קטגוריית הרחפנים (Drones) נחשבת לפופולרית מאוד ומצליחה לפנות לקהלי יעד רחבים, החל מילדים ובני נוער ועד מבוגרים חובבי גאדג'טים, הנשבים בקסמו של הרעיון להטיס מוצר דמוי הליקופטר, מאות מטרים מעל האדמה, ולצלם הכול מלמעלה ישירות לסמארטפון.

ולא רק צרכנים. חברות מסחריות משתמשות במוצר לשירותים שונים, כמו ענקית הקניות האינטרנטית אמזון, שתציע בעתיד שירות שילוח דרך רחפן. בתקופת החגים הקרובה בארה"ב, צפויים להימכר 700 אלף רחפנים, כאשר על-פי תחזיות האנליסטים, עד סוף השנה יימכרו בעולם מיליון רחפנים.

"מדובר בטרנד עולמי", אומר אלון רזניק, סמנכ"ל יבוא ופיתוח עסקי ברשת באג. "כבר לפני שנה בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס, אפשר היה לראות אולמות שלמים של מוצרים בקטגוריה הזו. התחום כולל תת-קטגוריות רבות, החל מרחפנים זולים במחירים של עד 1,000 שקל הנחשבים לצעצועים, דרך רחפנים המיועדים לחובבים מתחילים, שמצוידים במצלמות בינוניות, ועד רחפנים במחירים הגבוהים מ-2,000 שקל ושייכים לקטגוריה יחסית חדשה. מדובר במוצרים שעוברים מרמה של תחביב למוצרים יותר מקצועיים, כאשר המחירים גם יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים".

 

רזניק מספר שבארץ מדובר בקטגוריה שהופכת ליותר ויותר פופולרית: "במבצעי בלאק פריידי האחרונים ראינו התנפלות על קטגוריית הרחפנים, למרות המחירים המאוד גבוהים. כנראה שיש שכבה של אנשים אשר יכולה להרשות לעצמה לקנות את המוצרים מהסוג הזה".

כמו שרזניק מציין, טווח המחירים של קטגוריית הרחפנים רחב. צרכנים המעוניינים ברחפן בתור משחק, אבל רוצים מכשיר קל לשימוש, לא כדאי שיבחרו בדגמים הזולים מאוד. Bebop של Parrot הוא מוצר העונה בדיוק על הקטגוריה הזו. לעומת זאת, הרחפנים של dji לא תמיד זולים, אבל הם המקצועיים ביותר. ניתן להוזיל את מחיר הרחפן אם מוותרים על המצלמה החיצונית המגיעה בערכה, אבל זה בתנאי שכבר יש למשתמש מצלמת אקסטרים קיימת בבית.

"גלובס" בודק שלושה רחפנים במחירים שונים:

1.

dji - Phantom 3 Professional

ללא ספק dji הסינית היא המובילה של תחום הרחפנים. החברה, שהוקמה בשנת 2006, מייצרת רחפנים מקצועיים שהופכים כל אדם לבעל כלי טיס מקצועי ולא מאוייש. על-פי הערכות, dji מחזיקה נתח שוק של 70% משוק הרחפנים. ה-Phantom 3 Professional הנמכר ברשת באג, הוא אומנם מוצר יקר במיוחד, אבל הוא מכיל טכנולוגיות ויכולות צילום שמשאירים את המשתמש בו פעור פה.

שלט רחוק

השלט הרחוק של הפנטום מחולק לשניים. החלק הראשון כולל את הג'ויסטק לשליטה ברחפן, כפתור להחזרה אוטומטית של הרחפן לנקודת ההמראה (באמצעות חיישני ה-GPS) וגם כפתורים לשליטה בזוויות הצילום, החל ממעבר אוטומטי לצילום קדימה או למטה ועד הזזה באופן ידני של המצלמה וקביעת עוצמת החשיפה. אל השלט הרחוק מחברים את הסמארטפון. השלט כולל תושבת מיוחדת לסמארטפון וכבל טעינה, כך שהאנרגיה של הטלפון לא תסתיים באמצע. השלט הרחוק מאפשר שליטה עד למרחק 2 ק"מ.האפליקציה של dji מאפשרת לצפות בזמן אמת במצלמת הרחפן וכך לשלוט בו למרחקים ארוכים. על-גבי האפליקציה ישנה מפה, המציגה כל הזמן את מיקומו של הרחפן.

רחפן

השליטה ברחפן בסיסית מאוד, עד שניתן להפעיל אותו כמעט ללא שום הכנה מוקדמת, אך כדאי בכל זאת להיכנס לעמוד ההדרכה של dji ביו-טיוב ולצפות בכל הסרטונים. לרחפן יש כפתור המזניק אותו באופן אוטומטי לגובה של מטר. מיד לאחר מכאן ניתן להטיס אותו בקלות באמצעות הג'ויסטיק. הרחפן יציב מאוד, ולא הקשר עם השלט הרחוק לא מתנתק. מהירות הרחפן עומדת על 16 מטר לשנייה. כאשר הסוללה מגיעה ל-30%, האפליקציה מודיעה על כך ולאחר שתיים-שלוש דקות מחזירה את הרחפן באופן אוטומטי.

סוללה

הסוללות הן נקודת התורפה של הרחפנים: הן אוזלות מהר מאוד. הסוללה בפנטום 3 מגיעה בקיבולת של 4480 מיליאמפר והיא מחזיקה קצת יותר מ-20 דקות. סוללה נוספת עולה כ-900 שקל. הסינים שילבו בערכה מטען המסוגל להטעין גם את השלט רחוק וגם את הרחפן בו זמנית.

צילום

לפנטום 3 יש מצלמה מקצועית המצלמת ברזולוציה גבוהה מאוד של 4K. עדשה רחבת זוית ולא עדשת עין הדג. איכות צילום הווידיאו מדהימה, כאשר צופים בה על מסך טלוויזיה תואם. הצבעים עשירים, אפשר לראות כל פרט בתמונה והרחפן שומר על הצילום יציב מאוד. צילום התמונות ברזולוציית 12 מגה פיקסל מוצלח. הרחפן כולל קורא כרטיסי זיכרון לאחסון קבצי הווידיאו, כאשר הוא מעביר אותם באופן אוטומטי לסמארטפון. הערכה כוללת כרטיס בנפח 16 ג'יגה.

שיתוף

האפליקציה של dji, מאפשרת לערוך את הסרטונים ישירות מהסמארטפון כאשר נמצאים בשטח ולשתף אותם ישר עם חברים, בין אם מדובר ברשתות חברתיות או בוואטסאפ.

בשורה התחתונה

פנטום 3 הוא רחפן מקצועי שיתאים בעיקר לצרכנים המחפשים צילום וידיאו איכותי מאוד או מעוניינים לנווט בשמיים עם הרחפן למרחקים ארוכים.

מחיר

7,000 שקל.

2.

Parrot - Bebop

בשנת 2011 השיקה בארץ חברת Parrot הצרפתית את AR.Drone - רחפן המסוגל להתרומם לאוויר לגובה רב וגם לטוס למרחק של 50 מטרים. השליטה במכשיר התבצעה באמצעות אפליקציה בסמארטפון ואיכות הצילום הייתה ירודה, אבל עדיין, המוצר הזה באותה תקופה נחשב לסופר עתידני. בימים אלו משיקה רשת באג את דגם Bebop drone מהדור הראשון, כאשר באירופה מושק הדגם מהדור השני Bebop 2.

שלט רחוק

הנדסת האנוש של השלט רחוק ב-Bebop היא תעלומה. לא מדובר בשלט לא טוב, הוא פשוט מגושם מאוד בגלל המבנה הרחב שלו. מצד שני, הוא מאפשר למקם עליו בקלות טאבלט או סמארטפון ולשלוט באמצעות האפליקציה והג'ויסטיקים הפיזיים ברחפן. השלט כולל כפתורים ייעודיים לצילום ולהחזרת הרחפן למיקום ההמראה שלו (באמצעות חיישן GPS). למרות המבנה המגושם שלו והקושי להתנייד איתו, השלט עושה את העבודה. ניתן לרכוש את המכשיר ללא שלט רחוק ולשלוט בו רק באמצעות האפליקציה בסמארטפון. 

רחפן

קל מאוד להפעיל את ה-Bebop, במיוחד דרך האפליקציה. יש כפתור המראה אוטומטית וגם נחיתה. הרחפן יציב מאוד, והקשר עם השלט הרחוק לא מתנתק. מהירות הרחפן עומדת על 13 מטר לשנייה והמרחק הוא 250 מטר. הסוללה מתריעה על כך שהיא עומדת להיגמר, אבל לא מחזירה באופן אוטומטי את הרחפן. ביצועי הרחפן טובים מאוד והוא יתאים למשתמשים מתחילים.

סוללה

הסוללה בקיבולת של 1200 מיליאמפר ומחזיקה כ-10 דקות. בערכה מצורפים שתי סוללות זהות, אבל סוללה אחת מיועדת לשלט רחוק. ניתן לוותר על שימוש בשלט ולעבר לשליטה דרך הסמארטפון וכך ליהנות מסוללה נוספת.

צילום

בפארוט שילבו ברחפן מצלמה קדמית המאפשרת צילום ברזולוציית Full HD ב-30 פריימים לשנייה.

התוצאה בינונית ואפילו נמוכה, זה נחמד לצילום מזדמן, אבל תוצאות הצילום הן לא משהו ללכת ולהתגאות איתו בפייסבוק.

גם מצלמת התמונות בעלת חיישן 14 מגה פיקסל הוציאה תמונות באיכות ירודה.

לרחפן אין אפשרות לקרוא כרטיסי זיכרון, אבל יש לו זיכרון פנימי בנפח 8 ג'יגה. מדובר בנפח זיכרון מספק לזמן הצילום שהסוללה מאפשרת. ניתן להעביר את התמונות בקלות לאפליקציה.

בשורה התחתונה

ה-Bebop מוצלח יותר בקטגוריית הטיסה ופחות בביצועי הצילום.

מחיר

4,800 שקל (2,600 שקל בלי שלט רחוק).

3.

SYMA - X5C

חברת האינטרנט בזק בינלאומי החלה בחודש שעבר בקמפיין פרסום לרחפן של חברת SYMA הסינית, שהיא מציעה במחיר מוזל של 240 שקל. החברה הצליחה ליצור מודעות גדולה יותר לתחום בקרב קהל שלא בטוח שכבר נחשף עליו. בעוד שהרחפנים של היצרניות הגדולות בשוק יקרים בהרבה, עולה השאלה, עד כמה X5C יכול לספק צרכן פשוט?

שלט רחוק

השלט רחוק של ה-X5C מרגיש מצועצע, הכפתורים נראים כאילו הם הולכים להתפרק ויש בכלל כפתורים שלא עובדים והם סתם ליופי. על הכפתורים עצמם אין סימונים וצריך להשתמש בחוברת ההוראות בשביל להבין איזה כפתור מאפשר את צילום התמונות. השלט רחוק משתמש ב-4 סוללות AA.

רחפן

מדובר ברחפן לא נוח להטסה. הוא לא מצליח לעמוד באוויר בצורה יציבה, הוא כל הזמן מתרסק וניסיון לשלוט בו הוא אתגר קשה לפיצוח.

הוא עשוי מפלסטיק זול וגם מרגיש ככה. כמעט כל התרסקות שלו על הרצפה גורמת לחלקים שונים לעוף ממנו, כאשר בשלב כלשהו, גם כרטיס הזיכרון לאחסון התמונה עף ממנו ונעלם.

סוללה

הסוללה מספקת כ-5-6 דקות של זמן טיסה. מכיוון שזמן הטיסה קצר מאוד, בערכה מקבלים שתי סוללות.

ביחד מקבלים זמן טיסה הגיוני.

צילום

צילום התמונות באמצעות הרחפן באיכות ירודה (חיישן 2 מגה פיקסל), בעוד שאת צילום הווידיאו לא הצלחנו להפעיל בשום צורה, גם לאחר קריאה מעמיקה של חוברת ההוראות המצורפת למוצר.

בשורה התחתונה

X5C הוא רחפן לא מוצלח במיוחד וצרכנים שרוצים להתנסות בתחום הזה, עדיף שישקיעו את הכסף במקום אחר.

מחיר

240 שקל.