מחזיקי האג"ח בקבוצת דורי נערכים להידרדרות; ימנו נציגות

סדרות האג"ח של דורי, בהיקף של 275 מיליון שקל, ממשיכות לאבד גובה ונסחרות בתשואת "זבל" של 15%-25%

עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי
עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי

עסקת הבזק שביצע ביום חמישי האחרון יזם הנדל"ן עמוס לוזון בה רכש את השליטה בקבוצת א. דורי מידי קבוצת גזית גלוב של חיים כצמן ודורי סגל, מעוררת חשש וחוסר ודאות גדול בקרב נושי החברה על רקע מצבה הפיננסי הקשה.

בעקבות העברת השליטה בחברה התכנסו אתמול (ב') מחזיקי האג"ח שלה בת"א. גם לוזון הגיע לפגישה, אך דבריו לא פיזרו את הערפל בנוגע לעתיד עסקיה של קבוצת א. דורי תחת שליטתו. לוזון העדיף שלא לפרט את תוכניותיו, והמשיך לבקש זמן כדי ללמוד על פעילות החברה ועל צרכיה.

כרגע מחזיקי האג"ח אמנם מתכוונים לתת ללוזון זמן, אולם כבר עתה הם נערכים להידרדרות אפשרית במצב החברה, והיום הם שלחו כתבי הצבעה לצורך מינוי נציגות אג"ח שתוסמך לפתוח בהליכים משפטיים מול החברה במקרה הצורך.

בתחילת השבוע הביע לוזון ביטחון ביכולתו להחזיר את חובות הקבוצה. "אני בטוח שאוכל להתמודד עם ההתחייבויות של החברה, גם כלפי מחזיקי האג"ח שלה", אמר. אלא שהירידות הנמשכות בצמד סדרות האג"ח של קבוצת דורי (בהיקף כולל של 275 מיליון שקל) מעידות על הספקות הגוברים לגבי יכולת החברה לעמוד בהחזרי החוב, והן נסחרות בתשואת "זבל" של 15%-25%.

קבוצת דורי עוסקת בעצמה ובאמצעות החברה הבת דורי בניה בניהול וביצוע פרויקטים קבלניים, ובייזום, פיתוח, הקמה ומכירה של פרויקטים, בעיקר בתחום הנדל"ן בישראל וגם בפולין. בנוסף, הקבוצה שותפה בתחנת הכוח הפרטית דוראד.

הקבוצה נדרשת לתשלום של 29 מיליון שקל בתחילת יוני למחזיקי סדרה ו', ולתשלום דומה בתחילת דצמבר, בעוד אצל מחזיקי אג"ח ז' התשלום המשמעותי הקרוב בהיקף של 13 מיליון שקל הוא בספטמבר. בסך הכול דורי נדרשת לתשלומי אג"ח בהיקף של כ-70 מיליון שקל עד סוף 2016.מול אלה, בדוחות הרבעון השלישי שלה ל-2015 שפורסמו בסוף חודש נובמבר, הציגה קבוצת דורי מזומנים והשקעות לזמן קצר בהיקף של 77 מיליון שקל.

לקבוצת דורי התחייבויות שוטפות של כחצי מיליארד שקל: 121 מיליון שקל מהן אשראי בנקאי ו-229 מיליון שקל מקדמות ממזמיני עבודות ומרוכשי דירות. בנוסף הציגה הקבוצה התחייבויות לטווח ארוך בהיקף של 340 מיליון שקל - עיקרן (254 מיליון שקל) התחייבויות אג"ח.

הכאוס הפיננסי חסר התקדים שהתגלה בחברה הבת דורי בניה ב-2014, שיוחס לסטייה באומדני עלויות והכנסות צפויות של פרויקטים בביצוע החברה, ממשיך לבוא לידי ביטוי בדוחות בעלת השליטה. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2015 הציגה קבוצת דורי הפסד של כ-100 מיליון שקל - כמחצית מההפסד שרשמה בתקופה המקבילה ב-2014 - שנה אותה סיכמה בהפסד שנתי של 276 מיליון שקל. ההפתעה של גזית

אתגר שטר ההון

מלבד מצב האג"ח, סוגיה נוספת הצפויה להעסיק את לוזון בתקופה הקרובה היא שטר ההון שהנפיקה קבוצת דורי לבעלת השליטה הקודמת, גזית גלוב. מדובר בהלוואות בעלים בהיקף של 250 מיליון שקל שהעמידה גזית גלוב לקבוצת דורי במהלך 2014 לצורך חיזוק מבנה ההון ותזרים המזומנים שלה ושל החברה הבת דורי בניה, תמורתן הנפיקה קבוצת דורי לגזית גלוב שטר הון צמית (ללא מועד פידיון) בריבית שנתית של 2% מעל ריבית הפריים. ההסכם בין גזית גלוב לקבוצת דורי קובע כי שטר ההון ייפרע במקרה של פירוק החברה.

לחלופין, במקרה בו דורי תחליט על חלוקת דיבידנד היא תידרש קודם לכן לשלם לגזית גלוב את הריבית שנצברה בשטר ההון עד מועד החלוקה. עוד קובע שטר ההון כי עד מחצית מהסכום יהיה ניתן להמרה למניות קבוצת דורי וכי הוא לא ניתן יהיה להעברה. כעת לא ברור עתיד שטר ההון הזה ונראה כי לוזון ינהל מו"מ עם גזית גלוב כדי לנסות להעביר את השטר לידו.

לא מן הנמנע כי בתמורה לקבלת שטר ההון יעניק לוזון לגזית גלוב את אחד מנכסיה של קבוצת דורי. גזית גלוב הפתיעה את השוק לפני ימים ספורים עם החלטתה הדרמטית להיפרד מהחזקותיה במניות קבוצת דורי באמצעות מכירתן בבורסה. החלטה זו גררה את מניות קבוצת דורי והחברה הבת דורי בניה לאבד את מרבית ערכן, והן משקפות כיום לכל אחת מהחברות שווי הנע סביב 30 מיליון שקל בלבד.