סלינגר לא תאשר לפוסון לרכוש את השליטה בהפניקס

הסינים ונציגיהם ממשיכים לפי שעה להיוועד עם האוצר בנושא, ואולם על פי ההערכות בשוק, באוצר יגרמו לעצירתה ■ המגעים נמשכים כשנה ■ ובינתיים, סלינגר מבקשת מאי.די.בי לפרט המתווה למכירת כלל ביטוח בבורסה

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

דורית סלינגר, המפקחת על הביטוח באוצר, צפויה שלא לאשר לפוסון הסינית להחזיק באמצעי שליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס , כך על פי הערכות בשוק. החלטה שכזו תביא לסיומם את המגעים המתמשכים בין הסינים לבין בעלת השליטה הנוכחית בהפניקס, קבוצת דלק.

כבר כמה חודשים שקבוצת דלק ופוסון רשאיות לבטל את העסקה ללא עלויות נלוות. ואולם, עד כה, שני הצדדים לא מימשו זכות זו, והם ממשיכים בקיום המגעים ביניהם, תוך שמירה על הבלעדיות בשיחות. כמו כן, הסינים ונציגיהם ממשיכים להיוועד עם האוצר בנושא, בתקווה לשכנע את הרגולטור המקומי כי אישור העסקה כדאי וראוי. במשרד האוצר לא מתייחסים לשאלות בנושא.

ככל הידוע, שני הצדדים שמעו עד היום מהאוצר כי טרם התקבלה שם החלטה בנושא, וזאת על אף החודשים הרבים שעברו מאז שהוגשה הבקשה הראשונית על-ידי פוסון ועד היום. אחד הגורמים המרכזיים שהרחיקו את הסינים ממטרתם מול האוצר הוא החקירה שהיו"ר והמייסד של פוסון - גואוו גואנגצ'אנג - היה מעורב בה במדינתו. בסביבת פוסון מציירים את המקרה כאילו היו"ר סייע לחקירה ולא נחקר בעצמו.

באוצר מעוניינים להבהיר סוגיה זו, שמקשה על אישור העסקה - שגם קודם לכן נראה היה שנתקלה בקשיים מול הפיקוח. ואולם, נראה שהבהרה רשמית שכזו לא צפויה להתקבל בקרוב, וכך, להערכת גורמים המעורים בנושא, סביר מאוד שהעסקה בין פוסון לבין דלק תתמסמס לה לאיטה, עד שהצדדים לעסקה יבינו שסלינגר לא תיתן את האישור הנכסף.

בכל מקרה, דלק ימכרו

ההסכם הראשוני למכירת השליטה בהפניקס לידי פוסון נחתם לפני כשנה, בינואר 2015, והוא נקב במחיר בהתאם להון העצמי של הפניקס, שאותה מנהל אייל לפידות, בתוספת ריבית. כעבור כחצי שנה של מגעים, הצדדים סיכמו את תנאי העסקה המחייבת, ובה הנחה אפקטיבית של כ-9%.

לאור זאת, ב-21 ביוני 2015 נחתם ההסכם המחייב למכירת החזקות דלק בהפניקס (כ-52.3%) לפוסון בתמורה לכ-1.76 מיליארד שקל, בתוספת ריבית שנתית בשיעור של 4.75% מיום 30 בספטמבר 2014 ועד למועד הסגירה. על פי הדוח השנתי של דלק לרבעון השלישי אשתקד, נכון לסוף ספטמבר עמדה התמורה כולל הריבית שנצברה על סך של כ-1.85 מיליארד שקל.

בסביבת פוסון מציינים, כי לחברה אישור להחזיק באמצעי שליטה בחברות ביטוח באירופה ובארה"ב - עובדה שאמורה להקל עליהם לקבל אישור מהפיקוח על הביטוח בישראל, וזאת בניגוד למה שמאפיין גופים סיניים אחרים שניסו לרכוש בשנים האחרונות שליטה בחברת ביטוח ישראל, ושחשו שקיבלו כתף קרירה מהרגולטור הישראלי.

השליטה בהפניקס, שמחזיקה בידיה גם בשליטה בבית ההשקעות אקסלנס, נמכרת על-ידי קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה ושבניהול אסי ברטפלד, בשל חוק הריכוזיות, ובעיקר בשל רצונה של דלק להשלים הליך אסטרטגי לשינוי המיקוד בעסקיה, והפיכתה מחברת החזקות מגוונת - בין היתר בתחומי הפיננסים - לחברה המתרכזת בעיקר בתחום חיפוש והפקת גז ונפט.

במסגרת הליך זה מימשה דלק בשנתיים האחרונות שורה ארוכה של החזקות, כגון חברת הביטוח האמריקאית ריבפליק, דלק אירופה, רוב ההחזקות בדלק ארה"ב, רשת רודשף וברק קפיטל, והיא צפויה לממש גם את החזקותיה בחברת ההתפלה IDE.

לאור זאת, ככל הידוע, בקבוצת דלק לא עיוורים להתמשכות הבעייתית, ואף המאיימת, של ההליכים של הסינים מול האוצר, וייתכן שיפעלו בעתיד לקידום אופציות אחרות, שעלו בעבר.

לפני מספר שבועות אמר מנכ"ל דלק, ברטפלד, כי "עסקת הפניקס הייתה סגורה, כולל מועד לקלוזינג, למעט עניין אישור הממונה על הביטוח. העסקה הייתה סגורה לולא מה שקרה", אמר אז בהתייחס לכך שלדעת רבים הדיווחים על מעצרו של יו"ר ומייסד פוסון על-ידי השלטונות בסין, טרפו את הקלפים בשאלת אישור העסקה על-ידי הפיקוח. עתה נראה שדבריו אלה קיבלו מאז משנה תוקף.

סלינגר לאי.די.בי: פרטו את המתווה למכירת כלל ביטוח בבורסה

במקביל להליכים הנמשכים, והמסתבכים, למכירת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס לידי פוסון הסינית, בשבועות האחרונים עלו המגעים למכירת שליטה בקבוצת ביטוח ישראלית גדולה נוספת לידי רוכש פוטנציאלי סיני על שרטון. מדובר בהליך למכירת מניות השליטה בכלל ביטוח, שבידי קונצרן אי.די.בי.

עתה, כך נודע ל"גלובס", הפיקוח על הביטוח, שבראשות דורית סלינגר, דורש במכתב שנשלח לאי.די.בי פתוח כי התאגיד יפרט בפניו את פרטי המתווה שלפיו בכוונתו לפעול, במטרה לעמוד בהוראות הפיקוח למכירת מניות כלל ביטוח דרך הבורסה או בעסקאות מחוצה לה.

היות שבאי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, לא הצליחו לסגור עסקה למכירת השליטה בכלל ביטוח במועד שקצבה לכך המפקחת סלינגר, נכנס לתוקף מתווה למכירה הדרגתית של המניות האמורות במנות של לפחות 5%, מדי כל ארבעה חודשים.

מי שצפוי להוביל בפועל את הליך מכירת המניות של כלל ביטוח דרך הבורסה או בעסקאות מחוץ לבורסה, וגם מול צד ג' חדש, אם תיווצר הזדמנות שכזו - הוא הנאמן למניות השליטה מטעם האוצר, משה טרי.

אי.די.בי מחזיקה בכ-55% ממניות כלל ביטוח, וגרעין השליטה המינימלי בכלל ביטוח עומד על 30% ממניות החברה. בסופו של ההליך אי.די.בי תורשה להחזיק בכלל ביטוח עד 5% בלבד. ככל הידוע, אי.די.בי פתוח וטרי טרם בחרו בברוקרים שיובילו את הליך מכירת מניות כלל ביטוח שבידי אי.די.בי.