גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכירת כלל ביטוח: חילוקי דעות בין בנק הפועלים לאי.די.בי

ערב חתימת הסכם למכירת כלל ביטוח למקרולינק מסין פרצו חילוקי דעות בין הבנק לבין בעלת השליטה, שקיבלה ארכה של חמישה ימים לחתימת ההסכם ■ הבנק: "זכותנו להצטרף למכירת השליטה בכלל ביטוח"; אי.די.בי פתוח: "אין לכם זכות"

ציון קינן / צילום: תמר מצפי
ציון קינן / צילום: תמר מצפי

המו"מ למכירת כלל ביטוח לידי מקרולינק הסינית הולך ומסתבך. רגע לפני ששנת 2015 מסתיימת, ועמה מגיע לפרקו הדד-ליין שהציבה המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, לאי.די.בי, כדי לחתום על הסכם למכירת השליטה בכלל ביטוח, ועל רקע התמשכות המגעים, היא נענתה לפניית אי.די.בי, ואישרה לה להמשיך במו"מ עד 5 בינואר, קרי ארכה קצרה של חמישה ימים.

בד בבד נוסף מכשול למכירה: אי.די. בי הודיעה היום כי בנק הפועלים, שמחזיק ב-9.5% ממניות כלל ביטוח, טוען כי "מכוח הסכם בעלי מניות משנת 1998... קיימת לבנק זכות הצטרפות למכירת מניות כלל ביטוח לשותף אסטרטגי, וזכות וטו בנוגע לזהות השותף האסטרטגי".

לאור זאת ביקש בנק הפועלים, שבניהול ציון קינן, מאי.די.בי, כפי שדיווחה האחרונה לבורסה, "להודיע לו זמן סביר מראש ככל שעסקה למכירת מניות כלל עסקי ביטוח תצא אל הפועל, על מנת לאפשר לבנק להצטרף לעסקה, לעדכנו בדבר זהות השותף האסטרטגי וכן להעביר אליו נוסח הסכם מכירה, ככל שקיים, על מנת שיוכל לגבש את עמדתו ביחס להצטרפות לעסקה", כפי שכתב במכתב ששלח לדירקטוריון אי.די.בי. בנק הפועלים ומקרולינק לא שוחחו עדיין, כך שאם מקרולינק לא מעוניינים ברכישת מניות נוספות מעבר למה שדנו לגביו עד כה, הרי שככל הנראה, לתפיסת הבנק, על חבילת המניות שיימכרו להתחלק בין הבנק לבין אי.די.בי באופן יחסי להחזקותיהם.

באי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, ציינו בתגובה למכתב מהבנק, כי "בכוונת החברה להשיב לבנק, כי במכלול נסיבות העניין אין להוראות הסכם בעלי המניות הנוגעות לצירוף שותף אסטרטגי תחולה ביחס לעסקה הנוכחית (ככל שתבוצע), ובהתאם לא קיימות לבנק זכויות בקשר עם העסקה הנוכחית". עוד ציינו באי.די.בי, כי "פנייה דומה של הבנק מחודש אוגוסט 2013, בקשר לעסקה קודמת למכירת החזקות של החברה בכלל ביטוח (שנחתמה אך לא הושלמה) נענתה על-ידי החברה באופן דומה".

בנק הפועלים מחזיק בהחזקה היסטורית בכ-9.5% ממניות כלל ביטוח, ששוויין כיום עומד על כ-251 מיליון שקל. בהתאם לפרמיה הנדיבה שמקרולינק צפויה לשלם לאי.די.בי, אם העסקה תיחתם ותאושר, הרי שמדובר בתמורה גדולה בהרבה שהבנק יקבל אם יצטרף אליה.

עוד נותרו מחלוקות

הגוף שמוביל כיום את מהלך המכירה הוא דירקטוריון אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, והנאמן מטעם האוצר למניות השליטה בכלל ביטוח, משה טרי, רק מלווה את ההליך. ואולם, אם הצדדים לא יגיעו להסכמה ויחתמו על הסכם מחייב עד 5 בינואר, וגם לא יקבלו ארכה נוספת, הרי שאז יוסמך הנאמן אשר מונה מטעם האוצר לממש את המניות הללו בכל דרך שיראה לנכון, כולל מכירה דרך הבורסה, שבה תאבד אי.די.בי את פרמיית השליטה.

ככל הידוע מקרולינק הסכימה לשלם תמורת מניות השליטה בכלל ביטוח (55%) סכום של כ-2.4 מיליארד שקל, המהווה פרמיה של כ-70% על מחיר השוק, והתמורה תותאם לפי ההון העצמי של כלל ביטוח במועד העסקה.

על פי ההערכות, אי.די.בי ומקרולינק סגרו כמעט את כל פרטי ההסכם, אבל עדיין נותרו מספר מחלוקות - בהן סירובה של מקרולינק להתחייב לתשלום פיצוי מוסכם מראש על ביטול העסקה מכל סיבה שהיא. באי.די.בי דורשים מהסינים להתחייב לתשלום של break-up fee, שככל הנראה ינוע סביב 150 מיליון שקל. עם זאת, גורמים בסביבת המו"מ מציירים תמונה שלפיה ישנו סיכוי רב לחתימה על הסכמות "בתוך ימים".

אם וכאשר משוכת ההסכמות העסקיות תהיה מאחורי הצדדים, יחל המרוץ לעבר המשוכה הבאה - שגבוהה יותר: קבלת אישור הפיקוח על הביטוח באוצר. סלינגר קצבה בעבר כחצי שנה למהלך זה - כך שמקרולינק תידרש לקבל את אישורה להחזיק באמצעי שליטה בכלל ביטוח עד תום המחצית הראשונה של 2016. מניסיון העבר עולה כי מדובר במשימה לא פשוטה עבור חברות סיניות, כך שבשלב זה מוקדם להעריך אם העסקה תושלם בהצלחה.

אבל מה אם בכירי הפד אופטימיים מדי ומנפקים תחזיות כלכליות ורודות מדי, והמשק האמריקאי נמצא דווקא בסיכון להיקלע למיתון, כפי שקבעו לאחרונה הכלכלנים ד"ר מוחמד אל-עריאן וד"ר מארק פאבר, וכן מנהל קרן הגידור האג"חית דאבל-ליין קפיטל, ג'פרי גנדלך? האם גם אז תעלה הריבית באותו הקצב ותביא להחרפת המצב?

על השאלות הללו כמובן שלא ניתן עדיין לענות, אבל מה שכן ניתן זה לבחון את אופן ההסתכלות של בכירי הפד על הכלכלה בדיוק לפני שנה, באמצעות הסקר הרבעוני שפורסם בדצמבר 2014. אז למשל, עלתה מהסקר תחזית ורודה בהרבה מהמציאות לצמיחה של 2.6%-3% בתמ"ג ב-2015 ולריבית של כ-1.1% כיום. במילים אחרות, רגע לפני סוף 2014 האמינו בפד כי הריבית תעלה ארבע פעמים ב-2015, לעומת העלאה אחת בלבד בסופו של דבר.

חשש מהעלאת ריבית מהירה מדי

אז האם גם כעת הפד אופטימי מדי באשר למצב הכלכלה האמריקאית? גנדלך מאמין שכן. בראיון שהעניק לאחר החלטת הריבית ל-CNBC, אמר כי כאשר התמ"ג הנומינלי (בניגוד לתמ"ג הריאלי) אינו צומח, וכשמחירי הסחורות ממשיכים לקרוס (מדד CRB ירד ב-23% בחצי השנה האחרונה), בעוד שהדולר כבר מזמן הפסיק להתחזק (מדד הדולר נמצא באותה הרמה כמו בחודש מארס האחרון), הרי שהמציאות הכלכלית אינה יכולה להיות חיובית מדי. "אם מחירי הסחורות לא ימצאו את הבסיס להתייצב עליו, אני חושב שנראה היחלשות של הכלכלה במקום התחזקות שלה", אמר גנדלך, והגדיר את הצמיחה הכלכלית בארה"ב כיום כ"מידלדלת".

מה יכול להיות מקור הפערים הללו בין תחזית הפד לארבע העלאות ריבית ב-2015, והציפיות כיום בקרב בכירי הפד לצמיחה של 2.4% בשנה הבאה, לאזהרות של גנדלך ואחרים מפני מיתון? יתכן שהדבר קשור לשיעור האבטלה הנמוך כיום בארה"ב, המוגדר על ידי הבנק המרכזי כמצב של תעסוקה מלאה, וההנחה כי המשך ירידתו תביא בהכרח לאינפלציית שכר שתגרום בתורה לאינפלציה במחירי המוצרים והשירותים במשק.

הפד אמור לקבוע את המדיניות על פי נתוני התעסוקה והאינפלציה, הן בהווה והן בעתיד הקרוב. שיעור האבטלה בארה"ב עומד כאמור על 5%, "תעסוקה מלאה", אלא ששיעור ההשתתפות בשוק העבודה 62.5% בלבד - שפל של כמעט 40 שנה, ונתון זה עשוי להעיד כי המשך ההתרחבות במספר המשרות תביא גם להחזרת מובטלים כרוניים לשוק העבודה, ובהתאם תמתן את עליות השכר והמחירים.

הפער התפיסתי בין הפד לבין בכירים בשוק שצופים בשנה הקרובה 1-3 העלאות ריבית בלבד, מביא לחוסר שקט בשוק החוב האמריקאי ולתנודתיות רבה, הן במחירי האג"ח והן בשוקי המניות. החשש הגדול הוא מהאפשרות שהפד יתבצר בתפיסתו (המוטעית, לדעת פאבר ואחרים), ויוביל העלאה מהירה מדי בריבית שתגרור את כלכלת ארה"ב למיתון. לחילופין, ניתן להניח כי בכל מקרה, כל עוד יישמרו פערי התפיסות יישאר השוק במצב של חוסר ודאות.

הסיכון, אם כך, הוא שתפיסת מציאות לא נכונה מצד הפד, תביא ללחיצה חזקה מדי על הברקס כאשר המנוע חלש ומקרטע.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; מיקרו־סטרטג'י יורדת ב-10%, שיאומי עולה ב-12%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"