סקירה מקיפה: כך עובד נתיב ההתחמשות של דאעש

בדומה לשוק השחור בנפט, גם בכל הקשור לנשק ותחמושת כבל אליו ארגון המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה סוחרי שוק שחור שנקלטו במערכת מורכבת של היצע וביקוש ומחזיקים את הארגון הג'יהאדי העשיר בעולם חמוש עד האוזניים

דאע"ש / צלם: רויטרס
דאע"ש / צלם: רויטרס

אבו עלי, סוחר נשק ידוע עבור המורדים שנלחמים בדאעש בעיירה שלו במזרח סוריה, היה בטוח שימיו על פני האדמה ספורים כאשר לפני שנה יצאו שני לוחמי הארגון הזה מן הטנדר שלהם והלכו לקראתו. הוא נדהם כשהם הושיטו לו מסמך מודפס. "במסמך נאמר שהאדם הזה מוסמך לקנות ולמכור כל סוג נשק בתחומי המדינה האיסלאמית", הוא אומר. "הוא נשא אפילו את החותמת 'מרכז מוסול'".

במקום להיעצר או להיות מגורשים כפי שהם חששו כאשר דאעש כבש בסערה את מזרח סוריה בשנה שעברה, סוחרים רבים בשוק השחור כמו אבו עלי נהנו מחיזורים של ארגון המדינה האיסלאמית בעיראק ובלבנט. הם נקלטו במערכת מורכבת של היצע וביקוש שמחזיקה את הארגון הג'יהאדי העשיר ביותר בעולם חמוש עד האוזניים ברחבי ה"חליפות" שלו, שמקיפה את מחצית סוריה ושליש משטח עיראק.

"הם קונים כמו מטורפים. הם קונים כל יום: בוקר, צהריים וערב", אומר אבו עלי, שכמו רבים מעמיתיו בתחומי מדינת דאעש מעדיף להשתמש בשם בדוי.

דאעש לכד נשק בשווי מאות מיליוני דולרים כאשר הוא כבש את העיר השנייה בגודלה בעיראק, מוסול, בקיץ 2014. מאז, בכל קרב שבו הוא ניצח, הוא קיבל עוד נשק. הארסנל שלו כולל טנקי אברהמס מתוצרת ארה"ב, רובי אמ-16, מטולי רימונים אמ.קיי 19 (40 מ"מ, שלל מצבא עיראק) ותותחי שדה אם-46 מתוצרת רוסית בקוטר 130 מ"מ (שלל מצבא סוריה).

אבל הסוחרים אומרים שדאעש זקוק עדיין לדבר אחד: תחמושת. רוב הביקוש הוא לכדורים לרובי הקלצ'ניקוב, למקלעים בקוטר קנה בינוני ולתותחי נ.מ בקוטר 14.5 ו-12.5 מ"מ. דאעש קונה גם רימונים שנורים מררנ"טים (מטולי רימונים) וכדורי צלפים, בכמויות קטנות יותר.

קשה לחשב את הסכומים המדויקים של המסחר בתחמושת של הארגון. מוקדם יותר השנה, קרבות גישוש לאורך החזית הסמוכה לעיירה דיר אזור במזרח סוריה - שדה קרב אחד מני רבים של דאעש - חייבו תחמושת בשווי מיליון דולר לפחות בכל חודש, לפי ראיונות עם לוחמים וסוחרים. מתקפה בדצמבר לפני שנה במשך שבוע על שדה תעופה סמוך אכלה עוד מיליון דולר, לדבריהם.

הצורך של דאעש בתחמושת משקף את טקטיקת הלחימה שלו: הארגון תלוי מאוד בכלי רכב ממולכדים, חגורות נפץ ומטעני נפץ מאולתרים, גם כשהוא מסתער וגם כשהוא בנסיגה. הקרבות המהירים שבין לבין - בעיקר עם רובי הקלצ'ניקוב והמקלעים שמורכבים על טנדרים - יכולים לשרוף עשרות אלפי כדורים ביום אחד. לוחמים בארגון אומרים שהטנדרים והמשאיות של התחמושת מציידים את קווי החזית מידי יום ביומו.

כדי להבטיח את האספקה הזו, דאעש מנהל מבצע לוגיסטי מסובך, שהוא כה קריטי, שלפי הלוחמים המועצה הצבאית העליונה של הארגון, שהיא חלק מההנהגה הבכירה, מפקחת עליו ישירות. הפיקוח הזה דומה לפיקוח הישיר על עסקי הנפט של דאעש, שהם מקור ההכנסה העיקרי שלו.

המקור הטוב ביותר לתחמושת הוא אויביו של הארגון. המיליציה הפרו-ממשלתית בעיראק מוכרת אספקה צבאית לסוחרי שוק שחור, שמוכרים אותו לסוחרים של דאעש.

ארגון דאעש בעיראק/ צילום:רויטרס
 ארגון דאעש בעיראק/ צילום:רויטרס

לוחמי דאעש מסתמכים בעיקר על המלחמה התלת-ראשית בסוריה בין כוחותיו של הנשיא בשאר אל-אסד והמורדים שנלחמים כדי להפיל אותו וגם נגד דאעש. כאן ממלאים סוחרי הנשק הסורים תפקיד חיוני. אבו עלי נמלט כשהוא התבקש להצטרף לשורות דאעש, אבל אבו עומאר, סוחר שוק שחור ותיק בשנות ה-60 לחייו, קפץ למים העכורים של המסחר בנשק.

"אנחנו יכולים לקנות מן המשטר, מהעיראקים, מהמורדים. אם היינו יכולים לקנות מהישראלים, להם לא היה אכפת, כל עוד הם יקבלו את הנשק שלהם", אומר אבו עומאר. הוא משוחח עם "פייננשל טיימס" אגב ריקון כוסיות וויסקי בבר בטורקיה, ומספר על שנותיו כמבריח נשק עבור דאעש. הוא נטש את המסחר הזה באוגוסט, לדבריו, אחרי שהחליט שדאעש הוא "ארגון מדכא".

מפקדי דאעש מספקים תעודות זהות חתומות לסוחרים שקיבלו אישור רשמי של שני חברים במחלקות הביטחון של הארגון. הארגון מקפיד על סעיף בלעדיות: סוחרי הנשק יכולים לנוע בחופשיות כדי לעסוק במלאכתם - כל עוד דאעש הוא הלקוח היחיד שלהם.

יריביהם של הג'יהאדיסטים מתפעלים מיכולתם להניע במהירות כמויות גדולות של אספקה ותחמושת במהלך לחימה. בצפון עיראק, לוחמי הפשמרגה הכורדים מצאו מסמכים מפורטים של משלוחי נשק ותחמושת, עם פקודות שהתייחסו לקרבות שזה עתה הסתיימו.

"בתוך 24 שעות, התחמושת נשלחה אליהם במכונית", אמר איש ביטחון עיראקי בעילום שם.

הלוחמים והסוחרים זוקפים את מהירות האספקה לזכות מערכת התקשורת של דאעש. "ועדה" נודדת שממונה על ידי המועצה הצבאית העליונה של הארגון משוחחת בקביעות עם "רכזי הנשק" בכל מחוז, שמקבלים בעצמם בקשות מהמפקדים בשטח.

האויבים יכולים לעתים להאזין לתקשורת בין המפקדים לבין רכזי הנשק בתדרים של מכשירי קשר. מהגבול הסורי-עיראקי, לוחמי פשמרגה כורדים מתקבצים סביב מכשיר קשר שמכוון לתדר של דאעש, ושומעים בו את לוחמי הארגון מזמינים בצעקות "קבאב", "צ'יקן טיקה" ו"סלט".

"קבאב הוא כנראה מקלע כבד", אומר אבו אחמד, מפקד מורדים ממזרח סוריה שנלח בשורות דאעש עד שהוא נמלט לטורקיה בקיץ האחרון. "סלט זה כנראה תחמושת לקלצ'ניקובים. יש כדורי נפץ, כדורים חודרי שריון - כמו סלט של כדורים".

אבו עומאר אומר שהוא נהג להתקשר לרכזי הנשק של הארגון באמצעות ווטסאפ. מדי כמה ימים, ועדת הנשק פרסמה רשימת מחירים לכדורים ולרימונים שהביקוש להם הוא הגבוה ביותר. הרכז שאליו דיווח אבו עומאר העביר אליו במסרונים את עדכוני המחיר. הסוחרים אומרים שהעמלה שלהם הייתה 10%-20%.

המחירים עולים מאחר שמטוסי הקואליציה נגד דאעש בהנהגת ארה"ב מרחיקים את הארגון מן הגבול הטורקי, ומגבילים בכך נתיבי הברחה אפשריים, אמר אבו אחמד ל"פייננשל טיימס". דאעש הנפיק עוד רישיונות כדי להגביר את התחרות ולהוריד את המחירים, מתלונן אחד הסוחרים. התוצאה היא שסוחרי הנשק מתמודדים על אותן העסקאות.

רוב התחמושת מגיעה מסוריה, שהיא כעת מקור נשק לכל האזור. נותני חסות ממדינות המפרץ משגרים לארגוני המורדים "שלהם" משאיות או טנדרים גדושי תחמושת מהגבול הטורקי. לוחמים מושחתים מעבירים חלק מהאספקה לסוחרים מקומיים. מחוזות הגבול אידליב וחאלב הפכו לשוק השחור הגדול ביותר במדינה, אומרים תושבים מקומיים. 

 

האידיאולוגיה כבר לא חשובה במיוחד אחרי חמש שנות מלחמה, אומר אבו אחמד. "כמה סוחרים אפילו שונאים את דאעש, אבל זה לא משנה להם כשהם מרוויחים".

הסוחרים משתמשים במערך של נהגים ומבריחים כדי להסתיר תחמושת במשאיות וטנדרים שמעבירים סחורות אזרחיות כמו ירקות וחומרי בנייה. "יש משאיות שנכנסות ויוצאות כמו מטורפות. הן תמיד משתמשות בסחורות לא חשודות", אומר אבו אחמד. "יש הרבה שימוש במכליות או במשאיות דלק, מפני שהן חוזרות ריקות לשטחי דאעש".

תחמושת ממוסקבה ומטהרן שמיועדת לכוחות אסד היא מקור נוסף לנשק שנרכש בשוק השחור, באזורים כמו סוואידה בדרום סוריה. "הם אוהבים מוצרים רוסיים", אומר אבו עומאר. "הם קונים ציוד איראני רק בזול".

באזור של מעט מאוד הזדמנויות כלכליות, עצירת המסחר בנשק ותחמושת היא אתגר קשה מאוד. על כל סוחר נשק שמתייאש ונמלט לטורקיה, לא חסרים מועמדים שלהוטים להחליף אותו. "כעת זה רק עניין של כסף. לאף אחד לא אכפת מי אתה, רק הדולר חשוב להם", אומר אבו עומאר.

כך נבנים מטעני הנפץ

מטעני הנפץ שהפכו את דאעש לארגון ידוע לשמצה במהלך קרבות הם גם החוליה הקשה ביותר לעצירה בשרשרת האספקה של הארגון.

מומחים ב"קבוצת המחקר לחימוש עימותים", CAR, בבריטניה, שעובדת יחד עם מועצת הביטחון האזורית בכורדיסטן שבעיראק כדי לעקוב אחרי אספקת התחמושת לדאעש, אומרים שהארגון קונה ומוכר כמעט כל פריט שמשמש לייצור מטעני הנפץ.

"ראינו הכול, מטלפונים ניידים ומכשירי קשר של מוטורולה עד מנגנוני פתיחת דלתות מוסכים ולוחות מעגלים מודפסים של מחשבי לפטופ", אומר ג'יימס ביבן, מנהל CAR. הקבוצה הזו עוקבת אחרי תחמושת חומרי נפץ של דאעש בשדות קרב נטושים, בעזרת מועצת הביטחון הכורדית בעיראק.

סחורות רבות שדאעש קונה - כמו האלקטרוניקה שמרכיבה נפצי מטענים - הן כה נפוצות עד שבלתי אפשרי כמעט להתחקות אחריהן. לחומרים אחרים כמו אלומיניום חמצני ודשנים, שהם כימיקלים שדאעש מחפש מעבר לשטחיו, יש שימושים אזרחיים לגיטימיים בכרייה או חקלאות, וגם אחריהם קשה להתחקות.

החומרים הללו מגיעים מכל העולם, אומר פקיד עיראקי. "רק תשים אצבע על המפה, והם קונים גם משם".

יש כמה מסלולי העברה של החומרים הללו לדאעש. הגדול ביותר הוא טורקיה. CAR גילתה שכמה חברות טורקיות שקונות חומרים להריסה או כרייה, לדוגמה, מוכרות אותם ללקוחות שמעבירים אותם בחשאי לארגון הג'יהאד.

מגוון החומרים שדאעש משיג באמצעות סוכני הקניות שלו נותן תחושה של עד כמה קשה לעצור את השטף הזה. "פייננשל טיימס" חשף את המקרה של איש עסקים בעיירה אקקלה בדרום טורקיה שנעלם לפני ארבעה חודשים אחרי שהתגלה שהוא רוכש צינורות אינסטלציה ודשן, שהועברו לדאעש לפי עובדיו של האיש.

CAR תיעדה גם מקרים של כימיקלים ומוצרי דישון חקלאיים שהגיעו לידי דאעש דרך לבנון ועיראק. הארגון משתמש בחומרים הללו כדי לייצר כמויות גדולות של מטעני נפץ. חוקרי CAR נכנסו למתקן ייצור נטוש כזה בעיראק עם כוחות פשמרגה הכורדים, ומצאו בו חומרי נפץ שיכלו למלא אוניית מכולות בגובה 7 מטר.

אבו אחמד, מפקד מורדים שנלחם בשורות דאעש במשך שנה, אומר שלארגון יש אפילו מתקנים לייצר שריון לכלי הרכב שהופכים להיות מכוניות נפץ. "הם רוצים להיות בטוחים שהנהג המתאבד יגיע ליעד שלו בלי שייפגע מירי", הוא אומר. "לעומת זאת, כמעט לא ראיתי מקרים שהם שריינו את כלי הרכב שאיתם הם נעים".

מסלול התחמושת
 מסלול התחמושת