גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קומדיה של טעויות

טעות טכנית או הזנחה של רישום בטאבו, יכולה לגרור מוכרים וקונים של דירות להליכים סבוכים תוך חיפוש אחר אנשים שאינם בחיים ובירורים תכופים בבתי המשפט. עירנות וזהירות על פי רוב היו מונעים את המצב המורכב /

כשיוסף רז ומשפחתו רכשו דירת יד שנייה בכפר סבא לפני 15 שנה, היא לא היתה רשומה על שם המוכרים, כי אם על שם הקבלן שהקים את הבניין. לטובת המוכרים היתה רשומה בסך הכל הערת אזהרה ורישום הדירה על שמם כבעלים מעולם לא הושלם.

הערת אזהרה נרשמה גם לטובת משפחת רז שקנתה את הדירה מהמוכרים, ויוסף קיווה למצוא את הזמן לטפל ברישום הבעלות. "היינו ערים לדבר כל השנים, בכל פעם אמרתי לעצמי שמחר אטפל בזה, הבעיה יש דברים יותר בוערים וכך דחיתי את הטיפול כל פעם מחדש, אבל יש גיל שבו מתחילים לחשוב על הילדים ולא רוצים להשאיר אותם עם נכס לא מסודר".

גר חמישים שנה בדירה לא שלו

כשרז התחיל באיתור הגורמים שהיו מעורבים בקניית הדירה, כבר עברו 15 שנה, והוא גילה שהדברים לא בדיוק פשוטים. "מי שמכר לי את הדירה הסכים לשתף פעולה ולעזור כדי שאוכל לרשום אותה על שמי, אבל העו"ד שטיפל לפני שנים ברכישת הדירות, ואיתרתי אותו, אמר שסגר את המשרד לפני שנים ועבר לעסוק בתחום אחר, לפני שטרח להשלים את מה שנדרש לגבי הבניין. הוא אפילו לא הודיע שהוא עוזב. למרות שהשאיר את הדברים פתוחים, הוא לא חש כל מחויבות כשפנינו אליו".

רז פנה לעו"ד אחר, שלקח על עצמו לטפל ברישום הדירה. "העצה שלי היא קודם כל לשמור על ניירות", מספר רז. "כל המסמכים שנוגעים לדירה חשובים. היה לי תיק מסודר עם כל החומרים וזה המזל. צריך גם לבדוק עם העו"ד שביצע את העסקה וששילמנו לו על הרישום בטאבו, ולא לעזוב לפני שהוא ואנשים אחרים שנוגעים לעניין ילכו לעולמם או יעזבו את המקצוע. לילדים יהיה מספיק על מה לריב גם עם דירה רשומה כמו שצריך בטאבו, לא כדאי להשאיר להם גם את זה".

טל ספיר ממשרד שיפמן ספיר שטורם, שייצג את רז, מזהיר שבעבר היה מקובל להסתפק בהערת אזהרה על שם הקונה, אך היום המצב השתנה.

"עורכי הדין של הקבלן מקבלים כסף בדיוק לשם כך, אך גם לקונים יש אחריות. לפני רישום בניין משותף, טבעי שאין רישום על שם הבעלים של כל דירה, אבל ברגע שבוצע רישום הבית כמשותף, ובעלי הדירות בכל הבניין נרשמו כבעלים, מלבד בעלי אותה דירה, זה כבר לא סביר. הבהרתי למשפחת רז את גודל התקלה ושהדבר ימנע מהם למכור את הדירה. כל עו"ד של כל קונה מיד יבחין שזו הדירה היחידה שאינה רשומה על שם הבעלים. ומאחר ואין לכך הסבר שמניח את הדעת, לא ניתן היה לקבל עליה מחיר מלא, ולא בטוח שגם בנק היה מאשר לקונה לקבל משכנתא. כדי לתקן את המצב שיחזרנו את מסמכי העסקה כאילו בוצעה אתמול, השגנו אישורים של מס שבח, מס רכוש, עירייה, ביקשנו שטרי משכנתא חדשים מהבנק. הקבלן כבר לא היה בחיים, ולמזלי עורכי הדין שטיפלו בזמנו בעסקה החזיקו ייפוי כח בלתי חוזר שהשאיר, ובעזרתו שוחזרו שטרות מכר, שאיפשרו את רישום הזכויות.

במקרה אחר, הגיע אליו אדם שרצה למכור את דירתו ברחוב הרוא"ה ברמת גן, אותה קיבל בירושה מאמו. הבן הוציא נסח טאבו, וגילה שם רישומים לא ברורים. שם האם הופיע עם הערה מוזרה, ושם הבן כלל לא הופיע.

"בירור גילה בעיה של ממש. אמו כלל אינה הבעלים אלא חתומה על הסכם חכירה מקבלן משנת 1950 כשעלתה לארץ, נוהל שהיה מקובל באותה תקופה בעיקר משיקולי מס", מספר ספיר. קבלנים בנו בניינים והחכירו דירות לתקופות ממושכות, ונותרו הבעלים. אלא שבניגוד ליתר הדיירים שרשמו חכירות ל-999 שנה, האם חכרה את הדירה ל-24 שנה בלבד, עד 1974, וכששנת 1974 הגיעה, החכירה לא חודשה. "המשמעות היא שזכויות האם פקעו. אף אחד לא דרש ממנה לחדש חכירה והיא המשיכה לגור בה באין מפריע, למרות שלא היתה זכאית לכך", מסביר טל. האם הלכה לעולמה בשנות ה-70, ובדירה עבר להתגורר בנה. "ב-2013 ביקש הבן למכור את הדירה וגילה 50 שנה לאחר מכן, שהוא חי בדירה לא שלו". כדי לפתור את המצב הוציאו טל והבן צו ירושה ופנו לביהמ"ש בבקשה להצהיר על זכאותו והם ממתינים להכרעה.

בדיקה תקופתית

על פי חוק המכר משנת 2011 מחויבים יזמים לרשום דירות על שם הבעלים בתוך שנה מיום שנרשם הבית כבית משותף. אלא שגם במקרים כאלה, הדבר לא מספיק (ראו מסגרת).

כיצד בכל זאת לא להסתבך? עו"ד ספיר ממליץ: "כל עוד לא נרשם בית משותף, כדאי לרוכש להוציא פעם בשנה באינטרנט נסח טאבו (עלות של 11 שקל). אבל גם אחרי שנרשם בית משותף ונרשמה בעלות, מומלץ אחת לכמה שנים להוציא נסח טאבו ולוודא שאנחנו הבעלים. הטיפול פשוט יותר ככל שהדבר מתגלה מוקדם".

הדירות בבניין אחד נרשמו בבניין השני, ולהיפך

בחולון התגלה 40 שנה לאחר הקמת זוג בנייני רכבת הבנויים על אותה חלקה כי בעת רישום הדירות בטאבו נפלה טעות, וכל הדירות בבניין אחד נרשמו על שם הדיירים בבניין השני, ולהיפך.

"בכל בניין היו 12 דירות, ובמשך שנים איש לא הבחין בבעיה", מספרת עו"ד בת אל חבושה ממשרד עוה"ד גינדי כספי, שטיפלה בתיק. "אנשים קנו ומכרו דירות, עד שיום אחד לפני ארבע שנים, התגרש אחד הדיירים. הבנק שלח שמאי לצורך קבלת משכנתא, שהוציא תשריט וגילה את המחדל. כל עורכי הדין שייצגו קונים ומוכרים עד אותה נקודה לא הוציאו תשריט ולכן לא גילו את הבעיה, כי כל הדירות היו דדומות בפרטיהן אחת לשנייה. המצב שנוצר היה מורכב: אנשים כבר הלכו לעולמם ולא ביצעו העברת זכויות ליורשים, חלקם היו עריריים ובדירות התגוררו פולשים. התחלנו לאתר בעלים, מי בחיים ומי לא, ולהחתים את מי שניתן על תצהירים ובקשות. הקרקע היתה קרקע מינהל ולכן חלק מהחוכרים היו צריכים לחדש חכירות. התמנו כונסי נכסים כדי לבצע את התיקון והגשנו את הבקשות לטאבו לתיקונים. התהליך נמשך כשנה, שבמהלכה כל מי שרצה לקנות או למכור דירה היה במצב בעייתי. הרבה פעמים בבנייני רכבת יש כמה כניסות, וכניסה א' רשומים בכניסה ג', או שהתבלבלו בין דירות באותה קומה".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי