בשבועות האחרונים ערכה חברת עמידר מעין "רוד-שואו" מקדמי לגיוס מיליארדי שקלים מגופים מוסדיים. על פי התוכנית, שמלווה על ידי פירמת רואי החשבון KPMG, תגייס החברה הממשלתית לדיור ציבורי כ-2.5 מיליארד שקל, ע"י איגוח הדירות שבהן גרים דיירי הדיור הציבורי. המהלך, שמחייב בין השאר העברה של הבעלות באותן דירות מהמדינה לידי חברת עמידר, זוכה לתמיכת רשות החברות הממשלתיות, אגף התקציבים במשרד האוצר ומטה הדיור.

לדברי יו"ר חברת עמידר, יצחק לקס, "שכר הדירה מהדירות שלנו מגיע לכ-200 מיליון שקל בשנה. בנוסף, האוצר יתן לנו עוד 200 מיליון שקל, וביחד מדובר על 400 מיליון שקל שמביאים אותנו לשכר דירה כלכלי ולאפשרות לגייס סכום כזה. גופי ההשקעה המובילים שאיתם כבר דיברנו מאוד מתלהבים מהמהלך, אני מעריך שנזכה לדירוג של דאבל A ואפילו דאבל A פלוס, והריבית שנוכל לגייס בה תהיה כמעט כמו ריבית של אג"ח ממשלתי. הבשורה הגדולה באמת היא, שעם הסכום הזה אנחנו נקנה 2,500 דירות ונבטל לראשונה את רשימת הממתינים לדיור הציבורי, רשימה שהולכת איתנו שנה אחרי שנה".

עמידר, המחזיקה ומנהלת 42 אלף דירות לזכאי הדיור הציבורי, החליפה בשנה וחצי האחרונות כמעט את כל שדרת ההנהלה של החברה. בנוסף, הגיעה לאחרונה ההנהלה עם העובדים להסכם פרישה מרצון, במסגרתו יפרשו מהחברה 100 עובדים ותיקים ובמקום ייקלטו 40-50 עובדים חדשים.

לקס: "אני מגדיר היום את עמידר חברת 'תל אביב 25' (מדד הכולל את 25 החברות הגדולות בבורסה). הדירקטוריון וההנהלה, כולם באו מגופים עסקיים מובילים. למכרז שהוצאנו לראש אגף קשרי לקוחות נרשמו 780 מתמודדים, כשלפני שנה היינו חולמים על 30 איש. השינוי מחלחל גם החוצה".

"לא על דעתנו"

אחת המשימות שהוטלו על עמידר בשנה האחרונה היתה רכישת מאות דירות חדשות עבור הדיור הציבורי, לאחר שמספרן הצטמק במהלך העשורים ממאות אלפי דירות לעשרות אלפי דירות בלבד. נכון לשבוע האחרון נרכשו כבר 221 דירות ("רק בשבוע האחרון קנינו עוד 20 דירות"), מהלך שכבר הוריד את מספר הממתינים לדיור ציבורי מ-2,600 לכ-2,400 משפחות. מחירה הממוצע של דירה עמד על מעט יותר ממיליון שקל.

אף על פי כן, משרד השיכון הודיע לאחרונה כי "המונופול נשבר", ומלבד עמידר גם חברת מטרופוליס הפרטית תקנה דירות עבור הדיור הציבורי. בעוד שעמידר מקבלת 8,500 שקל מכל מכירה ("2,500 עובר לעו"ד ו-6,000 שקל למימון צוות שאחראי על האיתור, הרכישה והרישום"), תקבל מטרופוליס 40 אלף שקל מכל עסקה.

- ככה שוברים מונופול?

"המהלך הזה לא היה על דעתנו ונעשה ללא התייעצות איתנו. רכישת הדירות היא משימה לאומית, ורק אחרי רכישת הדירה ה-181 עברתי את נקודות האיזון והתחלתי לראות מעט רווח. אנחנו היינו מסוגלים לקנות בתוך שנה את ה-300 דירות הנוספות שהמדינה מתכוונת לקנות, אבל אני לא נכנס לשיקולי משרד השיכון ואולי מישהו חשב שככה הוא יגדיל תחרות".

במקביל, מקדמת עמידר התחדשות עירונית בפרויקטים שלה, עם יעד לתוספת של 10,000 יח"ד חדשות בעשור הקרוב. החברה הכינה רשימה של 20 פרויקטים לאישור מול משרד השיכון, בהן שישה שנמצאים בפריפריה (למשל תמ"א 38 בשני בניינים בקרית שמונה, בניין בבית שאן ובניין בטבריה) שהתקציב למימושם אמור להגיע מהפרויקטים האחרים (תמ"א 38 ברמת גן, חולון, כפר סבא ורעננה).

על פי התוכנית, בחלק מהדירות החדשות שתנהל עמידר יגורו סטודנטים. "בתפיסת עולמנו החדשה", מציין לקס, "דיור ציבורי לא מיועד רק לעשירונים 1-2, אלא גם לסטודנטים בתחילת דרכם, שאין להם פרנסה ואין להם מקום לגור. לכן אנחנו גם נמצאים במו"מ מול שלוש רשויות )רמת גן, עפולה וקצרין) להקמת מעונות סטודנטים על שטחים חומים, וככה גם נתרום את חלקנו הצנוע לפינוי דירות במרכזי ערים ולשחרור מעט היצע".

- ומה לגבי "הלחם והחמאה" של עמידר, הטיפול בדירות הישנות?

"מתקציב של 730 שקל בשנה לטיפול בדירה גדלנו ביותר מפי שלושה, ל-2,600-2,700 שקל לשנה. מ-35 מיליון שקל תקציב שנתי ל-110 מיליון שקל בשנת 2015, כאשר בתקציב 2016 כבר מיועדים 200 מיליון שקל רק לצורך שיפוצי דירות. אני מעריך שבתוך שנתיים לא נראה יותר את המראות הנוראיים והמוכרים של דירות דיור ציבורי דולפות, עם טיח נופל וכדומה".

 

ב-42% מהדירות גר אדם אחד

ב-25 אלף דירות של עמידר גרים עד שני אנשים. ב-42% מהדירות, 17 אלף דירות, גר אדם בודד, ולפעמים זו גם דירת חמישה חדרים.

לקס: "פגשתי השבוע קשיש ערירי שגר בדירת עמידר ושחמישה חודשים לא יצא מהדירה, כי היא בקומה גבוהה ואין מעלית. צריך לפתור את זה.

"בכפייה לא נוציא אף אחד, אבל נמצא שטח חום של הרשות המקומית או של המדינה, נבנה עליו דיור מוגן אקסקלוסיבי, ונשכנע את אותם דיירים לעבור לבית כזה, שיש בו רופא, אב בית, איש תחזוקה ועוד. במחיר של דירה אחת אני יכול לאכלס 3 דיירים בדיור המוגן, וככה אני יכול לפנות עוד אלפי דירות ואולי סוף סוף נוכל להקל על הקריטריונים ונאפשר ליותר אנשים שזקוקים לכך לגור בדיור ציבורי".