על רקע העדויות הקשות שנשמעו בימים האחרונים על-ידי כמה נשים שטענו כי שר הפנים הטריד אותן מינית, הודיע הערב (א') השר סילבן שלום כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים.

"כ-23 שנים אני משרת במסירות ובאמונה את הציבור כחבר כנסת וכשר במשרדים שונים, מתוך תחושת שליחות ורצון לקדם מטרות חברתיות וציבוריות חשובות ביותר", כתב שלום בהודעת הפרישה. "קצתי בדרך הייסורים שהייתה מנת חלקי ומנת חלקה של משפחתי, רעייתי, ילדיי ואימימשפחתי תומכת בי באופן מלא, אך אין כל הצדקה למחיר הנדרש ממנהבנסיבות אלה החלטתי לפרוש מתפקידיי כשר וכחבר כנסת".

היום אחר-הצהריים קיים משרד המשפטים התייעצות מיוחדת בנושא בהשתתפות היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, וכן בכירים מיחידת להב 433 ואגף החקירות במשטרה. בשעות הערב וינשטיין קיבל החלטה להמשיך בבדיקת הפרשה, לנוכח התלונות החדשות. פרקליטות מחוז תל-אביב תלווה את הבדיקה.

 

עדויות חדשות 

לפני כשנתיים נבדקו חשדות דומים נגד שלום, אולם בשל היעדר תלונות במשטרה הוחלט לסגור את התיק. לנוכח העובדה שגם הפעם לא הוגשה אף תלונה בפרשה, תצטרך המשטרה לבחון בשלב הראשון את העדויות שנשמעו בתקשורת ותנסה לאתר את המוטרדות.

כבר אתמול החלו חוקרי המשטרה בבדיקה ונפגשו עם המתלוננת המרכזית בפרשה וכן עם עובדות לשעבר בלשכת השר. שתיים מהן אמרו כי אם יובטח להן כי יזכו לחיסיון מלא אצל היועץ המשפטי לממשלה, הן יסכימו לשתף פעולה עם החוקרים.  

הבוקר נחשפו עדויות של נשים נוספות שסיפרו כי הוטרדו על-ידי שלום. מגישת הכול דיבורים ברשת ב', עדי מאירי, חשפה בשידור הקלטת ראיון של מתלוננת, שסיפרה כי לפני כ-3 שנים שלום תקף אותה והתנפל עליה במהלך פגישה עבודה. המוטרדת הסבירה כי היא לא מתלוננת כיוון שהיא חוששת מכוחו וממעמדו של שלום וכן ממה שעובר על המתלוננות האחרות בתקשורת ובמשטרה.

בגלי צה"ל סיפרה הבוקר מקורבת ללשכת השר לניב רסקין על מקרים שאירעו בלשכה, ותיארה איך שלום ומקורביו ניסו לכאורה להשתיקם. לדבריה, אחד הנהגים התעמת עם השר שלום. "גם סילבן וגם רעייתו עשו כל מה שהם יכולים כדי להשתיק אותו, לדאוג לאיזשהו מנגנון פיצוי כדי לגרום לא להוציא את הדברים החוצה", סיפרה.

לדבריה, "כל מי שרק יכלה ניסתה למצוא עבודה אחרת כדי לא להיות שם, כדי לא לסבול מההטרדות הבלתי פוסקות האלה על בסיס יומיומי", סיפרה העדה. "הנהגים והמאבטחים דיברו על זה. גם במראה האחורית הם ראו מה קורה, את השר שולח ידיים, הם ראו את ההתנגדות של הבחורות האלה", אמרה. 

"נורמה ציבורית חדשה" 

חברות סיעת מרצ, חברות הכנסת זהבה גלאון, מיכל רוזין ותמר זנדברג, הגיבו לפרסום דבר פרישתו של השר סילבן שלום, זאת על רקע הצטברות עדויות נגדו בנוגע לעבירות מין לכאורה: "טוב שסילבן שלום פרש מהחיים הפוליטיים, מדובר בניצחון לנורמות הציבוריות הנדרשות מנבחרי ציבור בישראל, נורמות שלא מאפשרות המשך כהונה של אדם אשר הצטברו נגדו עדויות רבות במהלך הימים האחרונים".

חברות הכנסת הוסיפו: "פרישתו של סילבן שלום לא צריכה להחליף את חובת היועמ"ש להורות למשטרה לזמן את השר הפורש לחקירה בדבר העדויות. לאור חומרת הדברים, חובה למצות את הדין הפלילי גם אם לא תוגש תלונה, כמתחייב לפי החוק, מאחר שאין הדין הציבורי מחליף את הדין הפלילי. מדובר במסר חזק ומעודד לנשים במדינת ישראל".

יו"ר נעמ"ת, גליה וולוך, בירכה על החלטתו של השר שלום לפרוש ואמרה: "מסתמן כי הולכת ונוצרת נורמה ציבורית חדשה, שאנשי ציבור אשר מרחפת מעל ראשם עננה של חדשות בדבר התנהגות שאינה ראויה כלפי נשים, מבינים כי לא יוכלו להמשיך ולכהן. הנורמה החדשה הזו היא פועל יוצא מאי-נכונותן של הנשים להמשיך ולשתוק, להמשיך ולהסתתר, ועל כן הן ראיות לכל שבח".