גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וינשטיין בטקס חילופי היועמ"ש: "לא לפצל את התפקיד"

שרת המשפטים איילת שקד: "מי שחושב שוינשטיין 'רך', לא ראה את היד הקשה שבה חבט בארגוני הפשע המאורגן" ■ על היועמ"ש הנכנס, ד"ר אביחי מנדלבליט: "אדם ראוי, ערכי ומקצועי" ■ מנדלבליט: "זו זכות גדולה"

יהודה וינשטיין ואביחי מנדלבליט / צילום: אוריה תדמור
יהודה וינשטיין ואביחי מנדלבליט / צילום: אוריה תדמור

עו"ד יהודה וינשטיין נפרד היום, לאחר 6 שנות כהונה, מכובעו כיועץ המשפטי לממשלה, בטקס חילופי היועמ"ש שמתקיים בירושלים.

"6 שנים ליוויתי אתכם בדרך לאכיפת החוק, ולשמירת שלטון החוק", אמר וינשטיין בטקס. "לא נרתעתי מעולם מן האחריות שנטלתי על עצמי. קיבלתי אותה בהבנה ומתוך רצון. סברתי תמיד שעל תובע לבדוק היטב אם מתקיים הסיכוי הסביר להרשעה, ורק אם מתקיים כזה, חובתו להגיש כתב אישום - כמובן, בהתקיים העניין לציבור בהגשתו. בהיעדר סיכוי סביר להרשעה, אין התובע רשאי להגיש כתב אישום. אחריות זו מונחת כולה על כתפיו של התובע, ואסור לו לגלגל אותה לחצרו של בית המשפט".

וינשטיין התייחס גם לביקורת שספג במהלך כהונתו על כך שסגר לא מעט תיקי חקירה: "על עמדתי הזאת, המיועדת כל-כולה לתמוך בשלטון החוק, ספגתי ביקורת לא מעטה, בעיקר מאלה שאינם מומחים, למרות שלעמדתי הזו שותפים כל שוחרי המשפט והטוב".

וינשטיין מעביר את השרביט היום לד"ר אביחי מנדלבליט, שיכהן כיועץ הבא, והגם שהיה בין המתנגדים למינויו, אמר וינשטיין: "אין לי יסוד לפקפק במחויבותך לשלטון החוק. זו אינה שנויה בספק ואינה ניתנת לערעור. לפני 6 שנים קיבלתי כהונה זו בנאמנות, ואני מפקיד אותה בידך, כשעוצמתה אינה פחותה מזו שקיבלתיה. עשיתי כל אשר לאל ידי לשמור אותה". 

"מתנגד לפיצול מוסד היועמ"ש" 

באשר לכוחו של מוסד היועמ"ש והתוכניות לפצל את התפקיד, אמר וינשטיין: "מוסד היועץ המשפטי לממשלה חזק מסך כל מרכיביו. הוא חשוב לאין-ערוך מאלה שמאיישים אותו. התנגדתי לפיצולו, ואני מקווה שגם אתה תתנגד לכך. פיצול התפקיד יחליש את שלטון החוק. אין לי ספק בכך. אין לי ספק בהצלחתך, ואני מאחל לך הצלחה מקרב לב".

עוד אמר וינשטיין: "אני מסיים היום 6 שנות כהונה כיועץ המשפטי לממשלה, וכדברי השיר, חיילים ותיקים אינם מתים. הם פשוט נמוגים. וכך אני מסיים עכשיו את כהונתי ונמוג, ובפראפרזה על דברי גנרל מקארתור, חייל בשלטון החוק שניסה למלא את חובתו על-פי צו מצפונו ועל-פי האופן שבו ראה והבין חובה זאת".

וינשטיין התייחס במרומז גם לביקורת על כך שבמהלך כהונתו הושפע מלחצים חיצוניים, ואמר: "אני יכול לומר לכם - מעולם לא הסיט אותי אדם מדרכי. והיו שניסו לעשות זאת, בעיקר מומחים מטעם עצמם. אך לא היה מי שיכול היה להסיטני מדרכי על-פי האופן שבו ראיתי והבנתי אותה. ואני אומר זאת לכם כאן בפה מלא. קבל עם ועדה. ואין אדם בנמצא שיוכל לסתור את דבריי אלה. עשיתי זאת בדרכי שלי". 

מנדלבליט: "זכות גדולה"

אחרי היועמ"ש היוצא וינשטיין, נשא דברים היועץ המשפטי הנכנס, ד"ר אביחי מנדלבליט, ואמר: "היום אני עוטה על כתפיי בחרדת קודש את גלימת היועץ המשפטי לממשלה. זוהי זכות גדולה, שבצידה אחריות רבה עוד יותר. זכות לשרת את אזרחי מדינת ישראל, ואחריות לפיקדון יקר מפז - שלטון החוק במדינת ישראל". 

מנדלבליט פרש בראשית דבריו את "האני מאמין" שלו לקראת כהונתו. "בראייתי, המילים 'שלטון החוק' אינן מילים בעלמא. הן נוגעות לכל אזרח ואזרח במדינה והן אבן-יסוד בחוסנה ועוצמתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", אמר, והוסיף: "שלטון החוק הוא הידיעה של כל מי שנפגע מדבר עבירה, על כך שהעבריין ייתפס וייתן את הדין על מעשיו. שלטון החוק הוא הידיעה של כל מי שנפגע מהתנהלות בלתי חוקית של מוסדות השלטון או של גורם אחר, על כך שמערכת המשפט תעמוד לימינו על-מנת לתקן את העוול שנגרם לו.

"שלטון החוק הוא הערובה לכך שכולם יהיו שווים בפני החוק, מקטן ועד גדול, תוך מלחמה בלתי מתפשרת בפשיעה המאורגנת ובשחיתות. שלטון החוק הוא אחד מעמודי התווך המרכזיים של קיומנו כחברה דמוקרטית. בליבו ניצבת השמירה על מעמדם של בתי המשפט והשופטים". 

בהמשך לכך הבהיר מנדלבליט כי גם הוא - בדומה לקודמו - מתנגד לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה. "על-מנת לקיים את שלטון החוק, יש לפעול ללא הרף על-מנת לשמור על עצמאותו של מוסד היועץ המשפטי לממשלה. היועץ המשפטי לממשלה איננו נתון למרותו של איש, זולת האינטרס הציבורי בקיום החוק והמשפט. יש להישמר מכל ניסיון להחליש את מעמדו", אמר.

עם זאת, מנדלבליט הבהיר כי סמכויותיו של היועמ"ש מוגבלות, והוא אינו בא להחליף את שיקול-דעת הממשלה. "חשוב לזכור כי שלטון החוק אין משמעו שלטונו של היועץ המשפטי. בשיטתנו הדמוקרטית, השלטון מופקד בידי נבחרי העם", אמר, והוסיף כי היועץ המשפטי נדרש לסייע לממשלה ולרשויות המדינה למלא את תפקידן ולממש את מדיניותן, ככל שהדבר הוא אפשרי בגבולות החוק.

"במסגרת הזאת, עלינו גם לשאוף לספק מענה מהיר ויעיל לסוגיות המשפטיות שעומדות לפתחנו, והכול כמובן מבלי להתפשר על יסודיות ומקצועיות העמדה המשפטית", אמר מנדלבליט.

שקד: "יד קשה ונטולת פשרות"

שרת המשפטים, איילת שקד, נשאה דברי פרידה ליועמ"ש היוצא וינשטיין, אותם פתחה בסיפור אישי: "בשנה האחרונה צברתי הרבה מאוד 'שעות וינשטיין'", אמרה. "מטבע הדברים, סדר יומו של שר משפטים שזור בפגישות עם היועץ המשפטי לממשלה - אך מכל הפגישות והכנסים ודיוני הקבינט וישיבות הממשלה - פגישה אישית אחת ספציפית עם וינשטיין חקוקה בזכרוני במיוחד. זו שנערכה במועדון הגראז' ברמת-החי"ל - הזירה שבה מתאגרף היועץ המשפטי לממשלה.

"מי שאינו בקיא בקורותיו של וינשטיין היה אולי מופתע לראות אותו בלבושו הספורטיבי ובכפפות האגרוף, מכה נמרצות את יריביו לזירה; אבל בעיניי התחביב רב-השנים הזה שלו מגלם את הפער בין דימויו החיצוני של וינשטיין לבין האדם המרתק שזכיתי להכיר".

בתקופת כהונתו הותקף וינשטיין על ידו הרכה לכאורה, אך שקד דחתה את הדברים ואמרה כי "מי שחושב שהוא רך, לא ראה את היד הקשה ונטולת הפשרות שבה חבט בארגוני הפשע המאורגן. מי שחושב שמדובר ב'יועץ מטעם', לא ראה אותו נלחם על דעתו בעקשנות ג'ינג'ית בישיבות, ולא שמע אותו רומז ששרות מסוימות שהוא עובד עימן סובלות מ'תפיסה פשטנית'... או שאצל שרים אחרים 'הוא לא עובד'.  

"קשה להפריז במספרי התיקים וההכרעות שהיועץ המשפטי נדרש אליהן: הכרעות שנוגעות בכל תחומי החיים שלנו: מהביטחון דרך המשפט ועד החברה והכלכלה, מהמאבק בחרמות ועד זכויות אדם וזכויות בעלי החיים, מערכה שאותה הוביל בנאמנות עוד מהימים שבהם הציל את אוסקר האמסטף מהכלובים של צער בעלי חיים בירושלים.

"שמעתי פעם טענה שיש שני מגזרים עיקריים שמתקשים לקבל 'לא': ילדים ופוליטיקאים. אחד מִסַפֵַּקי ה'לוֹאים' המרכזי של פוליטיקאי הוא היועץ המשפטי לממשלה, וזה לא סוד שהדבר מהווה קרקע פורייה לוויכוחים ומחלוקות. זה גם לא סוד שאני חושבת שיועצים משפטיים צריכים לומר קודם 'כן', ורק אם אין ברירה, והבקשה בניגוד לחוק, אז לומר לא.... יהודה וינשטיין היה יועץ שלא עבד בשביל אף אחד ולא חשש לומר 'לא', אבל הוא השתמש ב'לא' במסורה. הוא ידע לאסוף עמדות, לשמוע דעות - ובסוף פעל על-פי צו מצפונו".

שרת המשפטים המשיכה והודתה ליועץ היוצא על שנות עבודה בצוותא ארוכות: "אני מאחלת לך שתיהנה מהחופש המחודש שהרווחת אותו ביושר. שתתפנה אל ההנאות הקטנות של בקרים נינוחים והגינה השקטה, אל סרטי הטבע והמסעות לאפריקה האהובה עליך. מעל הכול - זה הזמן שלך להקדיש את הזמן הראוי לאביבה אשתך, הילדים וכל בני המשפחה, שראויים להכרת התודה על הסבלנות והתמיכה הרבה בך לכל אורך הדרך".

"המעמד הזה מעניק לי הזדמנות להודות לך באופן אישי על העבודה המשותפת, על השיח הפורה ועל הדיאלוג שאיפשר לנו לבצר את עוצמתה של מערכת המשפט בישראל", בירכה השרה.

"מנדלבליט - יועץ ראוי וערכי"

לאחר מכן פנתה שקד ליועץ המשפטי הנכנס, ד"ר אביחי מנדלבליט, ואיחלה לו הצלחה בתפקידו החדש: "יחד אתכם ועם תושבי ישראל כולם - אני רוצה לאחל בשמי ובשם משפחת משרד המשפטים בהצלחה ליועץ המשפטי החדש - מזכיר הממשלה היוצא, האלוף במילואים אביחי מנדלבליט.

"אני שמחה שוועדת האיתור, למרות הגורמים הרבים שניסו להסיתה מדרכה, השכילה להמליץ על יועץ ראוי ביותר, ערכי, מקצועי ועתיר הישגים. יועץ שצבר ניסיון מגוון, כסנגור, כפרקליט הצבאי הראשי וכמזכיר הממשלה, ומביא לתפקיד תבונת כפיים של איש מקצוע וחוכמת חיים של איש מעשה. הגעת להישג המרשים הזה לאחר שצעדת שנים ארוכות בדרך הישר, דרך של נועם הליכות וטוהר המידות, יושרה מקצועית וצניעות יוצאת דופן.

"אותם גורמים רבי-עוצמה שניסו לחבל במינוייך ינסו להשפיע עליך ועל החלטותיך. שמור על עצמאותך והישאר נאמן לאמת. אין לי ספק שאם תוסיף ללכת בדרך הזו, תשכיל להוביל את מוסד היועץ בהצלחה, לנווט את אתגרי המערכת ולמלא את התפקיד הרגיש והמורכב הזה".

לאחר מכן הוסיפה שקד בנימה אישית על משרד המשפטים: "בשנה האחרונה למדתי להכיר את משרד המשפטים, משרד מקצועי ומעניין החולש על כל תחומי החיים, אבל יותר מכל בולט בו ההון האנושי הייחודי. אני סבורה ובטוחה כי מצפה לך קבלת-פנים חמה במשרד. יש כאן קבוצת אנשים איכותיים שיעשו הכול למען הצלחתך. הצלחתך - הצלחתינו". 

ניקוי שולחן

בשבועות האחרונים פעל וינשטיין נמרצות על-מנת לנקות את שולחנו ולסגור כמה עניינים פתוחים. בין היתר הוא הורה על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד מפקד להב 433 לשעבר, ניצב מנשה ארביב, בגין הפרת אמונים בפרשת הרב יאשיהו פינטו; הורה על סגירת התיק נגד קצין המשטרה ניצב רוני ריטמן, שנחשד בהטרדה מינית; סגר את התיקים נגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, עוזרו ארז וינר ודובר צה"ל לשעבר אבי בניהו בפרשת הרפז, לאחר שקבע כי לא נמצא בסיס ראייתי לחשדות על אודות חתירת הדרג הצבאי בהנהגת הרמטכ"ל לשעבר ממניעים פוליטיים.

בנוסף הוא סגר את הבדיקה בעניינו של ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, בעניין תמליל השיחה בה נשמע אהוד אולמרט אומר כי שמע שברק קיבל טובות הנאה בעת שכיהן כנבחר ציבור, וטען כי ברק קיבל שוחד במסגרת עסקאות נשק; כן הודיע וינשטיין לאחרונה לראש הממשלה בנימין נתניהו כי אין מניעה חוקית למינויו של אריה דרעי לתפקיד שר הפנים, הגם שהמינוי מצוי על גבול מתחם הסבירות.

עוד אישר וינשטיין לאחרונה את חקירתה של שרה נתניהו במשטרה בפרשת מעונות ראש הממשלה. על-פי החשד, היא השתמשה בכספי משלם המסים לצרכים פרטיים, כמו למשל תשלום על טיפול באביה או על עבודות שביצע החשמלאי פעיל הליכוד אבי פחימה בווילה של הזוג נתניהו בקיסריה. חקירה זו נמצאת בעיצומה, וההכרעה בשאלה האם יוגשו כתבי אישום בה תגיע כבר אל שולחנו של מנדלבליט.

עוד יידרש מנדלבליט להכריע בפרשות שחיתות לכאורה רחבות היקף שהחקירות בהן מצויות בעיצומן, בהן פרשת ישראל ביתנו ופרשת השחיתות לכאורה במע"צ.

מהפרקליטות הצבאית לתפקיד היועץ הבכיר

היועץ המשפטי לממשלה הנכנס, ד"ר אביחי מנדלבליט, הוא אלוף במילואים שכיהן כפרקליט הצבאי הראשי וכמזכיר הממשלה. הוא נשוי ואב ל-6 ילדים, ומתגורר עם משפחתו בפתח-תקווה.

מנדלבליט הוא משפטן מוערך הנחשב למומחה בתחום המשפט הבינלאומי, המשפט הצבאי ודיני המלחמה - מומחיות שרכש מתוקף תפקידו כפרקליט צבאי ראשי בשנים 2004-2011, קדנציה שבה טיפל גם בהוצאה לפועל של תוכנית ההתנתקות.

בתקופתו של מנדלבליט הועמדו לדין לראשונה מספר לוחמי צה"ל בגין עבירות שעומדות לכאורה בהגדרת פשעי מלחמה. חלקם זוכו, אחרים הורשעו בבית דין צבאי בעבירות שונות, דוגמת תקיפה. חלק מכתבי האישום הוגשו בפרשות שפורסמו בדוח ועדת גולדסטון, שאת מסקנותיה ישראל דחתה.

מנדלבליט היה בין הנחקרים באזהרה בפרשה המכונה "מסמך הרפז", אך ביוני האחרון החליט וינשטיין על סגירת התיק נגדו, תוך שהוא סבור כי במעשיו של מנדלבליט דבק פגם המונע ממנו לכהן כיועמ"ש.

חרף התנגדות וינשטיין, המשיך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקדם את המינוי.

מנדלבליט היה המועמד היחיד שזכה לתמיכה של ארבעה מבין חברי ועדת האיתור לתפקיד היועמ"ש, כאשר רק יו"ר הוועדה, נשיא העליון בדימוס אשר גרוניס, התנגד למינוי.

עוד כתבות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות