נחשפות עדויות מתביעת המיליונים על עיזבון יולי עופר

ל"גלובס" נודע, כי רות עופר העידה היום בדלתיים סגורות במסגרת תביעה שמנהלת נגדה חברת "לפידות מחפשי נפט", שבבעלות יעקב לוקסנבורג בסך כ-17.5 מיליון שקל ■ נחשפת עדות מרגלית תשבי, ששימשה כעוזרת של איל ההון המנוח ושל רעייתו רות עופר 

יולי עופר, רות עופר / צלם: מץ 76
יולי עופר, רות עופר / צלם: מץ 76

רות עופר, אלמנתו של איל ההון המנוח יולי עופר, העידה היום (א') מאחורי דלתיים סגורות בבית המשפט המחוזי מרכז במסגרת תביעה בסך כ-17.5 מיליון שקל שמנהלת חברת "לפידות מחפשי נפט", שבבעלות יעקב לוקסנבורג נגד רות עופר, נגד מנהלי עיזבון יולי עופר, ונגד חברת CEE. כך נודע ל"גלובס".

עדותה של רות עופר נשמעה בדלתיים סגורות לאור העובדה שחלק ממנה נוגע לעניינים משפחתיים. לכן לא ניתן לפרסם את תוכנה. בכוונת "גלובס" להגיש לביהמ"ש בקשה להתרת פרסום החלקים בעדות שאינם פרטיים.

בשבוע שעבר העידה במשפט גם מרגלית תשבי, ששימשה כעוזרת של איל ההון המנוח יולי עופר ז"ל ושל רעייתו, רותי עופר. במהלך החקירה הטיח בא כוחה של חברת לפידות, עו"ד בעז בן צור בתשבי דברים קשים ביותר שנוגעים למניעים לעדותה. בן צור יותר מרמז שתשבי קיבלה סכומי כסף נכבדים בקשר לעדות שמסרה במסגרת הסכסוך המשפטי שהתנהל בין דורון וליאורה עופר, ילדיו של יולי עופר. הדברים באים לידי ביטוי בפרוטוקול הדיון בתיק לפידות, שהוא פומבי.

טרם שנתאר את המשך עדותה של תשבי נזכיר כי במרכז תביעת לפידות עומדת הטענה כי מנהלי עזבונו של יולי עופר ז"ל, עוה"ד צבי אפרת ורובי בכר, אלמנתו רות עופר, וחברת Centeral European Estates N.V - שבבעלות רות עופר, מפרים את ההסכם שנערך בן הצדדים ביוני 2009 ומסרבים לרכוש מלפידות את יתרת 11% ממניות חברת אינוונטק, אותה התחייבו לרכוש. 

באמצעות עוה"ד בעז בן צור וחגי הלוי, טוענת לפידות בתביעתה כי הנתבעים מפרים את החלק השלישי של הסכם רכישת מניות אינוונטק מלפידות שעל פיו ניתנה ללפידות האפשרות לכפות על CEE רכישה של 11% ממניות אינוונטק, במקרה שיולי עופר יחדל להיות בעל השליטה ב-CEE.

בעדותה סיפרה תשבי כי "משנת 2006 כשהתחלתי לעבוד עם מר עופר, מר עופר היה אדם מוגבל, היה חולה סכרת קשה, התעוור לאט לאט ולא שמע. האיש היה חולה מאוד ואני הייתי זו שבעצם צריכה להקריא לו את העיתונים בבוקר, לתאר לו את האנשים שיושבים מולו. לחזור על דברים שאנשים דיברו ואפילו לקחת אותו לשירותים".

עו"ד בן צור גם הציג בפני תשבי קטעי עיתונות שמהם עלה לכאורה שהיא הייתה אחראית על חלק לא קטן של חברת CEE.

"לא הייתי אחראית כבעלים או כאחת מעובדות החברה על שום פעילות בשוק", העידה תשבי. לדבריה, "אני לא התייחסתי לכתבות שמתפרסמות בכלל. לא הקראתי לו רכילות, הקראתי לו עיתונות כלכליים וראשי פרקים של העיתונות היומית", אמרה העדה.

בן צור שאל: "כתבות שנוגעות לכם, שהתפרסמה בעיתונות הכלכלית דווקא אותה לא הקראת?"

"לא הקראתי שום כתבות של רכילות, זה ממש לא עניין אותי", השיבה תשבי.

בהמשך העידה תשבי כי לאחר שיולי עופר נפטר נפלו השמיים על רות עופר. "ברגע שיולי נפטר נפלו עליה השמים. הגב' לא מבינה עברית, לא מבינה אנגלית. אני מתקנת את עצמי, היא מדברת אנגלית, אך רוב השיחות שלה מתנהלות בשפה האנגלית. היא הייתה במשבר.. היא ניסתה להאדיר את שמו של יולי. עד היום היא עדיין מנסה לעשות זאת".

בן צור: "נכון שיולי עופר יזם את חיפושי הנפט אחרי עסקת אינוונטק?"

תשבי: "לא, לא יולי יזם. באו ליולי, זה היה נמרוד (רינות) ואני לא זוכרת מי עוד, כי לא הייתי מעורבת בסיפור של יולי חיפושי נפט. באו ליולי בהצעה ויולי שקל אותה, לא נתן תשובות מיידיות, ניגשו לאחים עופר וניסו להציע את זה להם, זה היה ההליך ולא הייתי מעורבת בו".

חקירת בן צור התמקדה בין היתר באופן התנהלותו של יולי עופר בשנים האחרונות לחייו שבהן סבל מקשיי הזקנה. התנהלות שהשפיעה גם על הסכסוך בין ילדיו, על ירושתו. "יולי עופר בשנת 2008-2011 חתם על מסמכים, נכון?", שאל עוה"ד.

תשבי השיבה: "שיטת החתימה של יולי על מסמכים הייתה מאוד ברורה. בכל החתימות שלו בד"כ היו שלושה מורשים שהיו יכולים לחתום... שלושה מורשים שנכחו כשהיה חותם, עו"ד גולפרב, עו"ד עמיר צפריר שבכל מה שקשור למזרח אירופה ולהקדש היה עו"ד צביקה אפרת (ממשרד גורניצקי. ח"מ) ואנשים מטעמו שהיו בעניינים השוטפים של כל החברות של יולי בחוזים, משפטיים, בנקאיים וכל דבר אחר, רק בנוכחותם יולי יכול היה לחתום. אני הייתי מחתימה אותו אך ורק על ארנונה, חשמל, מים, עוזרת בית".

בן צור: "רק על זה החתמת אותו?"

תשבי: "כן, אסור היה לי להחתים אותו לבד. היו פעמים שבנוסף היו נוכחים גם רופאים ונוטריונים".

בן צור: "הוא חתם ואת אומרת שליוו אותו מפעם לפעם..."

תשבי: "לא מפעם לפעם, לא היה מצב שלא היו עורכי דין , נוטריונים או מישהו מכל מי שהזכרתי ברשימה".

בן צור שאל מי הקריא ליולי עופר את כל העסקאות הגדולות.

תשבי ענתה: "אחד מעורכי הדין".

בו צור המשיך ושאל: "הייתה עדות של עו"ד צפריר שיולי עופר לא מגיע למשרדי עורכי הדין אלא תמיד מגיעים אליו?".

תשבי: "נכון, עד יומו האחרון".

בן צור הקשה: "עו"ד צפריר העיד שיולי עופר יכול לפתוח בית ספר למשפטים והוא לא צריך ייעוץ משפטי, ובעסקה כזו הוא לא צריך ייצוג, נכון?"

תשבי השיבה: "אם המצב היה כזה, היו כמה משרדי עורכי דין שהיו פושטים את הרגל. יולי פרנס משרדים גדולים של עורכי דין מכובדים שתמיד ליוו אותו, תמיד, אפילו לחו"ל".

בן צור: "יולי עופר לא עורך הסכמים". 

תשבי: "נכון". בהמשך אמרה העוזרת: "יולי עופר היה צלול, יום לפני מותו הוא הקריא לי צוואת שכיב מרע וגם כשהוא דיבר עם נמרוד ושלח אותנו לאבי לוי, הבת שלו ליאורה ידעה שזו הבקשה של יולי והוא ביקש ממנה את אותו דבר".