"ציפו ל-6% מרווח": בשוק מסבירים את הכישלון של מזרחי טפחות

המוסדיים לא התנפלו על אג"ח COCO: מזרחי טפחות גייס 417 מיליון שקל

אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי

קבלת פנים צוננת לאג"ח COCO: בנק מזרחי טפחות  גייס רק 417 מיליון שקל בעוד היעד היה לגייס מיליארד שקל. המוסדיים שהשתתפו בהנפקה היו מנורה מבטחים הלמן-אלדובי והפניקס והם יקבלו ריביות הגבוהות בכ-3% מעל תשואת האג"ח הממשלתיות. 

ההערכה היא כי מזרחי טפחות ינסה להשלים גיוס נוסף של כמה מאות מיליוני שקלים באג"ח COCO בשבועות הקרובים. זאת, במקביל לכוונתו של בנק לאומי לגייס מיליארד שקל בהנפקת אג"ח COCO, באופן שונה ממזרחי טפחות, כזה שיכלול מנגנון המרת האג"ח למניות במקום "תספורת" של ממש.

בשוק ההון מספרים היום כי הגיוס נכשל כיוון שלדעת משקיעים רבים מרווח הריביות לא שיקף את הסיכון הגלום במוצר. המשקיעים ציפו למרווח שקרוב ל-6% כדי לשקף את הסיכון ובשוק טוענים כי במרווח הנוכחי עדיף כבר להשקיע במניית מזרחי טפחות. 

אג"ח COCO הינו מכשיר מקובל בעולם שאמור לתרום ליציבות הבנקים, אך הוא בעייתי מבחינת המשקיעים, שכן הוא מאפשר מחיקה חלקית או מלאה של האג"ח בעתות משבר. התנאים שקבע בנק ישראל לחדלות פירעון של האג"ח הם במצב של ירידה אל מתחת ל-5% בהלימות ההון של הבנק או לחלופין כאשר הפיקוח על הבנקים יחליט שיש לבצע מחיקה (בתנאי משבר).

פוטנציאל ה"תספורת" הזה הוא הסיבה להתנגדות רשות ני"ע למכשיר ההשקעה הזה בשנתיים האחרונות. גם כשבנק ישראל פרסם לראשונה את טיוטת ההוראות שלו בנושא אג"ח COCO צוין שם כי משקיעים פרטיים לא יוכלו להשתתף בהנפקות, אלא רק "משקיעים חכמים". לאחר מכן, בשלהי נובמבר, עדכן בנק ישראל כי יאפשר גם למשקיעים פרטיים לקנות אג"ח COCO אך בסכום של 50 אלף שקל לכל הפחות.