Ggroup מקבוצת בלושינסקי אחזקות – מגזין הנדל"ן
לוגו ג'גרופ לוגו גלובס
לכתבה הקודמתטרנד חם: בתים מאובזרים על גלגלים ב-40 אלף שקל

דמיינו שאתם נכנסים למכונית ויודעים שלא תצטרכו לחפש חניה

חברת Luxe האמריקאית מאפשרת לנהג להזמין מראש שירות שיאסוף ממנו את המכונית בכל יעד ויחזיר אותה בהתראה של 15 דקות ■ המחיר? נמוך מחניון רגיל
רועי גולדנברג, סן פרנסיסקו - 04.01.2016, 08:47

נושאים הקשורים לכתבה

עסקת השבוע
עובד
עובד של חברת Luxe בדרכו מחניה לאיסוף רכב חדש / צילום: יחצ

אחד האגוזים הקשים לפיצוח בעולם ההיי-טק הוא הנטל המעיק על רובנו מדי יום ביומו. כלי הרכב הפרטיים הגודשים את הכבישים יוצרים לא רק פקקי תנועה, אלא גם בעיות חניה חמורות. די להסתובב בעיר כמו ת"א במשך היום או בסופ"ש כדי להבין שחניה בכחול לבן היא אירוע נדיר. גם החניונים לא תמיד מהווים פתרון הולם - הם מתמלאים במהירות ונמצאים באזורים מרוחקים.

חברת Luxe האמריקאית מנסה לפתור את בעיית החניה באמצעות 'Valet Parking'. שירות חניה זה קיים כבר עשרות שנים ומאפשר להשאיר את המפתחות בפתחו של מלון, מסעדה או מועדון ולסמוך על מישהו אחר שיחנה עבורכם. אבל בחברת Luxe יש טוויסט.

"חניה זה משהו שאתה עושה מדי יום. זו מצוקה שיש לך בכל יום", מסביר קרייג מרטין, מייסד שותף וסמנכ"ל הטכנולוגיות של Luxe. הרעיון מציע שירותי חניית Valet On Demand. דרך האפליקציה המשתמש מסמן לאן מועדות פניו, עובד של החברה בז'קט כחול זוהר יחכה לנהג במקום המיועד, וייקח את המפתחות והמכונית כדי להחנות אותה בחניון מרוחק. לבסוף, המשתמש יוכל להודיע כרבע שעה מראש על עזיבתו המתוכננת דרך האפליקציה, ועובד החברה יחזיר את המכונית לידי הנהג.

25% הנחה

חברת Luxe גייסה עד היום 25 מיליון דולר, בין היתר מגוגל ונצ'רס, Redpoint, venrock ,Shepra Ventures ועוד. החברה מציעה את שירותיה בשמונה ערים מרכזיות בארה"ב. היא התחילה בסן פרנסיסקו, במקום שבו נמצא המטה הראשי, ומשם עברה ללוס אנג'לס, ניו יורק, סיאטל, שיקגו, בוסטון, פילדלפיה ואוסטין. לחברה יש אלפי נהגים שעובדים במשמרות, המתחילים משמרת באזורים מרכזיים, שבהם צפוי ביקוש לחניות, וחלקם מתניידים על סקייטבורד. המחירים משתנים מעיר לעיר, בהתאם לעלויות החניה המקומיות. מרטין טוען שהחברה מצליחה לספק מחירים תחרותיים. "בסן פרנסיסקו אנחנו זולים ב-25% מחניה רגילה בחניון. אצלנו תשלם 27 דולר ליום - בעוד חניון עולה 30 ואפילו 40 דולר".

האפשרות לשמור על מחירים נמוכים נובעת מהעובדה שהרכב כלל לא חונה בקרבת מקום. "אנחנו מחנים בחניונים מרוחקים, זולים וריקים יותר. הנהג לא רוצה ללכת חמישה בלוקים מהחניון ליעד, אבל אנחנו יכולים לעשות זאת".

לדברי מרטין, החברה מרוויחה על כל נסיעה אך השורה התחתונה עדיין שלילית, בשל העובדה שהחברה צומחת במהירות והרווחים מושקעים בכניסה לערים חדשות. מרטין מסביר שהרעיון רחב יותר ממה שנראה במבט ראשון. "אנחנו לא רק סטארט-אפ שמספק פתרון חנייה, אנחנו רוצים לתת משהו מעבר לכך. אנחנו רוצים לפשט את החזקת הרכב למשתמשים שלנו. לכן, אנחנו מציעים גם שירותים כמו שטיפת רכב, מילוי דלק ובדיקת שמן".

"אובר אינה מתחרה"

שירות Valet לפי דרישה חדש יחסית, והוא התפתחות של ניסיונות חברות סטארט-אפ לפתח פתרונות למצוקת החניה ככלל. יש רעיונות שונים: באמצעות סטטיסטיקות המנבאות את הסיכוי למצוא חניה באזור מסוים, או מדווחות על מקומות שהתפנו. "יש כל מיני אפליקציות בתחום הזה. יש כאלה שמנסות למכור מקומות חניה ציבוריים, יש אפליקציה שמביאה קצת טכנולוגיה על תשתית שבורה מראש ופשוט מפנה אותך לחניון", אומר מרטין. "לנו יש פתרון איכותי יותר, כי אצלנו הנהג בטוח שתהיה לו חניה".

ב-Luxe רואים תחרות ישירה משתי אפליקציות שמציעות כמעט את אותו הדבר - שירותי Valet לפי דרישה. אחת מהן היא חברת Zirx, אשר לדברי מרטין עובדת רק בחמש ערים, השניה היא חברת ValetAnywhere שפועלת רק בניו יורק. "אנחנו מתרחבים מהר יותר משתיהן", אומר מרטין. "ובכל מקרה התחרות האמיתית שלנו היא על אנשים שלא משתמשים בשום שירות. שם נמצא הפוטנציאל הגדול וזה השוק שאנחנו צריכים להתמקד בו". גם בחברה כמו אובר, שמנסה לחנך אנשים להשאיר את המכונית שלהם בבית ואפילו לוותר עליה, הוא לא רואה איום. "אנחנו לא מסתכלים על אובר בתור תחרות כי עדיין יש ויהיו אנשים שמחזיקים רכב ובסוף צריכים למצוא חניה".

לדברי מרטין, החברה מתכוונת להפוך את האנשים שמחנים את המכוניות לעובדי החברה, זאת בשונה מחברות כמו אובר, שחוטפת באחרונה ביקורת ציבורית חריפה על כך שבין החברה לבין הנהגים אין יחסי עובד-מעביד. "אנחנו רוצים לספק חוויה טובה יותר למשתמשים שלנו, ואנחנו מאמינים שהעסקה ישירה היא הדרך לעשות זאת", מסביר מרטין.

בגובה העיניים לטורי דעה נוספים

המובחרים

NEXT-URBAN -לוגו / צילום: יח"צ
מול ים - לוגו / צילום: יח"צ