עיריית ר"ג לביהמ"ש: נילחם בתוכנית להוסיף 17 אלף דירות

לטענת העירייה, הוותמ"ל החליטה על אזורים מועדפים לדיור בתחומי העיר, שצפויים להוסיף לה היקף עצום של יחידות דיור - על חשבון שטחי תעסוקה ומסחר ועל חשבון מבני ציבור שיהיו חסרים לתושבים

מחנה תה"ש / צילום: שרון רודניק
מחנה תה"ש / צילום: שרון רודניק

עיריית רמת-גן הגישה עתירה מינהלית נגד קבינט הדיור, הוותמ"ל ומינהל התכנון במשרד האוצר, נגד הכרזת הוותמ"ל על מתחמים מועדפים לדיור בעיר.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד חן עמידור ורונית ליבשין ממשרד ליאור עמידור לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, דורשת העירייה לבטל את ההכרזה על מתחמים מועדפים לדיור מאוקטובר 2015 בעניין תל-השומר דרום וגני אז"ר (שטח הממוקם בין כפר אז"ר לכביש גהה).

העירייה טוענת כי המתחמים שעליהם הכריזה הוותמ"ל, הממוקמים במזרח רמת-גן, צפויים להוסיף לתחומי העיר 17 אלף יחידות דיור - על חשבון שטחי מסחר, תעסוקה ואף מבני ציבור אשר חיוניים לתושבים אשר עתידים להתגורר בשכונות החדשות.

לטענת העירייה, לו הייתה הוועדה המקומית מתכננת מתחמים אלה, היה ניתן משקל לשיקולים תכנוניים וצורכי ציבור, בה-בשעה שהממשלה מבקשת לאשר בהליך-בזק אלפי יחידות דיור ללא תכנון ראוי.

בעתירה יוצאת עיריית רמת-גן נגד חוק הוותמ"ל, שלטענתה התייימרה להביא "תרופת פלא" למצוקת הדיור, באמצעות תכנון מזורז ובנייה מהירה במתחמים שייבחרו.

"בפועל חוק זה חוקק על-ידי הממשלה באופן מהיר, נמהר וחפוז - ללא מחשבה משכילה ומקדימה בפרט בכל הנוגע לביצועו". לטענת העירייה, בפועל החוק הוא לא יותר מאשר "הנחת פלסטר על פצע מדמם".

עוד מסבירה העירייה כי מימוש החוק רחוק מלמלא את יעודו ומימושו אף צפוי לפגוע ולהרע עם תושבי המדינה, מבלי יכולת לחזור אחורה.

בעתירה טוענת העירייה כי אינה מתנגדת לעצם תוספת יחידות הדיור ברמת-גן, אך מתנגדת לכך שהתוכנית מתבססת על שטחי מסחר ותעסוקה שכבר קיימים בסמוך, וכן גם על מבני ציבור קיימים.

לטענת העירייה, חוסר האיזון בין השטחים המיועדים למגורים לשטחים המיועדים לציבור ותעסוקה ברמת-גן רק מחמיר ומתעצם עם השנים, בין היתר בגלל מימוש מיזמים של התחדשות עירונית, כאשר התוכניות המדוברות נוגעות לעתודות הקרקע האחרונות של העיר.

בעירייה טוענים כי בשנת 2014 כבר החליטה הוותמ"ל על אזור אחר בתל-השומר שיהיה שייך בין היתר לרמת-גן (נוסף על קריית אונו ואור-יהודה), וכעת ההכרזה האחרונה מוסיפה עוד שני מתחמים נוספים.

"נכון להיום קיימים 3 מתחמים מועדפים לדיור בעיר", צוין בעתירה. "הכרזה זו מחמירה את המצב, הן כשלעצמה הן בשל כוחן המצטבר של התוכניות אשר אינן משתלבות כלל וכלל עם צורכי הציבור השונים".

עוד טוענת העירייה כי "מהירות התכנון הפכה בוותמ"ל לערך עליון על פני כל הערכים התכנוניים אשר בהם היה על הוותמ"ל להתחשב". לטענתה, תחימת 3 אזורים מהותיים ברמת-גן בתכנון מהיר על-ידי גורם חסר ידע רלוונטי לגבי המצב הפרוגרמטי הסובב את המתחמים, תביא מתחמים אלה לכישלון.

ישראל זינגר, ראש עיריית רמת-גן, מסר כי "העירייה מנהלת שיח עקבי ורציף עם מינהל התכנון, ואולם מילים לחוד ומעשים לחוד. נכון לשעה זו לא הצלחנו לקבל כל התייחסות לסוגיות המורכבות העולות משתי התכניות למתחמי גני אזר ותל-השומר דרום, דוגמת כמות שטחי המסחר שיהיו באזור לעומת כמות יחידות הדיור, התמודדות עם סוגיות של תשתיות ציבוריות ומבני ציבור והתייחסות לנושא ההתחדשות העירונית ברמת-גן שעלולה להיעצר כליל אם ייצאו התוכניות במתחמים אלה אל הפועל. כל אלה הן סוגיות שצריכות לקבל התייחסות לפני שיהיה מאוחר מדי, ונעשה כל שיידרש כדי לסייע למדינה בפתרון מצוקת הדיור, אבל לא על חשבון תושבי רמת-גן".

ממשרד האוצר נמסר: "מאחר שמדובר בתביעה תלויה ועומדת, לא ניתן להגיב לטענות לגופן".