"המשך המשבר ברוסיה עלול להשפיע על יכולתה של אפריקה להשיג מימון לפרויקטים"

החברה סיכמה את הרבעון השלישי בהפסד של 5.5 מיליון שקל, והפסדיה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הגיעו ל-176 מיליון שקל

לב לבייב / צלם: איל יצהר
לב לבייב / צלם: איל יצהר

המשבר הכלכלי ברוסיה ממשיך לאיים על מצבה הפיננסי של חברת ההשקעות בנדל"ן אפריקה ישראל, ובדוחות הרבעון השלישי שפרסמה הבוקר החברה שבשליטת לב לבייב, מפנים רואי החשבון שלה את תשומת הלב לכך.

אלה מציינים כי הימשכות המצב הכלכלי הרעוע ברוסיה - אחד משוקי הפעילות המרכזיים של אפריקה ישראל , שבו היא פועלת באמצעות החברה הבת אפי פיתוח, עלול לפגוע בהכנסותיה, לייקר את עלויות הפעילות, לפגוע בשווי נכסיה שם ולהשפיע באופן שלילי על ההון העצמי שלה.

עוד נכתב בדוחות, כי המצב ברוסיה מגדיל את הקושי לקבלת מימון בנקאי, וכי "התמשכות המצב הנוכחי או החרפתו עלולים להשפיע לרעה באופן מהותי על יכולתה של הקבוצה להשיג מימון לפרויקטים נוספים במדינות פעילותה".

הפגיעה בכלכלה הרוסית נרשמה בעקבות המשבר המדיני שפרץ מול אוקראינה, והסנקציות שהוטלו על המדינה עקב כך, שצמצמו את היקף ההשקעות הזרות במדינה ופגעו באופן דרמטי בשווי המטבע הרוסי - הרובל. ירידת מחירי הנפט - משאב מרכזי בהכנסות המשק הרוסי מתחילת השנה - הוסיפה גם היא לפגיעה וגררה להורדת דירוג האשראי של המדינה על-ידי סוכנויות הדירוג הבינלאומיות. אפריקה ישראל פועלת בתחומי יזמות הנדל"ן ותחומים סינרגטיים אליהם ברוסיה, מזרח ומרכז אירופה וישראל.

בדוחותיה סולו הציגה אפריקה התחייבויות אג"ח כוללות של כ-3 מיליארד שקל - עיקרן (2.85 מיליארד שקל) לטווח ארוך.

סך התחייבויותיה השוטפות מגיע ל-348 מיליון שקל ולטווח ארוך ל-3.1 מיליארד שקל. הונה העצמי עמד על 2.6 מיליארד שקל, לצד קופת מזומנים והשקעות לזמן קצר בהיקף של 385 מיליון שקל.

לפי הדוחות, אפריקה צפויה לפרוע בשנתיים הקרובות אג"ח בהיקף של קרוב ל-1.1 מיליארד שקל והחברה מעריכה כי תעמוד בתוכניותיה ותפרע את התחייבויותיה בזמן.

סך ההכנסות הרבעוניות של הקבוצה שמר על יציבות, ברמה של 1.9 מיליארד שקל, וגם השורה התפעולית הרבעונית, אולם עלייה בהוצאות המימון גררו אותה להפסד רבעוני של 5.5 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של 53 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הפסדיה של החברה מצטברים ל-176 מיליון שקל, לעומת הפסד של 13 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בדוחות מתייחסת אפריקה ישראל גם לאי-הסדרים כספיים חמורים בחברת נגב קרמיקה של אפריקה תעשיות, חשדות למעילות של מנכ"ל החברה, אבי מוטולה, וחקירתו, וגם של מנהלים נוספים, תחת אזהרה, ברשות ני"ע.

באפריקה מציינים כי ההשפעה המצטברת של הליקויים בדוחות הכספיים של אפריקה תעשיות על ההון של החברה מסתכמת ב-73 מיליון שקל ועל הונה ב-43 מיליון שקל.

אברהם נובוגרוצקי (נובו), מנכ"ל אפריקה ישראל מסר היום כי "אנו שמחים לראות כי המאמצים הרבים שמושקעים בקידום הפיתוח העסקי באים לידי ביטוי בתוצאות חברות הבת אפריקה ישראל נכסים, דניה סיבוס ואפריקה ישראל מגורים. אפריקה נכסים ואפריקה מגורים מציגות תנופת עשייה שמתבטאת בביצועים התפעוליים של החברות. אפריקה נכסים, שהשלימה לאחרונה שתי עסקאות שייצרו לה תזרים מזומנים משמעותי, הודיעה על חלוקת דיבידנד לבעלי מניותיה. אנו רואים בכך עדות חשובה ליכולת של החברה להמשיך בפיתוח מוצלח של עסקיה לצד שיתוף בעלי המניות בהצלחתה. אפריקה מגורים ממשיכה לשמור על מיצובה המוביל בענף ובתשעת החודשים הראשונים של השנה מכרה מספר זהה של דירות לזו שמכרה במהלך כל שנת 2014. המדדים הכלכליים ברוסיה ביניהם שער הרובל ממשיכים להשפיע על פעילותה של אפי פיתוח. אנו ממשיכים לפעול בזהירות ולבחון את צעדינו בהתאם להתרחשויות. באפריקה תעשיות אנו ממשיכים לקדם מספר מהלכים לייצוב פעילותה".