הממשלה תצביע על קידום הקמת תחנת כוח גרעינית?

משרד האנרגיה גיבש הצעת חוק אותה ביקש להעלות להצבעה בממשלה בעוד מספר ימים ■ המשרד להגנת הסביבה מתנגד ודורש להעלות את הבלו על הפחם שיגדיל את צריכת הגז הטבעי: "מקרה קלאסי שלא נותנים לחתול לשמור על השמנת"

יובל שטייניץ / צילום: אוריה תדמור
יובל שטייניץ / צילום: אוריה תדמור

שר האנרגיה יתקן את תכנית הפיתוח של חברת החשמל כך שלא תכלול את הקמת תחת הכוח D באשקלון, ובמקום זאת יקדם בדיקת היתכנות להקמת תחנת כוח גרעינית אזרחית - כך נכתב בהצעת המחליטים שגיבש משרד האנרגיה, ונועדה ליישם את יעדי הממשלה בהפחתת פליטות גזי חממה. המשרד גיבש את הצעתו בניגוד לעמדת המשרד להגנת הסביבה שדרש במקום זאת להעלות את המס על הפחם, ולהגדיל את צריכת הגז הטבעי.

כפי שחשף "גלובס" בשבוע שעבר, משרד האנרגיה עורך סקר היתכנות להקמת תחנת כוח גרעינית, ובודק את התשתית האנושית, המדעית וההנדסית הנדרשת לפרויקט. המשרד ביקש להכניס לתוך המתווה הבין-משרדי שנועד ליישם את יעדי הממשלה להפחתת פליטות- סעיף שיאפשר לו לקדם את בניית התחנה. ואולם, השר להגנת הסביבה אבי גבאי התנגד והסעיף לא הוכנס.

כעת מתברר כי משרד האנרגיה גיבש הצעת חוק אשר אחד מסעיפיה הוא קידום בדיקת היתכנות להקמת תחנה גרעינית. במשרד טוענים, כי התחנה הגרעינית יכולה לבוא במקום התחנה הפחמית שאמורה היתה לקום באשקלון (תחנה D). משרד האנרגיה ביקש להעלות את ההצעה להצבעה בעוד מספר ימים, אך שוב נתקל בסירוב המשרד להגנת הסביבה.

עוד נכתב בהצעה, כי לצורך השגת ייעדי ייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת (10% עד 2020), על שר האנרגיה לגבש תכנית פעולה עד ספטמבר 2016, וככל שיידרש ליזום תיקוני חקיקה. המשרד גם ממליץ להאריך את תקופת רישיון הייצור של מתקנים לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת לתקופה ארוכה מ-20 שנה בהתאם לאורך החיים הכלכלי של המתקנים, לבטל  או להפחית להם את הדרישה להעמדת הון עצמי, לפתור מחובת רישיון ייצור חשמל מתקנים עד 5 מגוואט ולהעניק פטור ממס כנסה ופטור כעוסק במע"מ, ליצרן חשמל ביתי לרבות ועדי בתים עד הכנסה שנתית של 18 אלף שקל.

על מנת לעודד התייעלות אנרגטית, מציע המשרד לגבש תכנית לאומית עד 2030. עוד מוצע להקים ועדת היגוי בראשות משרד הכלכלה שתגבש תכנית לתמיכה וקידום טכנולוגיות ישראליות בתחומי ההתייעלות האנרגטית, האנרגיה המתחדשת ואנרגיה חכמה. שר התחבורה יגבש תכנית לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית ושר האוצר יעדכן את מדיניות המיסוי על פחת מואץ לטכנולוגיות ומוצרים חוסכי אנרגיה.

המשרד להגנת הסביבה תקף את הצעת החוק שגיבש משרד האנרגיה, וטען כי "זה מקרה קלאסי שלא נותנים לחתול לשמור על השמנת. ראינו כיצד הצטמצמו זיהום האוויר ופליטות גזי החממה תחת משרד האנרגיה בשנים האחרונות".

לטענת המשרד, "במקום להגביר את השימוש בגז נקי ובאנרגיות מתחדשות ולהפוך את ישראל למרכז עולמי לפיתוחים בתחום, מעדיף משרד האנרגיה להגביר את השימוש בפחם המזהם. הגיע הזמן לשיתוף פעולה אמיתי למען הבריאות של אזרחי ישראל".

משרד האנרגיה השיב אש וטען כי "הממשלה החליטה לפני כחודשיים על יעדים לאנרגיה מתחדשת ולהתייעלות אנרגטית לשנת 2030. המשרד מקדם את ההחלטה על האנרגיות המתחדשות וההתייעלות האנרגטית כדי לעמוד ביעדים שהציבה הממשלה. בדיקת ההתכנות לאנרגיה גרעינית לא רלוונטית ליעדים שהציבה הממשלה בקשר לאנרגיה המתחדשת, ונועדה לבחון חלופות בעתיד הרחוק לייצור בפחם. כל גורמי הממשלה הסכימו על יעדי ההתייעלות האנרגטית והאנרגיות המתחדשות, כך שתמוהה הטענה שישנם גורמים שמתנגדים להצעה של המשרד".