העבודות על הקו הראשון של הרכבת הקלה - הקו האדום, בקושי התחילו, וההתנגדויות נגד הקווים העתידיים כבר נערמות. בדיון שהתקיים היום בות"ל, הציגה עיריית תל אביב עשרות התנגדויות לקווים הירוק והסגול. בין הטענות: הקרקעות מופקעות ללא פיצוי לתושבים וללא מנגנון שיבטיח כי זכויות הבנייה עצמן לא יעברו; עשרות דונמים משטחי ההתארגנויות הורסים את הגנים בעיר; התוכניות לא מביאות בחשבון ממשק עם יתר התחבורה הציבורית והתוכניות לא משתלבות עם יתר תוכנית הפיתוח בעיר. העירייה דורשת לתקן את כל העיוותים. נציין כי ניתן להגיש את ההתנגדות עד החודש הבא.

הקו הירוק של הרכבת הקלה צפוי לחבר לתל אביב את החלקים הדרומיים של המטרופולין (חולון ושולי ראשון לציון) והצפוניים (הרצליה). מדובר בקו הארוך בין שמונת הקווים שמתכננת נת"ע - 39 ק"מ, שמתוכם כ-4.5 ק"מ תת-קרקעיים. הקו הסגול מתוכנן לקשר את האזורים המזרחיים של מטרופולין תל אביב אל מרכז העיר. אורכו הכולל של הקו צפוי להיות כ-28 ק"מ.

 

כפי שחשף "גלובס" באוגוסט האחרון, נת"ע מתכננת לסגור עשרות דונמים של קרקע בתל אביב לטובת שטחי התארגנות על עבודות הקו הירוק של הרכבת הקלה. מדובר ביותר מ-55 דונמים של קרקע בשישה אתרים מרכזיים בעיר, בהם פארק הירקון, כיכר רבין, כיכר מילנו, גינת לוינסקי והחשמונאים. שטחי ההתארגנות של הקו הסגול צפויים גם הם להשפיע על גנים רבים בעיר, בהם גן הכובשים, גן התקווה, גן אידית וולפסון ועוד.

לטענת עיריית תל אביב, יש לפעול לצמצום שטחי ההתארגנויות, לחפש מקומות חלופיים שיפגעו בצורה מינימלית בגנים ולבצע סקר טבע מפורט לפני כן. אחת ההתנגדויות העיקריות של העירייה קשורה להפקעות הקרקעות לאורך הקווים. כך למשל, נת"ע מתכננת להפקיע את כל חצרות הבניינים ברחוב ארלוזרוב, וקרקעות נוספות ברחוב ההגנה בכפר שלם. העירייה דורשת כי יימצא מנגנון פיצוי הולם לתושבים, ודורשת כי זכויות הבנייה בקרקעות לא יועברו גם הן לנת"ע.

עוד מעירה העירייה, כי התוכניות, כפי שהן היום, פוגעות בתחבורה הציבורית הקיימת. "התוכנית לא מציגה הנחות עבודה של ממשק עם התחבורה הציבורית - איך משתלבים בחתכי הרחוב? איך מזינים נוסעים ומאפשרים מעברים? איך נשמר המקום לנת"צים בצירים עליהם עוברת הרק"ל ומאפשר מעברים בין אמצעי תחבורה?", שואלת העירייה.

מנת"ע נמסר כי "במקביל לבניית הקו האדום של הרכבת הקלה, משרד התחבורה ונת*ע מקדמים את תכנון הקו הסגול והקו הירוק, אשר ישרתו מיליוני תושבים ובהם אלפי סטודנטים הלומדים באוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת תל אביב. מלבד הנגישות היעילה והמהירה, הקווים הסגול והירוק יעלו את ערך הנדל"ן בסמוך לאותם צירים, יפחיתו את זיהום האוויר והרעש וישפרו את איכות החיים של מאות אלפי תושבים בתל אביב ובגוש דן.

"אנו מודעים לחשש ולחוסר הוודאות של חלק מהתושבים ונפעל ככל שניתן על מנת להפיג את אותם חששות, אך בד בבד, נמשיך בנחישותנו להביא לעידן תחבורתי חדש באמצעות הקמת מערכת הסעת המונים המשלבת רכבות קלות בנסיעה תת קרקעית ועילית, בדומה לערים מפותחות בעולם כולו".