה משלימה עם דמי השכירות וחשבונות הטלפון הגבוהים בגלל הסובסידיות והעדר המסים - ולכן שיווי המשקל הזה יעמוד למבחן".

הכלכלה צפויה להאט בגלל הירידה בהכנסה הפנויה עם צמצום הסובסידיות והגדלת הכנסות המדינה, אומר עימאד מוסטק, אסטרטג בחברת הייעוץ Ecstrat. "הבעיה האזורית היא ירידת מחירי הנפט, שתשפיע גם על ההוצאה התיירותית, אבל עוצמת ההלם לא תתקרב לזו שהייתה ב-2009, שבה ראינו בריחת הון מאסיבית".

סוכני נדל"ן, שנהנו מעליית מחירי נכסים ב-70% בשנים 2011-2014, מדווחים על ירידה של 10%-20% בערכי הנכסים השנה, והם צופים ירידה נוספת בשנה הבאה.

שעבני אומר שהמחירים הנמוכים יותר יעזרו לשמור על רמת החיים בעיר. "יש היצע יתר שייקח זמן להתגבר עליו", הוא אומר. "חשוב שניתן תמורה לכסף, מפני שבמבט הרחב יותר, אנחנו חייבים להישאר תחרותיים ביחס לעולם".

מספר תושבי דובאי הוכפל בכל עשור מאז שאיחוד האמירויות קיבל את עצמאותו ב-1971, בזכות המוניטין שלו כמקלט מבטחים לגידול משפחות. האוכלוסייה בסך 2.3 מיליון נפשות גדלה ל-3.4 מיליון בשעות היום, עם השוהים בעיר לעבודה, שבאים בעיקר משארג'ה.

השפים הגדולים בעולם, מגורדון רמזי עד וולפגנג פאק, פותחים בדובאי מסעדות כדי ליהנות מהתרבות הצרכנית שלה.

כדי להבטיח צמיחה, הממשלה מחויבת למגה-מיזמים גדולים יותר ויותר, כמו בניית נמל התעופה הדרומי בהשקעה של 32 מיליארד דולר - הנמל הגדול ביותר בעולם. לצד הנמל, הממשלה מקימה אתר ליריד אקספו 2020, שהיא מקווה שימשוך 25 מיליון מבקרים.

התרחבות דובאי ב-15 השנים האחרונות התבססה על מגזרים כלכליים חדשים, כמו הפקות מדיה, טכנולוגיה ושירותים פיננסיים. המרכז הפיננסי הבינלאומי של דובאי, שהושק ב-2005, מעסיק 18,000 עובדים. הוא מתכנן לשלש את גודלו בעשור הבא. כדי להרחיב את הבסיס הכלכלי של העיר ואת כוח המשיכה שלה, הממשלה השיקה גם רובע אופנה ועיצוב, עם הכשרת כוח עבודה בתחום זה.

הפתיחה הפוטנציאלית של כלכלת איראן בשנה הבאה עם הסרת העיצומים הצפויה עשויה לספק עוד תמיכה לדובאי. העיר היא שותפה היסטורית למסחר ולשירותים עם איראן, והיא מקווה לחדש את תפקידה כראש גשר למשקיעים שינהרו לשוק האיראני הגדול. "במה שנוגע לעסקים, יש לנו כלכלה פתוחה", אומר שעבני. "דובאי הייתה תמיד פלטפורמה לקידום עסקים באיראן".

האמירות מנסה גם לחזק את מעמדה כ"דרך המשי החדשה" שמקשרת מסחר והשקעות בין המזרח התיכון, אסיה ובייחוד אפריקה, שהמסחר איתה עלה ב-40% מאז 2011. "מסחר מתורגם גם לתיירות", אומר חלאל אל-מרעי, מנכ"ל משרד התיירות ושיווק המסחר של דובאי.

"אם אתה מביט על אפריקה, זה התחיל עם עסקים, ואילו כעת אנחנו יותר ויותר יעד של תיירות לאפריקאים", הוא אומר. "תיירות של אנשי עסקים מייצרת גם תיירות למטרת בילוי ונפש". העלייה במספר התיירים מאפריקה, יחד עם העלייה החדה במספר המבקרים מסין, הוסיפה גיוון בריא למקורות ההכנסה. גם העלייה במספר המבקרים מסעודיה, הודו ובריטניה קיזזה את הירידה במספר המבקרים מרוסיה.

האירו והרובל החלשים ביחס לדירהם, יחד עם גידול שנתי של 5% במספר חדרי המלון בדובאי, מורידים את תעריפי הלינה ב-7.3% בממוצע השנה, לפי ספקית הנתונים STR Global.

מרעי, שקיבל לידיו את ניהול גוף קידום התיירות לפני כמעט שלוש שנים, אומר שהאמירות מצויה על תוואי השגת 20 מיליון ביקורי תיירים בשנה עד תום העשור הנוכחי. כדי לעמוד ביעד הזה, העיר צריכה להגדיל את היצע חדרי המלון מ-95,000 כעת ל-140,000-150,000. בשנה שעברה הגיעו לדובאי 13.2 מיליון מבקרים, עלייה של 8.3% מ-2013.

סקוט גודסון, מייסד סוכנות הפרסום StrawberryFrog, שהשיקה קמפיינים של שיווק לדובאי, אומר שהמשיכה של העיר תתרחב כאשר חברת התעופה הלאומית תרחיב את נתיבי הטיסה שלה ברחבי העולם. "מי שמשוטט באזור דובאי מול יכול לראות הכול, מחבורת בנות משנחאי במסע קניות, עד ברזילאים שנהנים מקפה ב-Dean & DeLuca", אומר גודסון. "זהו מוקד עולמי".