יום אחרי פסק הבוררות בו נקבע כי חברות הגז הממשלתיות של מצרים צריכות לשלם לחברת החשמל 1.8 מיליארד דולר בשל פיצוץ צינור הגז המצרי, שר האנרגיה יובל שטייניץ מדבר על מתווה הגז שנמצא בדיונים בוועדת הכלכלה, ואומר כי אופציית יצוא הגז לטורקיה נמצאת על השולחן, תוך שהוא מטיח ביקורת קשה באבי גבאי ומשה כחלון. כזכור, ממשלת מצרים הקפיאה את המגעים ליבוא גז מישראל, מה שמסבך את מתווה הגז. 

שטייניץ מדבר בשיחה עם פרשנית "גלובס" סטלה קורין-ליבר, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", כאשר הוא גם הבטיח ש"בתוך 5-6 שנים יחוברו 1,000 מפעלים לגז".

"מבחינת ביטחון אנרגטי - אנחנו חייבים לפתח את לוויתן לאחר דחייה של כמה שנים", אמר שטייניץ. "מדינת ישראל, לפי החוק בישראל, לא יכולה להתערב בהליך משפטי בין חברת החשמל לחברות המצריות. אנחנו בודקים בחודשים האחרונים מכירת גז לא רק למצרים אלא גם לירדן, יוון ובעתיד הרחוק - לטורקיה. פעם היחסים עם טורקיה היו טובים וצריך לחשוב איך לחדש אותם. האופציה של יצוא גז - לא צריך לבטל אותה. זו אופציה טובה".

הוא גם הביע תקווה "שבזכות היחסים הבילטרליים הקרובים עם מצרים, ניתן יהיה להמשיך ולנוע קדימה בנושא הגז כבר במהלך התקופה הקרובה".

שטייניץ תקף את הצעתו  של השר להגנת הסביבה אבי גבאי, שמתנגד למתווה הגז, לבטל את המסים שהטיל ששינסקי, וטען כי "שמעתי על מתווה שמציע לוותר על ששינסקי ועל החלטות הממשלה מ-2011 ולחשוב על סוג מיסוי אחר. מעבר לזה שזה פרס לטייקונים, אני לא מתכוון לוותר על העלאת המסים מ-20% ל-60%. אני לא מוכן לוותר על שקל אחד שמגיע למדינת ישראל. אין לי כוונה לוותר על פסיק מההכנסות".

יצוין כי נגידת בנק ישראל בעצמה אמרה בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה כי תקבולי המדינה מהגז לא יגיעו ל-60%, אלא 47%-54%.

שטייניץ המשיך לתקוף את גבאי: "למה הוא לא דיבר נגד המהלך של ששינסקי לפני 5 שנים? לבטל מהלך ענק שאני גאה בו, ויכניס 70 מיליארד דולר לאזרחי ישראל".

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

שטייניץ התייחס לדברים שנשא אתמול שר האוצר משה כחלון בוועידת ישראל לעסקים, כאשר כחלון דיבר על מתווה הגז ואמר שלדעתו ישראל הייתה יכולה להצליח יותר במו"מ מול חברות הגז. "אני רוצה לומר משהו שאמר השר אבי גבאי שאני קונה: 'אם זה לא אמיתי וזה לא נכון, זה לא יחזיק מים", טען כחלון.

שטייניץ הגיב לכך היום: "אני לא ידעתי שניגוד עניינים זה פטנט שמאפשר ללכת עם ולהרגיש בלי. אם אתה טוען שיש לך ניגוד עניינים ולכן אתה לא משתתף בדיון של הממשלה ואתה אפילו לא מקשיב - אתה לא יכול להתבטא עכשיו. תתבטא כשיש דיון. לחכות עד שהדיון נגמר ולהגיד אני הייתי עושה יותר טוב, זה לא מקובל עליי. זה חסר טעם זו התנהגות שגובלת בצביעות". 

שטייניץ המשיך לתקוף את גבאי וטען כי הרצון שלו לבטל את ששינסקי ולקבוע שיטת מיסוי אחרת, היא "לא רק לא רצינית אלא גם לא מוסרית כלפי אזרחי ישראל". לטענתו, "המדינה קיבלה החלטה, והכנסת קיבלה החלטה. אני לא אוותר על זה. זה ש-5 שנים אח"כ מישהו מציע לבטל את זה ולקבוע ועדה שתשב עוד שנה וחצי - זה אולי פרס לחברות האנרגיה ולטייקוניים, אבל  נגד האינטרס של מדינת ישראל ואזרחיה".  

בתשובה לשאלה, מדוע כל כך חשובים לישראל הסכמי הייצוא, טען כי  פיתוח "לוויתן" והשלב השני של "תמר" מבוססים על ייצוא: "הייצוא הוא זה שיאפשר את תוספת הגז שיאפשר חיבור מאות מפעלי תעשייה לגז. כפי שקבע חוק ההסדרים".

לטענתו, היצוא הוא גם זה שיאפשר את הרחבת צנרת הגז: "כל עוד נשארים עם שדה אחד, אסדה אחת צנרת אחת - אין ביטחון אנרגטי. אנחנו חייבים עוד שדות, עוד אסדות ועוד צינורות. אנחנו בוחנים אפשרות להקים צינור שני מתמר". יצוין כי הממשלה בוחנת כבר שנים הקמת צינור נוסף מ"תמר", אך דבר לא נעשה בנושא.

הוא הוסיף כי ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הגיע לישראל לביקור בחודש שעבר על מנת לברר על עסקת יצוא גז פוטנציאלית בין ישראל ליוון והדגיש שוב כי "יש לישראל דיאלוג טוב עם המצרים, הקפריסאים, היוונים ולאט לאט גם על הטורקים".

שטייניץ חזר על דברים שטען מספר פעמים בעבר לפיהם "ישראל מטילה על חברות הגז 3 מגבלות שאף מדינה מערבית לא מטילה: אנחנו מטילים מגבלה על המחיר, ואף מדינה מערבית לא עושה זאת; אנחנו החרמנו לחברות הגז שדות, ואף מדינה אחרת לא עושה זאת; ואנחנו מגבילים ייצוא, שאף מדינה למעט ארה"ב לא עושה זאת. זה המתווה הטוב ביותר שקיים". 

כבל: "פתאום ארדואן הוא החבר הכי טוב שלנו!"

לאחר דבריו של שטייניץ התקיים פאנל בנושא הגז, בהשתתפות יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל, מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו, מנהל נובל אנרג'י בישראל ביני זומר, שגריר ישראל בירדן לשעבר עודד ערן והפעילה החברתית אור-לי ברלב המובילה את ההפגנות נגד מתווה הגז.

פאנל כל הגז הזה / צילום: תמר מצפי

"שלא יערבבו אתכם, שלא יספרו לכם סיפורים", אמר כבל. "מכירת גז לטורקיה? פתאום ארדואן הוא החבר הכי טוב שלנו!". הקהל פרץ בצחוק נוכח דבריו.

כבל הוסיף: "אני לא נביא אבל אני יודע שבכל פעם שהשר שטייניץ אמר 'זה המתווה הכי טוב' התברר שיש מתווה עוד יותר טוב. כל המתווה הוא עם עקמת אבל יש לה מרפא. אני לא מתנגד ליצוא לירדן ולפלסטינים. רק אתמול נוכחנו לדעת שזה לא הדבר הכי יציב. אני לא רוצה לדבר על השר שאמר שב-2017 המצרים יספקו לנו גז. אני לא יודע מה יהיה עם המתווה אבל מותר לי לחשוב שיהיה משהו שישכנע את ראש הממשלה לעשות איזושהי מחווה לציבור. אני מניח שיהיו בג"צים ושהדרך היא עוד ארוכה, אבל בסופו של דבר מי שעיכב את התהליך הזה שנים זו הממשלה והדרך בה פעלה. אין שום סיבה בעולם שאזרחי מדינת ישראל לא יזכו בגדול מהנס הזה".

זומר הוסיף כי "אנחנו והשותפים שלנו השקענו מיליארד דולר ב'לוויתן'. 25 מיליון דולר בחודש. אנחנו השקענו בפיתוח המאגרים. לוויתן יפותח. יש לנו שטר חזקה שמחייב אותנו".

זומר נשאל מה יהיה ללא חוזה ייצוא גדול והשיב: "אנחנו יודעים להתמודד עם אי-ודאות מסחרי אבל לא להתמודד עם אי-ודאות רגולטורית אני הייתי שם כשלא אישרו לנו מתקן קבלה. אנחנו לא יכולים למכור גז מלוויתן למשק המקומי, זו עבירה פלילית".

 

ערן אמר כי "העובדה שאין מתווה היא מחדל אסטרטגי-מדיני. אני חוזר: מחדל אסטרטגי. עקצו את נשיא טורקיה ארדואן; אני רוצה להזכיר לכל השומעים - 40% מהאנרגיה שלנו תלויה בטורקיה. מי שמע על הפסקת ההזרמה בצינור מאזרבייג'ן לישראל? אף פעם. אותו ארדואן לא נגע באספקת האנרגיה של ישראל. והיום טורקיה במשבר מדיני עם רוסיה ורוצה להקטין את התלות שלה באנרגיה מרוסיה - אנחנו לא נמצאים אפילו בשלב של אישור המתווה. נכון, התגלה שדה גז במצרים אבל יעברו שנים עד שיפותח".

ערן התייחס גם ליצוא גז לירדן ואמר: "אני אומר לכם שמערכת היחסים שלנו עם ירדן תלויה בזה שאנחנו מספקים להם מים, תלויה בזה שאנחנו מספקים גז, תלויה בזה שאנחנו מעבירים סחורות במשאיות. אני מבקש לדעת מתי למדינת ישראל ב-68 שנות קיומה היה משבר אנרגטי? ולכן כל הנושא הזה מלווה בהיסטריה חסרת כל רקע מדיני וכלכלי".

אור-לי ברלב / צילום: תמר מצפי

יוסי אבו: "נפתח את לוויתן"; ברלב: "אז למה זה לא כתוב במתווה?!"

ברלב הוסיפה: "אני שומעת את כל הדברים שיוצאים כאן כולל מה שאמר שר האנרגיה ואני תופסת את הראש ולא יודעת איך להתחיל להסביר שהכל כאן עקום. כמו הקונספציה מ-73'. גם ההודעה מאתמול זה קריסת הקונספציה שלפיה היצוא ממצרים יממן את פיתוח לוויתן. הקונספציה הזו קרסה כבר פעם אחת כשהתגלה מאגר 'זוהר'. הסיבה שמצרים יכולה להרשות לעצמה להקפיא את המאגרים היא כי יש לה גז.

"רוצים לקחת הכל ולייצא את זה לאירופה ועוד אומרים לנו שאם לא מצרים אז יוון וטורקיה - כל המתווה מבוסס על מצרים אז עכשיו יבשלו חוות דעת נוספות על טורקיה או על יוון? אנחנו יצאנו מדעתנו? זה לא רק הממשלה שאשמה בעיכוב חברות הגז החזיקו את מאגר לוויתן כבן ערובה כדי לסחוט עוד ועוד הטבות והמדינה".

אבו אמר כי "יש פה המון מומחים לאנרגיה מצרית. רקדו על הגגות כשהתגלה מאגר גז מצרים ורקדו על הגגות כשהשר המצרי הודיע על הקפאת השיחות לייבוא גז מישראל אבל ממשלת מצרים פרסמה היום מכרז שלישי למתקן לייבוא גז".

אבו התחייב ש"אם מתווה הגז יאושר, אנחנו נפתח את לוויתן", ואילו ברלב אמרה: "אז למה זה לא כתוב במתווה הגז? למה לא כתוב שלוויתן יפותח?".

כבל נכנס לוויכוח עם אבו ושאל: "למה אתה לא עונה לי? אם תיפול העסקה עם מצרים - האם לוויתן יפותח? למה אתה מתפתל ולא עונה?".

בסופו של דבר ענה אבו: "כן! לוויתן יפותח! יכולה להיות תוכנית פיתוח גדולה שכוללת את מצרים וישראל וירדן ויכולה להיות תוכנית פיתוח קטנה שכוללת את ישראל והרשות הפלסטינית. פיתוח לוויתן יותאם לשווקים שיהיו זמינים באותה עת".