עוד בקשה לייצוגית בגין הפרת חוק פסולת אלקטרונית

לקוח וואלה! שופס הגיש את הבקשה לאחר שנאלץ לפנות מדפסת ישנה

למרות שחוק הפסולת האלקטרונית, שעיקרו טיפול סביבתי בפסולת חשמלית ואלקטרונית ובסוללות, נכנס לתוקף מארס 2014, נדמה כי משווקי ציוד אלקטרוני לא ממהרים ליישמו. יורם קוחול, צרכן שרכש מדפסת מהאתר המקוון וואלה! שופס טוען שהחברה המפעילה את האתר (שופמיינד), לא עומדת בתנאי החוק ופוגעת באיכות הסביבה.

משכך, הגיש הצרכן החרוץ בשבוע שעבר, בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה לבית המשפט המחוזי בת"א, באמצעות עוה"ד יחזקאל סיבק, גלי עציון ואריאל אלסנר.

חוק הפסולת האלקטרונית מחייב משווק לאפשר למי שרוכש ממנו ציוד חשמלי ואלקטרוני למסור לו, ללא תשלום, במועד המכירה או במועד האספקה, פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני שמקורה בציוד חשמלי ואלקטרוני דומה. החוק מאפשר מעין "טרייד אין" בין המוצר החדש למוצר הישן. הלקוח יכול לבחור, האם להביא את המוצר לחנות או לבקש מהחנות שממנה הוא רוכש שתבצע לו פינוי מהבית בחינם. הוראה זו חלה גם על משווקים באופן מקוון.

המוצרים יכולים להיות טוסטרים, סוללות וכו' ישנים שאינם נמצאים בשימוש. עוד מחויב המשווק לפי החוק, ליידע דברי הסבר על זכות זו בפרסומיו.

מטרת החוק היא למעשה לעודד את המחזור המוסדר של פסולת אלקטרונית ולצמצם את הנזקים הסביבתיים החמורים הנגרמים מפסולת אלקטרונית הנחשבת לפסולת מסוכנת לסביבה.

קוחול, ביקש לרכוש מדפסת חדשה ולהיפטר מהישנה. לכן, הוא שוטט לפני כחודשיים באתר וואלה! שופס, ועיניו צדו מדפסת שהופיעה למכירה באתר. לדבריו, בעת הגלישה באתר, "לא נמסרה כל הודעה או דברי הסבר על זכותו של הלקוח לפינוי חינם של המוצר הישן מהבית בהתאם לחוק". אך קוחול, צרכן חרוץ כבר אמרנו, טוען כי ציין בכל זאת בטופס ההזמנה כי הוא מבקש שהחברה תדאג לאסף את המדפסת הישנה מביתו.

בהמשך, במהלך שיחות עם נציגי הגורם המספק של החברה לצורך תיאום ביצוע המשלוח, קוחול חזר ואמר כי הוא מבקש שהמדפסת הישנה תילקח בהתאם לחוק. הנציגה השיבה לו כי "החוק חל על מקררים בלבד" וכי הוא יכול לתרום את המדפסת או "לזרוק אותה לאיש ברזלים".

כשהגיע משלוח המדפסת החדשה, המדפסת הישנה לא נלקחה. ואולם, קוחול, ביקש לגלות אזרחות טובה ולא להשליך את המדפסת לרחוב, לפיכך הוא "טרח וחיפש מקום אליו ניתן לפנות פסולת אלקטרונית". בסופו של דבר ולאחר חיפושים, הצליח קוחול לפנות את המדפסת.

"לא למותר לציין כי כל הטרחה, ביטול הזמן ובזבוז משאבים היו נחסכים מהמבקש לו הייתה המשיבה פועלת כנדרש על פי חוק ואוספת על פי חובתה ובקשתו של המבקש את המדפסת הישנה מביתו", צוין בבקשה לייצוגית. "החברה לא יידעה את המבקש וכל שאר הלקוחות הרוכשים באתר המכירות המקוון שלה, כחוק, בדבר זכותם לפינוי פסולת אלקטרונית. בנוסף, ספקי המשיבה אף סירבו לאסוף פסולת אלקטרונית, והטעו אף הם את הלקוחות".

את תביעתו האישית העמיד קוחול על סכום של 75 שקל, כאשר את אומדן הנזק הקבוצתי מאז שנכנס החוק לתוקף העריך בסכום של 12 מיליון שקל.