דיסקונט מציע למכירה מניותיו בבינלאומי - המניה יורדת

דיסקונט מחזיק ב-9.28% ממניות הבינלאומי ■ הדד-ליין להגשת ההצעות - ב-16:00 ■ גורם בשוק: "התפקיד של דיסקונט הוא לא להחזיק במניות הבינלאומי. עדיף לקחת את הכסף ולהשקיע בתוכנית התייעלות"

לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי
לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי

בנק דיסקונט  פונה למוסדיים במכרז למכירת מניותיו בבנק הבינלאומי . כך נודע ל"גלובס". בבנק מתכוונים לרדת בהחזקה אך לא מתחייבים על כמות המכירה, שתהיה בהתאם לביקושים.

דיסקונט מציע למוסדיים לרכוש את המניות במחיר מינימלי של 44.7 שקל למניה, מחיר הנמוך בכ-5% ממחיר הסגירה של הבינלאומי אתמול בבורסה. בעקבות כך מגיבה מניית הבינלאומי בירידות היום בשוק.

הדד-ליין להגשת ההצעות הוא היום ב-16:00. כמות המינימום בכל הצעה היא 9,000 מניות, כלומר הצעה מינימלית לרכישה הינה בסכום של כ-402 אלף שקל.

דיסקונט מחזיק ב-9.28% ממניות הבינלאומי בשווי של כ-450 מיליון שקל. את הרבעון השלישי של השנה סגר הבינלאומי ברווח של 86 מיליון שקל ובתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח ב-329 מיליון שקל, המשקף תשואה של 6.4% על ההון.

דיסקונט מנוהל על-ידי לילך אשר-טופילסקי ואילו הבינלאומי מנוהל ע"י סמדר ברבר-צדיק.

"למה למכור עכשיו? כי אין סיבה לבנק דיסקונט להחזיק מניות של הבינלאומי", אומר ל"גלובס" גורם בשוק ההון. "ממילא זה כבר רשום בספרים של דיסקונט במחיר השוק. זה לא רשום בהון העצמי, אלא משוערך. השאלה היא הפוכה: אם דיסקונט לא היה מחזיק במניות הבינלאומי, האם היה כדאי לו היום לקנות 10% מהמניות? התשובה היא לא. התפקיד של דיסקונט הוא לא להחזיק במניות הבינלאומי. כמו שמניית הבינלאומי יכולה לעלות היא יכולה גם לרדת ודיסקונט לא צריך להמר על מניית הבינלאומי. עדיף לקחת את הכסף ולהשקיע למשל בתוכנית התייעלות".

בשוק ההון מעריכים כי בנק דיסקונט ינסה למכור את כל מניותיו בבינלאומי, תלוי בביקושים כמובן. זאת, לאחר שבשנים האחרונות הפחית דיסקונט בהדרגה את החזקתו בבינלאומי מרמה של 25%.  מכירת המניות נעשית כחלק מהסדר שנקבע בעבר עם בנק ישראל ורשות ההגבלים, ובמסגרתו ייצא הבנק מההשקעה בבנק הבינלאומי ויירד להחזקה של מתחת ל-5%. ב-2014 החל הבנק ליישם את ההסדר ולהקטין את החזקותיו בבנק. 

"זה יהיה חכם מבחינתם למכור את כל המניות", אומר גורם בשוק. "גם אם יצטרכו לתת עוד קצת דיסקאונט זה יהיה שווה להם. התפקיד של בנק זה לעשות בנקאות ולא לקנות בנק אחר".