חקירה נוספת לדוגמנית-העל בר רפאלי בחשד לעבירות מס בהיקף מיליוני שקלים. הדוגמנית התייצבה הבוקר (ד'), שוב, במשרדי חקירות מס הכנסה בתל-אביב להמשך חקירתה. 

הדוגמנית חשודה בכך שהציגה מצג-שווא בפני רשות המסים כאילו היא מתגוררת בחו"ל משך שנים, בעוד בפועל התגוררה במגדלי YOO ובמגדל W בתל-אביב; לפי החשד, החוזים לדירות מגוריה נחתמו מול אחיה ואמה כדי להסתיר את העובדה שהיא מתגוררת בישראל. לפי החשד, בדרך זו העלימה הדוגמנית מרשות המסים את המס המחויב על הכנסותיה באותם שנים, בהיקף עשרות מיליוני שקלים.

בנוסף, רפאלי חשודה בכך שנהנתה מהנחות והטבות סלב רבות, בכסף ובשווה כסף, עליהן לא דיווחה לרשות המסים כנדרש. על-פי החשד, הדוגמנית ביצעה את העלמות המס מהמדינה בסיועה של אמה, ציפי רפאלי, המשמשת כמנהלת האישית של הבת. 

החשדות כנגד רפאלי הותרו לפרסום לפני כחודש, אז נחקרה דוגמנית-העל במשך כ-11 שעות במשרדי החקירות של רשות המסים בתל-אביב, עד השעה חצות כמעט, שוחררה לביתה ונחקרה שעתיים נוספות בבוקר למחרת. בתום החקירה השנייה נעצרה הדוגמנית באופן רשמי, ועניינה הובא לבית המשפט לצורך דיון בתנאי השחרור. גם אמא של רפאלי נחקרה בפרשה, וכן גורמים נוספים.

 

רפאלי, מהדוגמניות המובילות בישראל, המשמשת כפרזנטורית של מותגים מובילים בארץ ובחו"ל, שבחלקם היא אף שותפה, ואמה ציפי רפאלי, המשמשת כמנהלת האישית שלה, חשודות כי אינן מדווחות על מלוא הכנסותיהן וביחד מציגות תמונה כוזבת לפקיד השומה כפר-סבא לעניין התושבות של בר רפאלי. זאת, תוך שהן מסתירות פרטים מהותיים להכרעה בדבר התושבות שלה כתושבת ישראל ומקום מגוריה האמתי, ובכך מונעות את מיסוי הכנסותיה מחו"ל, הנאמדות בעשרות מיליוני שקלים.

בנוסף, כאמור, נחשדות רפאלי ואמה בקבלת "הטבות סלב" בגין מגורים, שימוש ברכבים ועוד הנחות הסלב, בשווי של למעלה ממיליון שקל, שלא דווחו כהכנסה על-ידן. 

לשאלת התושבות של רפאלי יש השלכות משמעותיות לנושא מיסוי ההכנסות שלה. בבקשת לשחרורן ממעצר בתנאים מגבילים, שהוגשה לבית המשפט על-ידי פקיד שומה חקירות תל-אביב ברשות המסים, הובהר כי מדובר על הכנסות בסכומים מצטברים של עשרות מיליוני שקלים אשר לא דווחו לרשות המסים בישראל, ומקורן בהכנסות עבודה של רפאלי מחוץ לישראל. 

על-פי פקודת מס הכנסה, תושב ישראל מחויב במס הכנסה על הכנסות שהפיק בכל העולם, ואילו תושב חוץ מחויב בהכנסות רק על הכנסות שהפיק בישראל. הגדרת התושבות בפקודת מס הכנסה נקבעת על-פי חזקה של מספר הימים שבו הוא נמצא בישראל, וכן על-ידי מבחן מהותי של מרכז החיים הבוחן את הקשרים מירב הזיקות של אותו אדם לישראל, ובכלל זה החזקת דירה ורכב, בני משפחה, זיקות כלכליות ועוד. 

כפי שפורסם ב"גלובס", כבר ב-2008 וב-2009 נתגלעה מחלוקת בין רשות המסים לדוגמנית המפורסמת סביב הכנסותיה בחו"ל, והדוגמנית אף פנתה למספר מומחי מס מוכרים בשוק על-מנת להתייעץ בנוגע לחבות המס שלה בארץ.

אחד ממומחי המס סיפר ל"גלובס" כי הדוגמנית ביקשה לקבל חוות-דעת מקצועית, שלפיה היא אינה תושבת ישראל באותה עת, ולכן אינה חייבת במס על הכנסותיה בחו"ל, ואולם אותו מומחה השיב לה כי על-פי הנתונים שסיפקה לו אינו יכול לתת לה חוות-דעת שכזו, שכן היא נכנסת להגדרות של מבחני התושבות של רשות המסים.

שאלת התושבות של רפאלי עלתה לראשונה בדיוני השומה שלה בשנת 2009 בפני פקיד שומה כפר-סבא, לגבי שנות המס 2005-2007, ובשנת 2015 עלתה שוב הסוגיה בהתייחס לשנות המס 2009-2012. הדבר הדליק נורות אדומות ברשות המסים, ובמקביל לדיונים האזרחיים נפתחה חקירה סמויה נגד הדוגמנית.

במסגרת החקירה הסמויה, שהתנהלה במחלקת המודיעין של פקיד שומה חקירות תל-אביב, נאספו ראיות המעידות לכאורה כי רפאלי ואמה, בצוותא, הונו את פקיד השומה ומסרו לו אמירות כוזבות במטרה להסוות את מרכז החיים של הדוגמנית, וכן כי בר רפאלי לא דיווחה על הכנסותיה המלאות לפקיד השומה. 

כך נמצא למשל, כי רפאלי התגוררה במגדל YOO בתל-אביב בדירה שכורה, אלא שחוזה שכר הדירה נחתם מול אחיה על-מנת שלא לקשור אותה לישראל. כמו כן, לאחר שהסתיים חוזה השכירות במגדלי YOO, עברה רפאלי להתגורר במגדלי W למשך 3 שנים, כאשר חוזה זה נחתם מול אמה, חרף העובדה שהיא זו שהתגוררה בבניין.

עוד עלה בחקירה כי חרף העובדה שלאורך השנים 2009-2012 היו לרפאלי דירות לשימושה בישראל, כאשר היא נשאלה על כך על-ידי פקיד השומה השיב בשמה המייצג שלה, כי "כבר נמסר בעבר כי בר לא שכרה דירת מגורים בישראל בשנים הרלוונטיות".

על-פי החשד, מי שעמדה בקשר מול המייצגים ומי שמסרה את התשובות הכוזבות הייתה בעיקר אימה של הדוגמנית.

מהחקירה הסמויה עלה עוד כי בר רפאלי קיבלה לשימושה, תמורת פרסום ויחסי ציבור, רכב מסוג ריינג'רובר. בהמשך, בסיום חוזה זה, קיבלה רפאלי רכב מסוג לקסוס, אשר גם לגביו החשד כי הוא נשאר רשום על שם היבואן כרכב הדגמה, כאשר בפועל הוא שימש אותה תמורת פרסום. על-פי החשד, טשטוש העובדות והרחקת הנכסים הללו נועדו לייצר מצג-שווא לפיו לחשודה אין זיקות לישראל וכן להימנע מרישום הכנסות עבור עסקאות הברטר הללו.

בחודש שעבר, כאמור, נפתחה חקירה גלויה נגד הדוגמנית, אמה ומעורבים נוספים, שכללה חיפושים בביתן וכן חקירות של מעורבים נוספים. בחקירה שנערכה בחברות הרכבים עלה כי נחתם חוזה שלפיו החברה תעניק לבר רפאלי רכב צמוד, לרבות הוצאות אחזקה, תיקונים, דלק ומנגד היא מתחייבת לפרסם את הרכב ולהצטלם עימו. בחוזים אף נרשם כי הצדדים מתחייבים לשמור על חוזה זה בסוד, ואם רפאלי תידרש לשלם מס בגין ההטבה, המס יחול עליה. שווי ההטבה של רכבים אלה מוערך במאות אלפי שקלים.

באשר למגוריה של הדוגמנית, בחקירתה של עובדת בכירה בחברה שמכרה את פרויקט YOO, אמרה האחרונה כי הדירה הושכרה לבר רפאלי בלבד, והייתה התחייבות של המשפחה כי יהיה פרסום ו"הדלפות" למדורי רכילות. בנוסף לכך, מנהל ההחזקה של הבניין העיד כי מי שהתגוררה בבניין הייתה רפאלי עצמה. בחקירתה אישרה זאת רפאלי.

בנוסף, נגבו עדויות נוספות לגבי הטבות והנחות סלב שהדוגמנית קיבלה. כך למשל, במסגרת החקירה מסר מעצב-העל שעיצב את דירתה כי העניק לה הנחה של עשרות אלפי שקלים עבור שירותיו. נושא ההטבות עולה גם במקומות אחרים - גם במקרה של דירה שרכשה האם, ציפי רפאלי, וקיבלה הנחת סלב של כחצי מיליון שקלים, בתמורה לכך שיירשם שבר רכשה את הדירה בפרויקט.

על-פי החשד, כל ההטבות והנחות הסלב שהחשודות קיבלו מסתכמות בשווי העולה על למעלה ממיליון שקל. זאת, מההטבות שנבדקו עד כה בלבד, ולא דווחו כהכנסה על-ידי החשודות.

בית המשפט הורה על שחרורן ממעצר בתנאים מגבילים של בר וציפי רפאלי, בהם התחייבות או ערבות אישית על-סך 500 אלף שקל; הפקדת ערבות בנקאית או מזומן בסך 250 אלף שקל והפקדת דרכון במשרדי היחידה החוקרת וצו עיכוב יציאה מן הארץ למשך 180 יום, כאמור.

בר וציפי רפאלי מסרו באמצעות עורכי דינן: "כל הפעולות של בר וציפי רפאלי נעשו בליווי צמוד של אנשי מקצוע, ואנחנו מעריכים כי הסוגיה תתברר בקרוב, ויתברר כי הן פעלו כשורה".