ניסנקורן: האוצר דחה הצעתי להפחית דמי הניהול מהגמלאים

יו"ר ההסתדרות הציע להפחית את תקרת דמי הניהול שגובות קרנות הפנסיה מהגמלאים - מ-0.5% מהצבירה ל-0.35% ■ הוא מעריך שהצעתו תתקבל בכל זאת בעתיד, וציין כי מימושה יביא להגדלת הקצבה החודשית של הגמלאים ב-100 עד 200 שקל בחודש

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

האוצר דחה הצעה של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, להפחית את תקרת דמי הניהול שגובות קרנות הפנסיה מהגמלאים - מ-0.5% מהצבירה ל-0.35%. ניסנקורן אמר היום (ב') כי הוא מעריך שהצעתו תתקבל בכל זאת בעתיד, וציין כי מימושה יביא להגדלת הקצבה החודשית של הגמלאים ב-100 עד 200 שקל בחודש.

גורמים בהסתדרות אמרו היום כי הגישה באוצר, שניתן להפחית את דמי הניהול באמצעות תחרות, איננה רלבנטית לגבי הגמלאים. לדברי הגורמים, "התחרות לא תעבוד בפלח השוק של גמלאים, כי יש שם כשל שוק וצריכה להיות התערבות רגולטורית מלמעלה. הגמלאים לא יעברו לקרן פנסיה אחרת, ואפשר לראות שבעשרים השנים האחרונות הם שילמו תמיד את השיעור המרבי של דמי הניהול".

עמדת ההסתדרות בדיוני הוועדה להסדרת אגרות החוב המיועדות בראשות מנכ"ל האוצר שי באב"ד הייתה שיש להגדיל את שיעור האג"ח המיועדות לגמלאים ל-70%. בסופו של דבר החליטה הוועדה להגדיל את השיעור ל-60% בלבד, תוך הגדלת השיעור לחוסכים הצעירים יותר.

בנושא הביטוח הסיעודי סבורים בהסתדרות כי הממשלה אינה עושה די כדי לעודד את הציבור לרכוש ביטוח סיעודי, ותומכים לא רק בהגדלת תקציבי הסיעוד הממלכתי - אלא גם במתן הטבות מס על תשלומי פרמייה לביטוח סיעודי. לדברי גורמים בהסתדרות "יש פה פצצת זמן שצריך לטפל בה. כמעט כולנו נגיע בסוף למצב סיעודי, והפנסיה לבדה לא תוכל להספיק. חבל שעד היום לא חשבו בממשלה איך לייצר מוטיבציה לאנשים לרכוש ביטוחים סיעודיים".

בשיחה שקיים עם עיתונאים שיבח היום יו"ר ההסתדרות את שר האוצר משה כחלון ואמר כי הוא "מביא לעשייה חברתית אמיתית". בהתייחסו להסכם השכר במגזר הציבורי, שבו נאלצה ההסתדרות להסכים לדרישת כחלון שחלק מתוספת השכר ישולם באופן דיפרנציאלי, אמר ניסנקורן: "היה לי לא נוח שפתאום הציגו אותי כמי שמתנגד לעשייה חברתית, שזה קצת אבסורדי כי כל העשייה שלי היא הפוכה. יש עוד דברים בהסכם השכר, אז אמרתי 'תנשום עמוק. אתה רוצה את זה, וזה יעזור לך למכקם עלויות'.

טקטית שבוע סבלתי, כי הפקידות של האוצר ניסו להציג אותי באופן שלילי, אבל בסוף זה התחבר עם מה שאני רוצה וזה עזר לי למקסם עלויות". עלותו הסופית של הסכם השכר מוערכת ב-7.5 מיליארד שקל לשנה - סכום שקרוב הרבה יותר לעמדת הפתיחה של ההסתדרות במו"מ מאשר לעמדתו המקורית של האוצר. ממשרד האוצר נמסר: "האוצר נוקט בכל האמצעים להגברת התחרות בשוק בכדי להפחית את דמי הניהול לרמה נמוכה מכל תקרה מלאכותית".

מועדון צרכנים חדש

בתוך כך, ההסתדרות מקימה מועדון צרכנים לכחצי מיליון השכירים המאוגדים אצלה, כדי לגרום לעובדים להצטרף אליה על-מנת לזכות בהנחות על מוצרים ושירותים. המועדון בשם "ביחד - בשבילך" נבנה לפי מודל מועדון חבר למשרתי הקבע ובראשו יעמוד אל"מ (מיל') אייל קורוליצקי, שעמד בראש חבר. ההסתדרות תשקיע 25 מיליון שקל בשלב ההחדרה והמיתוג של המועדון - בעיקר בסבסוד המוצרים והשירותים.

בין היתר יציע המועדון ארוחה משפחתית ופיצה משפחתית בעשרה שקלים, כרטיסי קולנוע בעשרה שקלים לכרטיס, כרטיס הטבות נטען עד 500 שקל ב-30% הנחה לצד הנחות בבתי מלון ועל ארוחות בוקר בבתי קפה. בהסתדרות אומרים כי הם מנהלים מו"מ לקבלת הנחות על מוצרי מזון, דיור, ביטוחים ותחומים נוספים שיביאו להורדת יוקר המחיה. בהסתדרות אמרו כי אין כוונה לנהל מו"מ לקבלת הנחות מגופים בעלי מדיניות "אנטי ועדי עובדים" מוצהרת.