גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שכרו של גיל שרון כמשל

בזמן שהמוני ישראלים קורסים תחת הנטל הכלכלי, עשירי ישראל חוגגים. שילמדו משהו מצוקרברג

גיל שרון / צילום: תמר מצפי
גיל שרון / צילום: תמר מצפי

ונתחיל דווקא עם ארה"ב. במהלך הדיונים האין-סופיים על מתווה הגז אצלנו, הודיע בארה"ב מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, כי לרגל הולדת בתו הוא יקצה 99% מהונו לצדקה (כ-45 מיליארד דולר). אמנם היו כאן כמה ציניקנים שמיהרו לטעון כי צוקרברג בסך-הכול מעביר את הונו לנאמנות, ועל-ידי כך נהנה מפטור ממס, בעוד צאצאיו לא ייאלצו לשלם מס ירושה. ציניקנים אחרים טענו שגם במבנה החדש, צוקרברג ימשיך למשוך בחוטים וינתב את הכספים לצורכי פייסבוק.

חבל שבמקום להסתכל על התמונה הגדולה, הכוללת, שבה עשירי ארה"ב מסמנים גל חדש של פילנתרופיה, ומורישים את רוב הונם לצדקה בעודם בחיים, עוסקים אצלנו בזוטות ובהקנטות. במקום ללמוד, לקבל השראה, לשאוב רעיונות מהעולם הגדול וליישם, עוסקים בקטנות.

הודעתו של צוקרברג שנחתה בארץ בעת דיוני מתווה הגז, הייתה יותר מסמלית. הדיונים הבוטים חשפו פעם נוספת את מה שהפך להיות תופעה חברתית המונית - שנאת הטייקונים. יצחק תשובה הוא רק סמל לתופעה רחבה הרבה יותר.

חגיגת שכר מנופח

כדרכן של שנאות, גם שנאה זו, שהוצתה עוד יותר מאז המחאה החברתית, היא עיוורת. רוב המתלהמים ברשתות החברתיות לא מעוניינים באבחנות דקות, לא רואים את גוני האפור, ולא פעם מעדיפים להתעלם מהעובדות. שנאה פשוטה, קשה, יוקדת, ועם זאת מכמירת לב.

היא גם עמוסה בשכבות של פופוליזם, שמתדלקים פוליטיקאים בעלי עניין ותאוות פרסום. בנושא הגז, איש לא מעוניין לשמוע את הצד השני - ההשקעות העצומות שנדרשו, הסיכונים שנלקחו, הרגולציה ששינתה את כללי המשחק תוך כדי משחק, את המחדל ש-60 שנה הממשלה נכשלה בטיפול בגילוי מרבצי גז ונפט. הכול נשכח או הושכח.

אך גם אם מנקים את הדמגוגיה משכבות השנאה, קשה לא לבקר כמה טייקונים על חגיגות השכר המנופח, על ההתרסה הקבועה נגד הרגולציה, על חוסר השקיפות, על המינופים הבנקאיים, על התספורות, ועל תופעות של אורח-חיים נהנתני, מוחצן ומופרז.

הדיון האחרון בשכרו של גיל שרון, מנכ"ל דסק"ש לרגע, הוא דוגמה לעיוורון המוסרי שבו לוקים כמה מאנשי-העסקים הבכירים שלנו. ההסכם המקורי קבע, כי עלות שכרו של שרון ב-5 השנים הקרובות תהיה 71 מיליון שקל, סכום שכלל 30 מיליון שקל במניות החברות-הבנות סלקום ודסק"ש. השכר העתק עורר התנגדות עזה בקרב מחזיקי האג"ח של דסק"ש וגם מצד בעלי המניות מקרב הציבור, עד לביטול העסקתו. אך מדוע להיקלע למצב זה מלכתחילה? מדוע אנשי-העסקים אינם ערים לפערי השכר המטורפים, שרק מזמינים הצעות-חוק להגבלת השכר, וביקורת ציבורית נוקבת?

בשעה שהמוני ישראל מהמעמד הבינוני קורסים תחת הנטל הכלכלי של הקיום היום-יומי בשל יוקר המחיה בארץ, כאשר שכבת אוכלוסייה עצומה, 1.7 מיליון נפש, מצויה מתחת לקו העוני ובחלקה אף רעבה ללחם, חלק מעשירי ישראל חוגגים, מסתגרים בבועה, סובבים על הציר הון-שלטון, ומנוכרים לסביבתם.

המעמד הבינוני מתקשה לשרוד

בישראל, בדומה לארה"ב, התמ"ג גדל בעשורים האחרונים, הצמיחה נמשכה, והכנסות התאגידים הלכו ועלו. אך שכר השכירים כבר קפוא שנים, והמעמד הבינוני מתקשה לשרוד. פערי הכנסות הפכו את ישראל, בעקבות ארה"ב, לשיאנית של אי-שוויון. תופעה זו, שעליה הצביע הפרופ' לכלכלה ולממשל רוברט רייך, גורמת לתסכול ולייאוש בקרב השכירים, ומציתה את השנאה כלפי העשירים ובעלי ההון.

חשוב לציין, כי אי-אפשר לכלול את כל עשירי ישראל בחבילה אחת. יש בהם רבים וטובים, יש בהם רבים שתורמים לקהילה וחלקם אף חיים בצניעות. בעיקר אסור לזלזל בתפקידו של ההון, שמניע את גלגלי הכלכלה, מספק תעסוקה, ומייצר חדשנות. אנשי-העסקים חשופים גם לסיכונים גבוהים. בעידן הגלובליזציה ההון נזיל לגמרי, ואם היזם-משקיע מגלה אפיק השקעה טוב יותר, הוא ממהר אליו. אחד מבכירי הכלכלנים בעולם, פרופ' בארי אייכנגרין, מאוניברסיטת ברקלי, שהשתתף בכנס של בנק ישראל, הזהיר מפני משבר כאשר הון זר מתחיל לברוח מהמדינה. תופעה דומה עלולה להתרחש עם ההון המקומי. עם כל הכבוד לפטריוטיזם, השורה התחתונה קובעת בסוף.

בין יתר הפעולות שעליהם לנקוט, מוצע לטייקונים ללכת בעקבות עמיתיהם האמריקאים, מארק צוקרברג, ביל גייטס, וורן באפט, לארי אליסון ועוד, שנוהגים בצניעות ובאיפוק בחייהם הפרטיים, וגם תורמים מהונם האישי ומזמנם לפעילות חברתית אמיתית. זה עשוי לקזז מעט מהשנאה כלפיהם, ולעצב מחדש את פני החברה. למרבה הצער, ישראל נמצאת בתחתית דירוג ההשקעה בפילנתרופיה של ה-OECD. וגם כשיש תרומות חברתיות, רובן נעשות דרך החברות ולא מכספם הפרטי של בעלי ההון, כך שהתרומה האישית היא נמוכה ביותר.

לא מדובר בעמידה בראש אגודת ידידים ובנשפים לגיוס כספים. מדובר בקיפול שרוולים ובעבודת שטח, שבה עשירי ישראל משקיעים מזמנם בפעילות חברתית, בחבירה לעמותות חברתיות, בהוראה, בהדרכה ובסיוע לפי מיטב ניסיונם ויכולותיהם.

לגלות גישה חדשה

יהיו מי שיאמרו, כי אין זה מתפקידו של המגזר העסקי לתרום לקהילה, ועליו להתרכז בהשאת רווחים לתאגיד. לפי השקפה זו, השאת רווחים - כל עוד היא מושגת בלי להטיל עלויות על אחרים - תורמת גם לרווחה המצרפית באמצעות תשלום מסים, יצירת מקומות עבודה, מחקר-ופיתוח, עידוד התחרות וכו'. אך זו השקפה מיושנת שאבד עליה הכלח. התעצמות המגזר העסקי והיחלשות המגזר הציבורי, מצדיקים הכרה בתרומות של המגזר העסקי לקהילה, במיוחד כשמדובר בתרומות השזורות בתחום פעילותו של התאגיד.

אמנם הפילנתרופיה בישראל צומחת ועוברת שינויים בשנים האחרונות, אך רוב הטייקונים שלנו עוד לא אימצו את הדוגמה של עשירי ארה"ב, שהתחייבו לתרום את מרבית הונם עוד בחייהם. יצחק תשובה רמז בראיון עימו, כי הוא מתעתד להוריש את עיקר הונו לצדקה - נקווה שהוא אכן יעשה זאת, הלכה למעשה.

אני קוראת לכל עשירי הארץ ולבעלי ההון, לגלות גישה חדשה של מעורבות ופעילות חברתית. זה ייצור מצב חברתי חדש, ויתרום גם להקטנת היחס העוין אליהם. זה ייצור שיח חדש שבו תובלט תרומתם החברתית של בעלי ההון; וזה גם ייתר צעדי חקיקה, כמו מס עיזבון.

על כל מנהל בכיר, איש-עסקים ויזם, מוטלת החובה להביט סביבו ולראות היכן יוכל לתרום. כך נוכל ליצור כאן חברה בריאה יותר, להקטין את פערי ההכנסות ולצמצם את האי-שוויון, שמאיימים על הלכידות החברתית בישראל.

הכותבת היא מנהלת-שותפה בפירמת עורכי הפטנטים "לוצאטו את לוצאטו", חברת הוועד-המנהל של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ויו"רית עמותת יחדיו מייסודה של קרן רש"י, העוסקת בפעילות חברתית בדרום הארץ

עוד כתבות

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו