"תוצאה מדהימה": יחס החוב-תוצר ירד ל-64.9%

יחס החוב לתוצר מהווה את אחד האינדיקטורים המרכזיים המעידים על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל ומהווה שיקול מהותי בקביעת דירוג האשראי שלה

חדשות טובות לדירוג האשראי של ישראל: שיעור החוב הציבורי ביחס לתוצר ירד ב-2015 בלא פחות מ-1.8%, כך הודיע היום (ג') האוצר.

גורמים באוצר אמרו היום כי "ירידת נטל החוב היא תוצאה מדהימה לכלכלה הישראלית".

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, פרסמה היום אומדן ראשון לשיעור החוב הציבורי והממשלתי מהתוצר לשנת 2015. בהתאם לאומדן, שיעור החוב הציבורי מהתוצר, הכולל חובות של רשויות מקומיות, צפוי לרדת באופן משמעותי ולעמוד על 64.9%, ירידה של 1.8% לעומת הנתון המקביל אשתקד. יחס החוב הממשלתי לתוצר ירד ירידה חדה אף יותר של 2.2% מ-65.5% ל-63.4%.

יחס החוב לתוצר מהווה את אחד האינדיקטורים המרכזיים המעידים על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל ומהווה שיקול מהותי בקביעת דירוג האשראי שלה. הנתונים ל-2015 מבססים את מעמדה של ישראל כמדינה שהצליחה להוריד את יחס החוב שלה משנת 2008 יותר מכל מדינה מערבית אחרת. ירידת יחס החוב צפויה גם להוזיל את עלויות מימון של החוב בתקציב השוטף שעמדו ב-2014 על 38 מיליארד - ולפנות כסף שיוכל לשמש להגדלת ההוצאה של המשרדים האזרחיים.

ירידת יחס החוב לתוצר השנה מיוחסת לגרעון הנמוך מהצפוי (2.1% בלבד) ולגורמי שוק ובראשם מדד המחירים לצרכן השלילי (49% מהחוב הציבורי הוא צמוד מדד - ע"ב), הירידה בריבית הצבורה על החוב והירידה החדה בשער האירו.

אגף החשב הכללי מפרסם השנה לראשונה אומדן ראשוני סמוך מאוד לסוף השנה, כתוצאה משיפור בעבודת יחידת החוב ובחטיבת המימון והאשראי בחשב הכללי. האומדן הסופי ליחס החוב לתוצר יפורסם בדו"ח השנתי של יחידת החוב בתחילת הרבעון השני. האומדן עשוי להשתנות בהתאם לגידול הסופי של התוצר שעדיין לא פורסם על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

באוצר מפרסמים גרפים המציגים את שיעור החוב מהתוצר לאורך שנים והשוואות בינלאומית לשינוי ביחס החוב-תוצר החל מפרוץ המשבר הכלכלי העולמי ב-2008, מאז חלה ירידה מצטברת של 8%:

יחס החוב-תוצר
 יחס החוב-תוצר