נעילה שלילית בת"א; פרוטרום זינקה 10.5%, מניות הגז צנחו

ירידות בוול סטריט ומגמה מעורבת באירופה ■ מחרתיים: החלטת הריבית של הפדרל ריזרב ■ בנעילה: עדכון המדדים החצי-שנתי

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

הבורסה בתל אביב ננעלה היום (ב') בירידות שערים במדדים המובילים, על רקע המשך צניחת מחירי הנפט ולאחר שאתמול ננעל המסחר בבורסה המקומית בירידות שערים חדות. מדד ת"א 25 איבד מערכו כ-0.5% לאחר שאתמול נפל ב-2.5%. מניות הגז צנחו עד כ-6.5% והובילו את הירידות במעו"ף. כעת נסחרות הבורסות באירופה במגמה מעורבת, בעוד המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות.

שלב הנעילה החל היום ב-16:54-16:55 בשל עדכוני המדדים החצי-שנתיים, אשר גררו מחזורי מסחר גבוהים מהרגיל.

 

הנפט ממשיך כאמור לצנוח גם היום וחוזה ברנט נסחר בירידה של 2.2% לרמה של 37.1 דולר לחבית. חוזה WTI נסחר בירידה של 2.5% לרמה של 34.76 דולר לחבית.

בבית ההשקעות "טופ אלפא" מציינים כי "ההמתנה לקראת החלטת הריבית בארה"ב וירידת מחיר הנפט בעולם אשר מעלה ספקות לגבי כושר החזרת החוב של חברות האנרגיה, הביאו בימים האחרונים ללחץ בשוק האג"ח הקונצרני ובעקבות כך לעליית תשואות, להערכתנו, הלחץ השורר בשוק האג"ח הקונצרני צפוי להשתחרר בקרוב מאוד פתיחת המרווחים בין האג"ח הקונצרני לממשלתי נותנות למשקיע הזדמנות טובה להכין את תיק האג"ח שלו לשנת 2016 וכבר כעת ניתן לאסוף אג"ח חברות המגלמות סיכון נמוך יחסית בתשואה הולמות".

מחרתיים זה יקרה: בתום פגישה בת יומיים, ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב תפרסם את הודעת הריבית ובה ההחלטה האם להעלות את הריבית לראשונה מאז 2006. בשווקים מעריכים שהריבית תעלה, אך זה הסיפור המשני; מה שחשוב יותר הוא לבדוק את הודעת הריבית המצורפת.

ב"דיילי טיימס" מדווחים כי סוחרים בשוק מצפים שהודעת הריבית תהיה מלווה ב"שפה חדשה" ותחזיות טריות של הפד. הדבר העיקרי שיחפשו המשקיעים בהודעת הפד הוא הרמזים לגבי העלאות ריבית עתידיות. ההערכה כעת היא כי הפד יעלה את הריבית פעמיים או שלוש בשנה הבאה, והשפה בה ישתמש הפד בהודעת הריבית תשחק תפקיד מכריע בשינוי הציפיות בשווקים ובתגובות למהלך.

העלאת הריבית היא בוודאי הצעד הכלכלי המשמעותי ביותר השנה בשוקי העולם, אולם ב"פייננשל טיימס" מנסים להסביר למשקיעים כי כעת יש לשים לב לגורמים נוספים בשווקים - נפט, סין ודולר.

 

סוף 2015: כך תשלמו פחות על רווחים בשוק ההון

מניות הגז והנפט, ביניהן רציו , דלק קידוחים , ישראמקו ואבנר  המשיכו לאבד גובה על רקע ירידה במחיר הנפט גם היום.

בליץ הרכישות של פרוטרום  נמשך: החברה דיווחה היום על רכישה ראשונה ל-2016 לאחר 12 רכישות ב-2015, עם חתימה על הסכם לרכישת חברת Wiberg האוסטרית תמורת כ-130 מיליון דולר. זו הרכישה הגדולה ביותר בתולדות פרוטרום. 

אפריקה  הוסיפה לרכז עניין לאחר שנסחרה אתמול בתנודתיות עזה, בצל החששות כי החברה עתידה להגיע להסדר חוב נוסף.

הפניקס  ובעלת השליטה בה קבוצת דלק   בלטו במסחר ברקע החששות מביטול עסקת מכירת חברת הביטוח לפוסון הסינית בשל מעצרו של יו"ר פוסון. הבוקר דווח בכלי תקשורת זרים כי היו"ר הופיע בכנס השנתי של פוסון בשנגחאי.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]