המערבולת שמאיימת על אי.די.בי: דירוג החוב נחתך לרמת זבל

S&P מעלות הורידה היום את דירוג החוב החלש ממילא של החברה מ-B ל-CCC, וזאת "לנוכח שחיקה נוספת בפרופיל הנזילות והתגברות הסיכון לחדלות פירעון"

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

המערבולת שמאיימת למוטט שנית את קונצרן אי.די.בי ממשיכה להתחזק. בעוד בעל השליטה והיו"ר אדוארדו אלשטיין מנסה לחמוק מהסדר חוב שיאיים על המשך אחיזתו בחברה שבה השקיע עד כה סכומי עתק, של כ-2 מיליאר שקל, חברת הדירוג S&P מעלות הורידה היום (ג') את דירוג החוב החלש ממילא של החברה מ-B ל-CCC, וזאת "לנוכח שחיקה נוספת בפרופיל הנזילות והתגברות הסיכון לחדלות פירעון".

האנליסטים של חברת הדירוג,  אליס קדם ומתן בנימין, מציינים כי "על רקע ביטול עסקת כלל ביטוח, ובשל עומס הפירעונות הכבד בטווח הקרוב בשילוב עם רמת המינוף הנוכחית, עלה הסיכון לחדלות פירעון או הסדר חוב בחברה בטווח של חצי השנה הקרובה, זאת מבלי להתחשב בהזרמה מבעל השליטה שלגביה קיימת אי ודאות בשלב זה". כמו כן, בחברת הדירוג מצמידים לאי.די.בי תחזית דירוג שלילית, "המשקפת את הסיכון שהחברה תגיע לחדלות פירעון או תבצע הסדר חוב נוסף בטווח של כחצי שנה".

ב-S&P מעלות מוסיפים כי יורידו את הדירוג של אי.די.בי פתוח לרמה נמוכה עוד יותר של CC - מרחק קצר מדירוג המשקף חדלות פירעון - "אם לא יגובש מתווה לחיזוק מבנה ההון של החברה בשבועות הקרובים, למשל באמצעות הזרמת הון מצד הבעלים, או אם החברה תיכנס למשא ומתן על הסדר חוב עם נושיה". עוד הם מתריעים ש"נוריד את הדירוג ל-D (כשל פירעון בפועל, ר"ש) אם החברה תודיע על אי עמידה באחד או יותר מתשלומי החוב הקרובים".

בד בבד אישרה היום אי.די.בי את הפרסום ב"גלובס" אתמול והודיעה על ביטול אסיפת מחזיקי אג"ח שהייתה אמורה להתכנס יום בעקבות התפוצצות העסקה למכירת השליטה בכלל ביטוח והחשש מצד המחזיקים באשר ליכולת החברה לעמוד בתשלומי החוב. זאת לאחר שאי.די.בי הניחה את דעתם של מחזיקי האג"ח בנוגע לתשלום חוב של 15 מיליון קל שעליה לשלם בקרוב לבנק לאומי . כפי שנכתב אמש, אלשטיין נתן למחזיקי האג"ח התחייבות כי יזרים לקופת אי.די.בי 15 מיליון שקל עד אמצע פברואר - באמצעות הנפקה או במימוש אופציות - כך שהשלום לבנק לא ייחשב להעדפת נושים אסורה.

בנוסף, אי.די.בי ממשיכים להתנהל מול האוצר בעניין כלל ביטוח ובשאיפה כי הפיקוח על הביטוח יאפשר להם להמשיך ולחפש אחר קונה אסטרטגי שייתן להם פרמיית שליטה כלשהי, וכן ממשיכים המגעים עם הנאמנים להסדר החוב חגי אולמן ואייל גבאי לגבי איך ומתי מזרימים עוד כסף לחברה.

אבל, אלשטיין ואנשיו לא יכולים להירגע. ראשית עליהם להקדים ולמצוא פיתרון לצרכי המימון האדירים שלוחצים על החברה, שצריכה לשלם ב-2016 וב-2017 כ-1.5 מיליארד שקל, ושנית עליהם לעשות כן כבר תוך חודשים אחדים, לאחר שתוכניתם העיקרית בשנתיים האחרונות קרסה בשבועות האחרונים לאחר פרישתה של הרוכשת הסינית מעסקת כלל ביטוח.

הדירוג הקודם של אי.די.בי , ברמת B, ניתן לה כשדירוגה הופחת מ-BB בפברואר 2015. עתה, הדירוג החדש מהיום, אומר שמבחינת חברת הדירוג התחייבות בדירוג זה "פגיעה כרגע לכשל פירעון... ותלויה בהתפתחויות עסקיות ופיננסיות חיוביות על מנת שהחייב יעמוד במחויבויותיו הפיננסיות בקשר עם ההתחייבות. בקיומן של נסיבות עסקיות, פיננסיות או כלכליות שליליות , אנו צופים כי לחייב לא תהיה היכולת לפרוע את מחויבויותיו הפיננסיות בקשר עם ההתחייבות".

לפיכך, אמנם אי.די.בי פתוח לא הייתה אתמול אג"ח בדירוג השקעה, אבל, הפחתת הדירוג מסמנת כי בחברת הדירוג חושבים שהחברה תתקשה לעמוד בחובותיה בנסיבות הנוכחיות, דבר שמתיישר עם תשואות האג"ח זבל שבהן נסחרות שלוש הסדרות של החברה - שנסחרות הבוקר בתשואות בטווח של 15% (סדרה ט') ועד 41% (סדרה ז') לאחר ירדו מאז ההודעה על ביטול עסקת כלל ביטוח בכ-5% עד 13%, והשלימו ירידה של 7.5% עד 9% ב-12 החודשים האחרונים. נציין כי מתחילת 2016 איבדה מניית אי.די.בי פתוח כ-12% והיא נסחרת במחיר שמשקף לחברה שווי של פחות מ-1.1 מיליארד שקל.

כך או אחרת, בהתייחסות פרטנית לגבי אי.די.בי של אלשטיין מעריכים עד כמה דחוף לאלשטיין ולפילוסוף להביא תוכנית סדורה בהקדם? על החברה לשלם עוד השנה תשלומי קרן וריבית של כ-231 מיליון שקל לבנקים, ושל כ-546 מיליון שקל למחזיקי האג"ח. התשלומים הגדולים ביותר צפויים בחודש יוני, בהיקף של כ-397 מיליון שקל. זה זמן שבין אלשטיין לבין נאמני הסדר החוב של אי.די.בי אחזקות מתקיים מו"מ על כך שלחברה יוזרמו כ-512 מיליון שקל במקום התחייבותו הנוכחית של בעל השליטה לביצוע הצעות רכש של מניות המיעוט בסכום זה. הצדדים אמנם סיכמו על הסדר ביניים, אך בחברת הדירוג מסבירים ש"עד כה לא הושגה הסכמה על מתווה חלופי".

עוד מציינים האנליסטים כי "החברה אינה עומדת בהתניה פיננסית בנקאית מרכזית המצריכה יתרת מזומן בגובה היקף סילוק החוב הצפוי בשני הרבעונים הבאים. עד כה קיבלה החברה מספר ויתורים מהמערכת הבנקאית על הפרות התניות, ולהבנתנו, קיימת הסכמה לוויתור עד סוף 2015, כולל תוצאות הרבעון הרביעי של 2015 שצפויות להתפרסם בסוף מארס 2016", כשהם מוסיפים ש"קיים סיכון שתרחיש של פירעון מיידי יתממש".