האם החגיגה בהיי-טק הישראלי עומדת להסתיים? שנת 2015 אמנם הייתה שנת שיא בהיקף הגיוסים, אולם בשטח כבר מתחילים להישמע קולות אחרים אשר מושפעים, באופן טבעי, מהטלטלה בשוקי ההון.

חברת ההשמה see.V מפרסמת את הנתונים לגבי הרבעון האחרון של שנת 2015, והמספרים בהחלט מלמדים על שינוי מגמה. השכר בתעשיית ההיי-טק עלה מאז סוף 2014 ועד לספטמבר 2015, אך ברבעון האחרון אשתקד השכר הממוצע ירד.

הנתונים של see.V מצביעים על כך שהשכר החודשי הממוצע (ברוטו) של עובד חדש ירד בכ-4% מ-24,630 שקל ברבעון השלישי ל-23,650 (ראו טבלה), זאת לאחר יותר משנה שבה השכר עלה בשיעור של קרוב ל-10%.

למרות הירידה בשכר הממוצע, בחברה מצביעים על גידול של 6% במספר המשרות החדשות שנפתחו ברבעון האחרון של 2015, זאת ביחס לרבעון השלישי. 

השכר בהייטק ב 2015

"המעסיקים מוכנים להתגמש"

מרב לייפר, מנכ"לית see.V, מאמינה שיש קשר בין ירידת השכר לבין העלייה בביקוש לעובדים. לדברי לייפר, "הצורך הגובר והולך באנשי פיתוח מהשורה הראשונה בעייתי למימוש כשהתעשייה כולה בצמיחה מהירה, ובכל התחומים מגייסים והרבה".

לדבריה, "נוצר מצב שבו כדי לאייש משרות, המעסיקים מוכנים להתגמש לשם שינוי ולא להתקבע על ותק משמעותי. זה בא לידי ביטוי בנכונות של סטארט-אפים צעירים וחברות מבוססות גם יחד להתפשר. וכך מזדרזים להחתים מועמדים עם שנתיים ניסיון לתפקידים שדרשו עד לא מזמן 5 שנים.

"בהתאמה, גם מגלים פתיחות להשקיע זמן ומאמץ בהכשרת מועמדים שלא מתאימים באופן מושלם לכל דרישות המשרה. והיות ולכל דבר יש מחיר, הדבר מוביל לירידה בגובה השכר של המועמדים הנבחרים".

ברבעון האחרון של 2015 נרשם ביקוש בולט במיוחד למפתחי מובייל, בעיקר מי שבקיאים במערכות ההפעלה iOS ואנדרואיד. מספר המתכנתים הללו שהתקבלו לעבודה זינק ב-40%, אולם הניסיון שלהם היה דליל יותר, ולכן השכר החודשי הממוצע ירד ב-4% ל-22,500 שקל ברוטו.

הגידול בביקוש גורם לכך שחברות מנסות לגייס גם "מועמדים פסיביים", כאלה שיש להם עבודה, והם מרוצים ממנה. לייפר אומרת בהקשר זה כי "יש לנו בכל רגע נתון יותר מאלף משרות פתוחות וצוותים של עשרות מנהלי לקוח שמטפלים בהן. הכול קורה היום בתעשייה מאוד מהר, כי זה שוק של מועמדים, ומי שממצמץ - מפספס.

"כדי להתמודד עם מבול המשרות והתחרות הקשה על כל טאלנט, אנחנו מקפידים להגיע למועמדים מוקדם מאוד, דרך פעילות ענפה ברשת ומועדון חברים מתגמל במיוחד. בד-בבד, אנחנו וגם המתחרים דואגים לקיצור של תהליכי הגיוס אצל הלקוחות. כתוצאה מכך, במקרים רבים מועמד חותם על חוזה ומגיע לעבוד פחות משבועיים לאחר ששלח לנו קורות-חיים".