מודי'ס מתמוגגת: נתוני הכלכלה הישראלית השתפרו מעל לציפיותינו

סוכנות דירוג האשראי משבחת את ביצועי התקציב ב-2015 ■ עופר קליין, הכלכלן הראשי של קבוצת הראל: "אני לא מבין את ההתלהבות"

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס מרעיפה שבחים על ביצועי התקציב ב-2015. הודעה מיוחדת שפרסמה היום (ב') הסוכנות בעקבות נתוני הגירעון הנמוכים ל-2015 הוכתרה בכותרת: "מצבה הפיננסי של ישראל משתפר מעל ומעבר לציפיות".

הסוכנות מסתמכת על האומדן הראשוני שפרסם האוצר לפני שבוע שלפיו יעמוד הגירעון התקציבי ב-2015 על 2.15% בלבד לעומת התחזית של הסוכנות שעמדה על 2.5%. מודי'ס מציינת כי יעד הגירעון לאותה שנה, כפי שנקבע בתקציב שאושר רק לפני חודשיים, עמד על 2.9%.

"הגירעון הנמוך מהצפוי הוא חדשות חיוביות לאור השיפור הנובע מכך ביחס החוב הציבורי לתוצר", כותבים במודי'ס ומזכירים כי הם עצמם צפו כי יחס החוב תוצר יישאר ב-2015 ללא שינוי. "למרות שאנחנו ממשיכים לצפות כי הגירעון ל-2016 יעמוד על 2.9% תוצר (כפי שצופה האוצר) אנחנו סבורים כי מתווה ההפחתה ביחס החוב לתוצר יימשך.

"השנה החולפת הייתה השישית ברציפות שבה ירד יחס החוב לתוצר - ובה נרשמה גם הירידה הגדולה ביותר (1.8% בחוב הציבורי ו-2.1% בחוב הממשלתי)". במודי'ס מציינים כי ישראל היא אחת מתוך שתי המדינות היחידות מבין 71 המדינות המדורגות על ידי הסוכנות בדירוג "השקעה", שהצליחה להוריד ברציפות את יחס החוב-תוצר שלה מאז 2009 (השנייה היא הפיליפינים).

חשוב לציין כי נתוני הגירעון הנמוכים התקבלו בישראל ברגשות מעורבים. כך למשל אמר ל"גלובס" עופר קליין, הכלכלן הראשי של קבוצת הראל, כי "אני לא מבין את ההתלהבות מהגירעון הנמוך. צריך להגיד את האמת, היה כאן יעד שהוחמץ. במקום לבוא לציבור ולהגיד 'היה לנו יעד 2.9% ואנחנו חייבים להסביר למה לא עמדנו בו', באים ואומרים 'החטאתי את היעד - כל הכבוד לי'".

במודי'ס מסבירים את הגירעון הנמוך בכך שתקציב המדינה אושר רק באמצע נובמבר - עובדה שאילצה את הממשלה להגביל את הוצאותיה במהלך מרבית השנה לתקציב זמני של אחד חלקי 12. עם זאת, כלכלני הסוכנות מעירים כי הוצאות הביטחון גדלו בשיעור של 3.6% לעומת התכנון בתקציבי המקורי להפחתה של 1.4%. בנוסף מציינים בסוכנות את נתוני גביית המיסים המוצלחים שהראו על גידול של 5.3% בהכנסות המדינה ממיסים.

לטענת קליין, "העובדה שיש יחס חוב תוצר נמוך היא בהחלט חדשות טובות למי שמגייס כסף, אבל פה זה מתחיל ונגמר. אם הורדת יחס החוב לתוצר הייתה המטרה המוצהרת של המדיניות הממשלתית אז אפשר לומר שהיה כאן הישג. אבל הירידה באה כתוצאה ממספר גורמים שאינם קשורים לתכנון נכון או למדיניות ממשלתית מכוונת. הגורם הראשון הוא העובדה שלא היה תקציב. הגורם השני היא השגיאה בחישוב תחזית הכנסות המדינה - זה קורה יותר מדי פעמים בשנים האחרונות וזה כבר הופך לסיסטמי. הגורם השלישי הוא שהשקל היה המטבע הכי חזק בעולם ב-2015. הגורם הרביעי הוא שהריביות ירדו לאפס והגורם החמישי הוא האינפלציה שהייתה שלילית".