ההרפתקה בדורי עלתה לגזית גלוב בהפסד של כמיליארד שקל

מניית דורי קורסת בבורסה, תשואות האג"ח מזנקות - והכול בגלל שגזית גלוב החליטה לומר "די" ■ זו הייתה אחת משתי ההשקעות הגרועות ביותר של גזית גלוב, ומעטות החברות בישראל שיוצאות מכך בשלום ■ פרשנות

ההודעה של גזית גלוב , שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, כי תפעל למכירת החזקותיה בקבוצת דורי  דרך הבורסה, מהווה חותמת סופית לכך שמדובר באחת משתי ההשקעות הגרועות ביותר שביצעה קבוצת הנדל"ן המצליחה מעודה (האחרת הייתה ההשקעה במניות אורמת).

ההרפתקה בקבוצת דורי יצרה לגזית גלוב הפסד של קרוב למיליארד שקל, שמעטות הן חברות ההחזקה בישראל שיכולות היו לשרוד אותו. אך גזית גלוב היא קבוצה איתנה, שעיקר השקעותיה מעבר לים, וגם לאחר צניחה של קרוב ל-30% במנייתה בשנה האחרונה היא נסחרת בשווי של כ-6.5 מיליארד שקל.

מה שבטוח, עבור קבוצת דורי והחברה הבת שלה, דורי בנייה, ועבור מי שמחזיק במניות או באג"ח של החברות הללו, מדובר בחדשות גרועות. גרועות מאוד. היום נחתכו מניות קבוצת דורי ודורי בנייה בשיעור חד של 55% ו-75% בהתאמה. האג"ח של קבוצת דורי, שהיקף ההתחייבויות בהן עומד על 270 מיליון שקל, צנחו אף הן בכ-25% נסחרות בתשואות זבל של 14%-21%.

חבטה פיננסית קשה

למעשה, תמיכתה האגרסיבית של גזית גלוב בשתי החברות היא הסיבה היחידה שקבוצת דורי ודורי בנייה, הפועלות בתחום הנדל"ן בישראל, עדיין מתקיימות כעסק חי ובעל שווי חיובי. כעת מבהיר חיים כצמן שמבחינתו המטרה היא לצאת מההחזקה הגרועה הזו - שדורשת הרבה תשומת לב וגם עולה לו הרבה מאוד כסף - בכל מחיר. "יש נקודה שבה על מנהיגות לומר די", הוא הצהיר היום, "נוצר מצב שבו היותנו 'כיס עמוק' עבד לרעתנו. קבלנים, ספקים, עובדים ובעלי המניות ניצלו את המחויבות הגבוהה שהפגנו עד תום".

כשכצמן דיבר על בעלי מניות הוא בוודאי התכוון בעיקר לפיאסקו של הצעת הרכש בקבוצת דורי בשבוע שעבר, שהיה מבחינתו הקש ששבר את גב הגמל. מדובר במהלך שביצע בסוף השבוע שעבר בית ההשקעות פסגות, בעל מניות המיעוט הגדול בקבוצת דורי, שמכר את מניותיו (כ-8%) לידי איש העסקים אורי אדלסבורג, יום אחד לפני השלמת ההצעה. אדלסבורג, לו סכסוך עם קבוצת דורי השותפה עמו בתחנת הכוח הפרטית דוראד, גרם להכשלת הצעת הרכש, שנועדה למחוק את מניות קבוצת דורי מהמסחר בבורסה (לצורך קיפול שכבה בפירמידה, בהתאם לדרישות חוק הריכוזיות).

מכירת המניות לאדלסבורג התפרשה אצל כצמן וסגל כמהלך סחטני של פסגות, שאינו במסגרת הנורמה הראויה בשוק ההון. בסופו של יום, פסגות מכר את מניותיו בקבוצת דורי בפרמייה נדיבה על מחיר השוק (במחיר שהניב תמורה עודפת של כ-1.1 מיליון שקל מעבר למחיר הצעת הרכש שהגישה גזית גלוב למניות), אך יתר בעלי המניות בקבוצת דורי, כולל המחזיק הטרי אורי אדלסבורג, ספגו היום חבטה פיננסית קשה, שעלתה להם באובדן כמחצית משווי השקעתם בחברה.

ומה עם לקוחות בית ההשקעות פסגות? האם בסופו של יום הם הרוויחו מהמכירה של מניות קבוצת דורי? ובכן, פסגות מחזיק כיום באג"חים של קבוצת דורי בהיקף של מעל 33 מיליון שקל ע.נ., ברובם המכריע בקרנות הנאמנות שלו. היום ספגו האג"ח הללו ירידות של כ-25% כך שנראה שבסופו של דבר, עדיף היה לבית ההשקעות להיענות להצעת הרכש של גזית גלוב, כדי לחסוך לעצמם את ההפסד הכבד באג"ח.