נוסעים תובעים 301 אלף ש' מאל-על על עיכוב בטיסה

טענת התובעים היא נגד ההחלטה לטוס חזרה לנתב"ג עם המטוס התקול - ולא לבצע את התיקון בלונדון ומשם למצוא טיסות חלופיות לארה"ב

בחודש יוני האחרון המריא מטוס אל-על מנתב"ג לניו-יורק כשעל סיפונו 342 נוסעים ואנשי צוות. 5 שעות לאחר ההמראה בשעות הבוקר, התגלתה תקלה באחד ממנועי המטוס מדגם בואינג 747. קברניט המטוס החליט להשיב את המטוס לישראל לשם טיפול ותיקון התקלה בנתב"ג, וזאת במקום לבצע נחיתה בלונדון כפי שעודכנו הנוסעים במהלך הטיסה.

התוצאה הייתה שהנוסעים נחתו בישראל בשעות הלילה, הועברו לטיסות חלופיות לניו-יורק והגיעו בעיכוב של 24 שעות מהמועד המקורי. בשעתו נמסר מאל-על כי אין היא מתפשרת בנושא בטיחות הטיסה, ועל כן הוחלט על החזרה ארצה.

כעת מגיע שלב התביעה: 43 נוסעים הגישו תביעה בסך כולל של 301,000 שקל כנגד אל-על, בטענה כי ניתן היה לפתור את התקלה בדרך שתוביל לעיכוב פחות משמעותי, וכי על החברה לפצות את הנוסעים כפי שקובע החוק.

כאמור, במהלך הטיסה התבשרו הנוסעים תחילה כי המטוס ינחת בלונדון לשם תיקון התקלה, ממנה יוכלו להמשיך בטיסה לארה"ב אחרי עיכוב של שעתיים וחצי במהלכו תתוקן התקלה. מאוחר יותר טענו הנוסעים כי המטוס שוב שינה את נתיב הטיסה כאשר שב על עקבותיו לנתב"ג. כ-10 שעות אחרי ששהו באוויר, בשעה 22:30, נחתו הנוסעים בלו,ד ולאחר ששובצו בטיסות חלופיות, בסופו של דבר הגיעו ליעד 24 שעות אחרי המועד המקורי.

טענת התובעים היא נגד ההחלטה לטוס חזרה לתל-אביב עם המטוס התקול - ולא לבצע את התיקון בלונדון, כפי שעדכן הקברניט במהלך הטיסה, ומשם למצוא טיסות חלופיות לניו-יורק.

דרישת הנוסעים לקבלת פיצוי בגובה של 3,100 שקל לנוסע, כפי שלטענתם מתיר להם חוק התעופה - נדחתה. בתגובה לדרישה זו טענה אל-על כי ההחלטה לשוב לנתב"ג ולא לנחות בלונדון נבעה לאחר בחינת כמה שיקולים, בהם היעדר זמינות טיסות חלופיות לנוסעים או זמינות בחדרי בתי-מלון. בכתב התביעה הטענה הזו נדחית, בנימוק כי נמל התעופה הית'רו הוא אחד הגדולים בעולם, ואלטרנטיבות הטיסה ממנו לניו-יורק רבות ומגוונות.

עוד טענה אל-על כי ההחלטה למצוא פתרונות חלופיים מישראל התבררה כנכונה. לפי אל-על, המקרה - כך נומק לבא-כוחם של הנוסעים - אינו נופל על משבצת הפיצוי הקבוע בחוק, ולכן "מטעמי יחסי לקוחות" היא הציעה לפצות את הנוסעים בשובר הנחה בשווי 200 דולר או ב-200 נקודות הנוסע המתמיד.

לאור תשובת החברה נסללה הדרך לתביעה הדורשת פיצוי של 10,350 שקל לכל נוסע, היות ואל-על "מאלצת את הנוסעים לפנות לערכאות משפטיות - עניין שהוביל להוצאות משפטיות". לפיכך, טוענים התובעים, יש להטיל עליה פיצויים לדוגמה (גם הם כקבוע בחוק), אולם לצורכי אגרה סך נזקי כל נוסע סוכמו ב-7,000 שקל ובסך-הכול 301,000 שקל. 

התביעה הוגשה באמצעות עו"ד אשר רוטבאום. 

מחברת אל-על נמסר בתגובה: "התביעה טרם התקבלה באל-על. לכשתתקבל, נגיב בערכאות המקובלות". 

(ת"א 1040-02-16).