כללי המשחק הולכים ומשתנים, גם ברמת התחרות בין חברות וגם בין מדינות; קצב השינוי גם הוא הופך מהיר יותר. איך רצוי להגיב לשינויים העצומים? לדברי ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל טבע, אחד הדברים המרכזיים שנדרשים הוא "האומץ להמציא את העתיד".

במסגרת ועידת ישראל לעסקים, לפני הפאנל "אימפריות בתנועת מטוטלת", דיבר אתמול ויגודמן ומיפה את השינויים המרכזיים. לדבריו, "במידה רבה מאוד, במהלך שתומך בצמיחת העולם אך יש לו השפעות מרחיקות לכת, אנו רואים ירידה של מחירי ההון בעולם בעשורים האחרונים. יש גידול בכוח העבודה בעיקר במדינות המתפתחות, וחיבור משמעותי של מעבר מרכז הכובד התעשייתי העולמי מהעולם המפותח למתפתח. האינפלציה יורדת, הריביות יורדות, ולכן מחיר ההון ירד כמעט לאפס. כעת הוא נמצא בסימן שאלה: האם נראה תנועת מטוטלת ומה תהיה עוצמתה".

ויגודמן הוסיף כי ברמה הדמוגרפית, ניכרת עלייה בגיל הממוצע של האוכלוסייה העולמית. "העלות המרכזית של טיפול בבריאות בכל העולם קשורה היום למחלות הקשורות לגיל", אמר ויגודמן. "חלקם באוכלוסייה של אנשים מעל גיל 60 בעולם המפותח הולך וגדל. אלה אנשים שיוצאים מכוח העבודה, והגיל שלהם נהיה יותר 'צעיר' כשזה קורה". המשמעות של התבגרות האוכלוסייה לדבריו היא למעשה הקטנת כוח העבודה במדינות רבות. "זה הולך לייצר לחץ על הצמיחה העולמית", מעריך ויגודמן. "הפוקוס של העולם צריך להיות על שיפור הפריון. מהפכת המידע, מהפכה דיגיטלית, אנרגיה. שיפור הפריון הוא תנאי קריטי כדי שלא נקבל תנועת מטוטלת של הצמיחה העולמית בגלל הירידה בכוח העבודה".

"להחזיר את התעשייה הביתה"

ויגודמן המשיך ואמר כי "הכוחות שתיארתי נוגעים לאחד הנושאים שרלוונטיים לכל מה שקורה סביבנו - המהפכה התעשייתית השנייה; העובדה שמרכז הכוח הכלכלי עבר ממדינות מפותחות למתפתחות. גידול פערי השכר הוביל להעברת תעשיות למדינות מתפתחות. כשתעשייה יוצאת ממדינה, זו מאבדת את הנשמה שלה ואת היכולת להצמיח את העוגה. 80% מהמו"פ העולמי קשור בטבורו לתעשייה. צריך לעשות הכול שמדינת ישראל לא תאבד את התעשייה שלה", התריע ויגודמן. "מדינות מפותחות מנסות להשקיע בחדשנות טכנולוגית כדי להחזיר את התעשייה הביתה. אנחנו רואים צמיחה כלכלית כפונקציה ישירה של מדינות שהביאו את התעשייה אליהן".

ויגודמן צופה כי "התהליך הבא בשרשרת הוא מעבר מרכז הכובד הצרכני מהעולם המפותח למתפתח. מה שעומד מאחוריו זו העלייה ברמת החיים כנגזרת של מעבר התעשייה, והגידול של מספר האנשים שמצטרפים לסחר הגלובלי כצרכנים: ב-2010 היו 2.4 מיליארד צרכנים בעולם, והצפי ל-2025 הוא ל-4.2 מיליארד, כאשר כל הגידול הוא במדינות המתפתחות. המדינות הצומחות ביותר בעולם במונחי צריכה הן סין, הודו, רוסיה. הן יעברו בגודל הצריכה את המדינות המפותחות", ציין.

חיבור כל הכוחות האלה מביא לדבריו לשינוי מרכז הכובד הכלכלי, "וזו תנועת המטוטלת הכי משמעותית", הוא מדגיש. "לארה"ב יש את כל הכוחות הנדרשים - מהפכת אנרגיה, מהפכת ביג דאטה, מהפכה דיגיטלית - להחזיר תעשייה הביתה. אני לא אתפלא אם נראה שינוי במדיניות המס האמריקאית, כחלק מהרצון הזה".

ויגודמן אמר כי המהפכה הדיגיטלית מאיצה אף יותר את תנועת המטוטלת. "זה עידן של מהפכות שאפשר לדבר עליו במשך ימים. כמה שנים לקח לאפליקציות שונות להגיע ל-50 מיליון משתמשים? לרדיו לקח 38 שנה, לאנגרי בירדס 35 ימים. קצב השינוי הולך ומתגבר. התוצר הלאומי הגולמי לנפש קופץ בקצב חסר תקדים, שינוי לא לינארי שהולך ומתגבר. לאנגליה לקח 154 שנה להכפיל את התל"ג לנפש, ליפן 33, לסין לוקח היום 12 שנה. קצב השינוי שאנו חווים הולך ומתגבר", אמר ויגודמן.

"מה זה אומר לעולם העסקי? שכללי המשחק הולכים ומשתנים. אתה נוסע על כביש שיש בו יותר ויותר סיבובים. אתה מפספס פנייה אחת בכביש - אתה מוצא את עצמך מחוץ לכביש ולא משנה באיזו מכונית נסעת. המפסידים הם אלה שעפים מהכביש, המנצחים - אלה שמאתרים את השינויים ויודעים לנצל אותם".

"כתוצאה מתנועות המטוטלת האלה, מגיעים שחקנים חדשים. הם מגיעים מהמקומות הכי בלתי צפויים שיכולים להיות, רוכבים על גל המהפכה הדיגיטלית. יש סיפורים מדהימים של חברות ממדינות מתפתחות שיצרו ערך גבוה בהרבה מחברות שהיו קיימות 150-200 שנה, באותו ענף. תוקפות את הנורמה ומשנות לחלוטין את המודל העסקי. ואיך מגיבים השחקנים הקיימים? מיזוגים ורכישות, העלאת מחירים. בהרבה מקרים בוחרים לנצח במלחמה הלא נכונה", אומר ויגודמן, "ההחלטה היכן להתחרות חשובה יותר מאי פעם".

"חייבים לחשוב מהעתיד אחרונית"

אם כך, מה נדרש כדי לנצח? כאמור, לדבריו זהו האומץ להמציא את העתיד. "אתה לא יכול לבוא מהעבר כדי לשנות את כללי המשחק - אתה חייב לחשוב מהעתיד אחורנית", מגדיר זאת ויגודמן. "צריך להגדיר את המקום הייחודי שלך בענף. כן, זה מחייב לחשוב אחרת; כן, יש סיכונים, אין ודאות. אבל אין דרך אחרת. אנחנו קוראים לזה 'להגדיר את כוכב הצפון'. מהפכות לעולם לא נוצרות במתווה הסופי שלהן, אך אתה מכוון כדי להגיע לשם".

לדבריו, "חשוב לטפח את ההיבטים הבלתי מוחשיים בארגון. מה מודל המנהיגות בארגון? אסטרטגיה היא בידול. היכולת ליצור בידול בדברים הקטנים. היכולת לבנות אקוסיסטם המבוסס על אינטגרציה של המרכיבים הקריטיים ביכולת לנצח. טבע מאמינה שהשילוב בין גנריקה ותרופות מקור יבדל אותנו.

"חשובה היכולת לבנות אוריינטציית שוק חזקה. היכולת לחשוב מעבר למוצר ולחדש מעבר לטכנולוגיה. ללמוד מהעולם באופן בלתי פוסק ולהסתכל למציאות בעיניים. זה בדיוק מה שיישמנו בטבע בשנתיים האחרונות. ביצוע מהלכים לא אורגניים שיאפשרו לחברה לבצע קפיצת מדרגה. כל זה ממחשבה איפה טבע תהיה 5-10 שנים קדימה, באופן שיבדל אותה לחלוטין ואולי ישנה שוב את הכללים בעולם הפארמה", אומר ויגודמן.

לסיכום, התייחס ויגודמן גם לתחרות בין מדינות. "תנועות טקטוניות קיימות גם בסביבה התחרותית של מדינות. למדינה יש אפשרות לייצר ערך ולאפשר יתרונות תחרותיים. למדינה יש תפקיד לחלק את העוגה, אבל היא צריכה גם להגדיל את העוגה. לטעמנו למדינת ישראל יש 7-10 תעשיות שאפשר לבנות שינצחו בעולם על פני זמן, ויאפשרו להעסיק אנשים ולהגדיל את הייצוא לאורך זמן".