לפי הדוח השנתי של הכנסות המדינה ממסים לשנת 2015, שפורסם בשבוע שעבר, ההכנסות נטו מגביית מס הדלק הסתכמו בכ-17.2 מיליארד שקל בשנה החולפת - עלייה ריאלית של 5.8% לעומת 2014.

חשוב להדגיש: לא מדובר בסך הגבייה הכולל, שמן הסתם חצה את ה-18 מיליארד שקל, אלא רק בתוספת "נטו" לקופת המדינה לאחר ההתחשבנות עם הרשות הפלסטינית ולאחר קיזוז ההחזרים למובילים במסגרת "הסדר הסולר".

את חגיגת הגבייה של 2015 סיימה רשות המסים עם "גראנד פינאלה" מרשים: זינוק ריאלי של לא פחות מ-19.2% בהכנסות ממס הדלק בדצמבר 2015 לעומת דצמבר 2014.

ברשות המסים התקשו השבוע לספק הסבר ממוקד לזינוק החריג הזה וטענו כי "שוק הדלק הוא שוק תנודתי, עם דיווחים דו-חודשיים, דיווחים רטרואקטיביים, עונתיות, צבירת מלאים וכו'; מכאן, החריגה של חודש אחד, ובמקרה זה דצמבר, אינה חריגה משמעותית, שכן בראייה שנתית - העלייה בהכנסות מתקזזת, למשל, עם חודש יוני, שבו נרשמה ירידה של 8% בהכנסות הנטו, ועם חודש ינואר, שבו נרשמה ירידה של 6% בהכנסות הנטו (לעומת התקופה המקבילה ב-2014)".

על אף תגובת הרשות, זינוק של כמעט 20% דווקא בחודש שבו צנחו מחירי הדלק בעולם לשפל של 12 שנה הוא חסר תקדים וללא ספק צירוף מקרים מעניין. מי שמחפש עוד צירופי מקרים כאלה עשוי למצוא אותם בנתוני השוואת מחירי הדלק המעודכנים של השוק האירופי המשותף בבריסל (מ-18 בינואר), שמראים כי מחירי ליטר בנזין לתחבורה בישראל, אחרי ההפחתה "הנדיבה" שקיבלנו בתחילת ינואר, נמצאים במקום השלישי בין כל מדינות האיחוד האירופי. רק איטליה והולנד מקדימות אותנו.

עוד "רמז" עבה הוא העובדה ששיעור המס (בלו פלוס מע"מ) מתוך כל ליטר בנזין לתחבורה בישראל הגיע בינואר לשיא "מכובד" של כמעט 67% (!!) מהמחיר לצרכן, שהוא כיום הנתון הרביעי בגובהו באירופה, אחרי בריטניה, הולנד, יוון ושבדיה - הרבה מעל הממוצע ואחד הגבוהים בעולם. אבל כנראה שקבצנים מורעבים צריכים להגיד תודה לפריץ גם על פירורים.