ממחזרים: גם ב-2015 חל גידול בגיוסי האג"ח הקונצרניות

היקף החוב שגויס השנה - 54 מיליארד שקל, עלייה של כ-30% ■ עם זאת, רוב הגיוסים נועדו למחזור חוב קיים ולא לביצוע השקעות חדשות

אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי

על פניה, שנת 2015 הייתה עוד שנה חזקה לשוק גיוסי החוב הקונצרני, עם גידול ניכר בכספים שגויסו באמצעות ההנפקות אג"ח - שנה רביעית ברציפות של גידול משמעותי בהיקף הגיוסים הכולל. ואולם, הרוב המכריע של הגיוסים נעשה בידי גופים פיננסים וחברות נדל"ן מבוססות, כשמאידך חל קיטון במספר החברות האחרות שגייסו אג"ח. זאת ועוד - רוב הכסף גויס לצורכי מיחזור חוב ולא לצורך ביצוע השקעות חדשות וצמיחה. נתונים אלה עולים מהסיכום השנתי של חברת דירוג החוב S&P מעלות לשוק האשראי החוץ בנקאי.

מנתוני חברת הדירוג עולה כי ב-2015 גדל היקף גיוס ההון באמצעות אג"ח קונצרניות בכמעט 30% לעומת 2014, לסך של כ-54 מיליארד שקל - הסכום המצרפי הגבוה ביותר מאז המשבר הפיננסי העולמי. ואולם, בנטרול גיוסים של גופים המשתייכים לסקטור הפיננסי, הרי שב-2015 גויסו באג"ח כ-33 מיליארד שקל - עלייה מתונה של כ-6% לעומת 2014.

במעלות מצביעים על כך שכ-75% מהיקף ההנפקות ב-2015 בוצעו על-ידי גופים הפועלים בתחומי הפיננסים והנדל"ן, בהשוואה לכ-61% ב-2014. כמו-כן, בחברת הדירוג מגלים ש"עשרת המנפיקים הגדולים ריכזו השנה קרוב למחצית מסף היקף ההנפקות בהשוואה לכ-43% ב-2014, בעוד שחמשת המנפיקים הגדולים (מהם 3 בנקים) ריכזו כ-35% מסך היקף ההנפקות ב-2015, בהשוואה לכ-31% שנה שעברה".

ההנפקות: המגרש של הגדולות

שנת 2015 בשוק החוב אופיינה בין היתר ב"היקף הנפקות שיא של הסקטור הפיננסי - כ-21 מיליארד שקל (מהם למעלה מ-18.3 מיליארד שקל על-ידי המערכת הבנקאית בלבד), המהווים כ-40% משווי האג"ח שהונפק השנה. מדובר בזינוק משמעותי, בהשוואה לכ-26% וכ-14% ב-2014 ו-2013, בהתאמה". במעלות מסבירים ש"הנפקות הבנקים נובעות מתנאי השוק האטרקטיביים וכחלק מניהול הנזילות במסגרת באזל 3 להארכת פרופיל המקורות. במבט קדימה, אנו צופים המשך הנפקות של הבנקים, לרבות הנפקות של מכשירים היברידיים (COCO), בהיקפים משמעותיים (עם מנגנונים לספיגת הפסדים או למחיקת חוב)".

באשר לסקטור הלא הפיננסי, ריכזו עשרת המנפיקים הגדולים כ-40% מהיקף ההנפקות ב-2015, כשהמנפיקים הבולטים ביניהם היו קבוצת עזריאלי, שגייסה 2.2 מיליארד שקל, וקבוצות דלק וגזית גלוב, שגייסו כ-1.5 מיליארד שקל, כל אחת. עובדות אלה מאירות, ולא בפעם הראשונה, בעייתיות בגיוון בשוק ההון המקומי, תוך שהן ממחישות ששוק ההנפקות הינו - בעיקר - מגרש שמיטיב עם החברות הגדולות ולא עם כלל החברות שמחפשות אשראי

במעלות מציינים כי "הדומיננטיות של הנפקות הבנקים והמשך הצטרפות חברות הנדל"ן האמריקאיות למעגל המנפיקים בשוק המקומי, היו בין המאפיינים הבולטים של שוק החוב החוץ בנקאי במהלך השנה....שיעורי הריבית והמרווחים הנמוכים, שאפיינו את שוק האשראי המקומי, יחד עם רמת הנזילות הגבוהה וצורכי המיחזור הגבוהים של החברות, הובילו לשנה נוספת של פעילות ערה, כאשר מרבית הגיוסים יועדו למיחזור חוב והחלפת מימון יקר במימון זול יותר, אך לא להשקעות חדשות, התורמות לחידוש הצמיחה".

המספרים האמורים טומנים בחובם עוד התפתחות שמאפיינת את שוק האג"ח הקונצרניות המקומי: גיוסי חוב על-ידי חברות נדל"ן זרות, ללא זיקה לישראל, שמנצלות את הכסף הזול והקל שניתן לגייס פה. בהקשר זה ציינו במעלות כי "רוב הסחורה החדשה שהגיעה לשוק האג"ח, כלומר רוב החברות החדשות שהצטרפו השנה, הן חברות אג"ח נדל"ן אמריקאיות (7 חברות). חברות אלה, שניצלו את תנאי המימון האטרקטיביים בשוק המקומי, המשיך לבלוט: סך הגיוס הסתכם בכ-5.5 מיליארד שקל, המהווה כ-17% מסך ההנפקות של אג"ח חברות (ללא הפיננסיים)".

בסך הכל הצטרפו 10 חברות חדשות למעגל מנפיקות האג"ח המקומי הסחיר. ההנפקות הגדולות היו של רכבת ישראל (כ-1 מיליארד שקל), והחברות האמריקאיות מויניאן לימיטד (1.4 מיליארד שקל) ורילייטייד (850 מיליון שקל). פרט לחברה הממשלתית רכבת ישראל, הנפיקו לראשונה אג"ח סחיר גם אלדן רכב ומגדל, שבעבר הנפיקה למוסדיים בלבד.

התמתנות בגידול בהלוואות הפרטיות

כיצד נראה שוק האשראי החוץ בנקאי בחלוקה לפי השווקים השונים ומאפייני תנאי ההנפקות? במעלות מצביעים על "קיפאון בשווי שוק האג"ח הסחיר" בעוד ש"התחום הצומח הוא ההלוואות הישירות מהמוסדיים שהמשיכו להתרחב, בדומה לשנים קודמות".

בהקשר זה מציינים בחברת הדירוג ש"יתרת ההלוואות הפרטיות נכון לסוף ספטמבר עמדה על כ-55 מיליארד שקל, לעומת 48 מיליארד שקל בסוף 2014", ומוסיפים ש"למרות התמתנות קצב הגידול של היקף ההלוואות השנה לעומת שנים קודמות, פעילות זאת משמעותית ולהערכתנו, צפויה להמשיך ולהתרחב". למול זאת מורגש קיטון בשיעור החשיפה של המוסדיים לשוק האג"ח הקונצרניות הסחיר.

כמו כן, ביחס ל"איכות האשראי" הם מציינים כי "ב-2015 היינו עדים לגידול בהנפקות אג"ח בקבוצת ה-AA ומעלה, וכ-37% מהיקף ההנפקות של הסקטור הלא פיננסי דורג בקבוצה זו. בתוספת האג"ח שהונפק על-ידי הסקטור הפיננסי, קבוצת ה-AA ומעלה מהווה כ-60% מהאג"ח שהונפק".

עם זאת, כפי שמדגישים גם כלכלני חברת הדירוג, "מזה מספר שנים אנו עדים לרמות נמוכות היסטורית של שיעורי הריבית ומרווחי הסיכון". בהקשר זה הם מציינים ש"ב-2015 בלטה בשוק המקומי ביציבות היחסית של המרווחים ברמות הדירוג הגבוהות (ה-AA וה-A) והתנודתיות במרווחי הסיכון בקבוצת ה-BBB - שבסוף השנה הינם ברמה נמוכה בהשוואה לתחילת השנה, אולם עדיין גבוהים באופן משמעותי בהשוואה לרמת השפל בה נמצאו במחצית 2014.

ומה לגבי הביטחונות והשעבודים בהנפקות בשוק האג"ח הקונצרניות המקומי? ב-S&P מעלות מציינים כי "בשנתיים האחרונות חלה ירידה משמעותית בחלקן של ההנפקות המגובות בביטחונות (כ-35% בלבד מהסדרות חדשות) בהשוואה ל-2013, בה מעל למחצית מהסדרות החדשות שהונפקו גובו בביטחונות. שינוי זה מושפע משיעור הריבית הנמוך ומכך שהחברות למדו כי הן יכולות לעמוד בכללי חודק גם על-ידי שימוש בשעבוד שוטף שלילי וקובננטים שונים, ללא מתן ביטחונות מטריאליים".

עם זאת, בחברת הדירוג מעריכים ש"במבט קדימה, בתרחיש של עליית המרווחים בקבוצות הדירוג הנמוכות או עלייה ברמת הריבית, אנו מעריכים כי חברות בדירוגים נמוכים יחסית, אשר יהיו חייבות להנפיק לצורך מיחזור חובות, עשויות לחזור למסלול של מתן בטחונות כלשהם, לצורך הגברת נגישותן לשוק ההון וגיוס בתנאי ריבית אטרקטיביים".

בהסתכלות לקראת 2016, ב-S&P מעלות מעריכים ש"רמת הריבית, יחד עם רמת הנזילות הגבוהה בשוק וצרכי המחזור הגבוהים, צפויות להמשיך ולתמוך בפעילות בהיקפים דומים בשוק האג"ח המקומי. המשקיעים והחברות ימשיכו להגיב לגורמי חוסר הוודאות באמצעות יישום של מדיניות 'שמרנית'". מצד המשקיעים אנו מזהים יתר סלקטיביות, והעדפה של הנפקות איכותיות ומדורגות. אנו צופים כי מגמה זו תימשך גם ב-2016. להערכתנו, החברות ימשיכו לפעול בשמרנות יחסית ולגייס בעיקר על מנת למחזר חוב קיים ולא להגדיל את רמת המינוף".

סך ההלוואות הפרטיות למגזר העסקי
 סך ההלוואות הפרטיות למגזר העסקי
שוק האג"ח הקונצרניות
 שוק האג"ח הקונצרניות