גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדבר הבא בהשכלה: מיקרו-תואר

עולם העבודה המשתנה צובע מחדש גם את פניהן של מערכות ההשכלה הגבוהה ■ המערכת הקיימת יודעת לספק השכלה ב"חבילות" שמישהו תפר עבורנו, במקבצי קורסים שהופכים ל"תואר בענייני משהו"

קריירה / צילום: Shutterstock
קריירה / צילום: Shutterstock

זוכרים איך מתחיל הסרט הראשון בסדרת "הארי פוטר"? הארי מתגורר בבית דודיו, אנשים נטולי כוח קסמים, וביום אחד מגיעה אליו מעטפה ובה הודעה שהתקבל לפנימיית הקוסמים. התקבל, כלומר מישהו החליט שהוא מתאים, אף שמעולם לא נרשם לפנימייה. חשבו על זה לרגע בהקשר של עולם העבודה העתידי. יש כאן כיוון חדש לחיבור בין יכולת להזדמנות, שבו ההזדמנות מוצאת אותנו גם בלי שנחפש אותה.

את ההקבלה הנפלאה הזאת שמעתי השבוע מפי ד"ר דניאלה גורביץ מאוניברסיטת בר-אילן, בהרצאה מרתקת על פנטזיה ומדע בדיוני ככלים לזיהוי מגמות עתידיות, הרצאה שנשאה בכנס שהשתתפנו בו שתינו, של מוסד אקדמי שהציג מסלול לימודים עם התמחות חדשה, מעודכנת. לד"ר גורביץ יש תובנות מעניינות מאוד ביחס לעתיד, אבל היום נתמקד במגדל השן האקדמי.

אם אתם קוראים את הטור הזה, אתם ודאי כבר יודעים שהשאלות על חדשנות בתחום ההשכלה הגבוהה מתחילות ביסודות ממש של המוסד המכובד: האם בעולם שבו המציאות משתנה במהירות מסלולי לימוד של שלוש או ארבע שנים, עם תכנים קבועים ומרצים המלמדים מעל במה, הם בכלל מתאימים?

ואכן, עולם העבודה המשתנה צובע מחדש גם את פניהן של מערכות ההשכלה הגבוהה. המערכת הקיימת יודעת לספק השכלה ב"חבילות" שמישהו תפר עבורנו, במקבצי קורסים שהופכים ל"תואר בענייני משהו". שיהיה ברור, איני אומרת שהתואר אינו מקנה דבר בעל ערך, אבל יש בהחלט מקום לשאול שאלות על הקצב, עדכניות התכנים ואופן הלימוד שלהם.

קורסים בהכרת התעשייה

תומס פריי, שהקים את מכון דה-וינצ'י, תבע את המונח "מיקרו-קולג' (מיקרו-מכללה) כדי להגדיר סוג חדש של מסלול לימודים פוסט-אקדמיים מרוכז שמטרתו להביא את התלמיד לסף הכניסה המינימלי בתחום מסוים, נכון לאותה נקודת זמן. הרעיון הוא שאם רבים צריכים לעדכן את הגדרת המקצוע שלהם בכל שנה, לימודי מקצוע במוסד אקדמי קלאסי אינם פתרון מתאים. פריי טוען שהצורך בלימודים כאלה לא רק שילך ויתרחב, הוא יקיף עולמות של תוכן מקצועי שלא היו בו הכשרות מהסוג הזה בעבר, למשל בתחום של מימון המונים, תכנון והפעלת מדפסת תלת ממד, הטסת מזל"טים (לא הצבאיים אלא אלה שמביאים את הפיצה לפתח הדלת). וההכשרות הללו ידרשו הכרה מצד התעשייה - בתעודות ובתארים.

בהקשר הזה כדאי להכיר מונח נוסף, חדש יחסית: MOOC (Massive Open Online Course). הכוונה היא לקורס מקוון, רב משתתפים, פתוח לכול, בחינם, ללא קרדיט אקדמי. יותר ויותר מוסדות אקדמיים, בארץ ובעולם, מציעים היום דרך הרשת קורסים ברמה גבוהה בחינם. עד לא מזמן הקורסים הללו נחשבו מצוינים לאנשים שהייתה להם מוטיבציה ללמוד אבל ברקע עמדה השאלה אם יש להם ערך בעיני מעסיקים. וכאן אנחנו מגיעים לשינוי שהתחולל בשנה האחרונה ומרמז על תחילתו של גל שינויים במערכת ההשכלה הגבוהה.

בפברואר 2015 הוציאה חברת הקורסים החינמיים המובילה ברשת קורסרה (Coursera) הודעה על כך שהגיעה להסדר עם גוגל, אינסטגרם וחברות רבות אחרות בהשקת "מיקרו-תארים". באתר שהקימה לצורך כך ונקרא "התמחויות" היא מציעה לרכוש כישורים בסדרה של קורסים, ליישם אותם במסגרת פרויקט מוגדר בשיתוף פעולה עם ארגון ולקבל תעודת התמחות. ההתמחויות נעות מהעולם הטכנולוגי (למשל שיווק דיגיטלי או מחשוב ענן, בשיתוף אוניברסיטאות), דרך מדעי הגנום עם פרויקט בבית חולים ועד לימודי מוזיקה ואפילו סינית. גם המתחרה של קורסרה, יודאסיטי (Udacity), השיקה תוכניות "ננו-תואר", שנבנו בשיתוף תעשיות מובילות ומוכרות על ידיהן.

המהלכים האלה נועדו לתת מענה לסוגיית ההכרה בקורסים החינמיים, והם מאיימים לטלטל את מגדל השן האקדמי.

טלטלה נוספת מגיעה מכיוון אחר: בספטמבר האחרון השיק משרד החינוך האמריקאי אתר מהפכני, שכבר הזכרנו אותו כאן, שנקרא "תעודת המכללות". האתר כולל בין השאר נתונים מרשויות מס הכנסה על השכר שמרוויחים בוגרי המכללות בעשור שלאחר גמר לימודיהם. העיתונות האמריקאית חוגגת מאז על הנתונים, ואחת השאלות שעלו היא אם יש קשר בין גובה שכר הלימוד לגובה ההכנסות העתידיות. בעבר היה הקשר הזה אחד מעמודי התווך של המערכת, וסטודנטים והוריהם נכנסו לחובות גדולים כדי לממן את שכר הלימוד הגבוה מתוך אמונה שהוא יחזיר את עצמו כשייצאו לעבודה. כעת הנתונים המתפרסמים חושפים את הערך האמיתי בשוק העבודה של ההשכלה הנרכשת. תוסיפו לזה את הדיון על ערך הלימודים ברשת ועולה מאליה השאלה אם המרצה העומד על במה באולם גדול עומד להפוך לסיפור מהעבר. האם אחרי עולם המוזיקה, הסרטים ואפילו הספרים, עומדת ההשכלה הגבוהה להיות התעשייה הבאה שתעבור מהפך?

יש מוסדות להשכלה גבוהה שמתייחסים עדיין לחדשנות שבלימודים הווירטואליים ואל המודלים החדשים של השכלה כאל אופנה חולפת ומנסים להתעדכן על ידי הוספת כלים טכנולוגיים למודל הקיים. MIT למשל, מוסד מכובד ומוכר, השיק לא מכבר תוכנית הנקראת מיקרו-מאסטר בתחום ניהול שרשרת האספקה. במקביל לתוכנית המאסטר המוכרת של האוניברסיטה, מציעה MIT תוכנית מאסטר משולבת, שחצייה נלמדת במתכונת הרגילה וחצייה דרך הרשת.

אפשר בהחלט לראות עתיד לא רחוק שבו הלימוד האקדמי לאורך החיים נעשה במודל המשלב תוכנית המקנה יכולות כמו הבעה, חשיבה, חקירה, עבודת צוות, ובעצם סוג של תשתית לחיי העבודה בכל מקצוע באשר הוא, ומקבצים של קורסים ותוכניות עדכניות ותפורות המאפשרות לעובד ללמוד תחום מקצועי עדכני וישים, לצאת לעבודה ולחזור לאורך השנים לקבל אוסף חדש של כלים מעודכנים באותו מקצוע או במקצוע חדש שזה עתה נוצר.

ולא ירחק היום שבו יידעו הקורסים למצוא אותנו, כפי שמצאה פנימיית הקוסמים את הארי פוטר. כפי שאמזון כבר יודעת להמליץ לנו על ספרים בהתאם לספרים שכבר רכשנו; כפי ש-Google Now יודעת לומר לנו מתי לצאת כדי לא לאחר לפגישה ובאיזה שער נמצא המטוס הבא בתוכנית הטיסה שלנו; וכפי שהמלון שביררנו עליו אתמול באינטרנט מופיע היום בפייסבוק שלנו ורודף אחרינו אל עמודי החדשות באתרים השונים.

מעולם לא אסף המין האנושי כזו כמות של נתונים על עצמו. הנתונים נותנים לנו מידע ופותחים בפנינו עולמות ידע, שירותים ויכולות שלא עמדו לרשותנו בעבר. ובהקשר של הטור הזה, מערכות לומדות יוכלו להציע לנו גם הזדמנויות שלא ידענו שיש לנו. עלינו רק לדעת לזהות את ההזדמנות.

הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל מרחב אירופה ובעלת הבלוג "על עבודה וקריירה באמצע החיים", www.niritcohen.com

עוד כתבות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?