"התחלנו בגיוס הקרן לפני חצי שנה, והאמת היא שחודשיים-שלושה אחרי כבר עצרנו פגישות עם משקיעים חדשים", כך מספר היום (ד') ישי דוידי, שעומד בראש קרן הפרייבט אקוויטי פימי - שהודיעה על השלמת גיוס של 1.1 מיליארד דולר לקרן השישית שלה - הגיוס הגדול ביותר אי-פעם של קרן ישראלית. היקף הביקושים עלה על 2 מיליארד דולר, והקרן גייסה את הסכום המקסימלי שקבעה לעצמה.

"אין ספק שהגיוס המהיר והמרשים הזה מעיד על כך שהמשקיעים סבורים שהמודל ומתכונת העבודה של פימי מתאימה להם", אומר דוידי. לדבריו, החלוקה בקרב המשקיעים היא 50%-50% זרים וישראלים. המשקיעים כוללים גופים מוסדיים, משקיעים פרטיים, חברות בינלאומיות ואוניברסיטאות, ומנהלי הקרן עצמה השקיעו גם הם, 40 מיליון דולר. ההשקעות הגדולות ביותר הן בהיקפים של כ-70-110 מיליון דולר, "היו משקיעים שרצו להשקיע גם 250 מיליון דולר", מספר דוידי.

- נתקלתם בגופים שמחרימים השקעות בישראל?

"אנחנו לא נכנסים לזה. פימי חוגגת השנה את שנתה ה-20, ובשנים האלה חווינו, מעבר למשברים כלכליים, גם אינתיפדות ואירועים אחרים שהם בכלל לא טריוויאליים. גם בתקופות האלה גייסנו כסף להשקעות בישראל - ולא בגלל חיבה מיוחדת של מישהו לישראל, אלא בגלל האמונה במודל ובפעילות של פימי. כגישה בסיסית, אנחנו בוחנים את הדברים בפריזמה העסקית ורוצים לעשות תעשייה וחברות הכי טובות שאפשר בישראל. מי שמשקיע בפימי לא נכנס לזה, ואם מישהו היה רוצה, כנראה לא היינו מתחילים איתו בדו-שיח. ברור שמשקיעים שומעים על אירועי הסכינאות האיומים ושואלים שאלות, אבל זה בא מראייה של 'האם ישראל מקום מסוכן להשקיע בו'. זו שאלה לגיטימית, ולדעתנו, למרות שאנחנו לא אובייקטיביים, ישראל היא מקום מצוין להשקיע בו".

קרן פימי היא קרן ההשקעות הגדולה בישראל ובוודאי הפעילה והמצליחה ביותר. עם הון עצמי נוכחי של 3.2 מיליארד דולר, הקרן רוכשת שליטה בחברות ומובילה בהן תהליכי השבחה. עד כה רכשה פימי שליטה בכ-80 חברות ומימשה כ-51, בהיקף עסקאות כולל של מעל 4 מיליארד דולר. בין חברות הפורטפוליו שלה נמצאות אורמת, המ-לט, גילת, ריבוליס ועוד. הקרן מדורגת כאחת מחמש הקרנות הטובות בעולם מדי שנה בעשור האחרון, דבר שהקל עליה להשלים את הגיוס המוצלח במהירות (בממוצע, לקרנות פרייבט אקוויטי בעולם לוקח 20 חודשים להשלים גיוס קרן).

קרן פימי 6 תמשיך את אותה אסטרטגיה של הקרנות הקודמות של פימי ומתכננת להשקיע כ-250 מיליון דולר כל שנה ב-4-5 חברות ישראליות.

אנשים אוהבים לעשות עסקים עם פימי וה-deal flow נראה מאוד מעניין", הוא אומר. להערכתו, בחמש השנים הבאות מספר החברות שיירכשו ומספר המימושים יהיה דומה. "בבסיס, האסטרטגיה של פימי היא לרכוש שליטה בחברות ישראליות עם מכירות של 75 מיליון דולר וצפונה. אנחנו מחפשים בהן מנועי צמיחה, או מאתרים עבורן מנועי צמיחה, והתנאי הוא שאנחנו יודעים לתת ערך מוסף".

לדבריו, "בשנים הקרובים אני מעריך שנראה יותר בחברות שאנחנו רוכשים שליטה בהן, שננסה להגיע למקסימום החזקה בכל חברה. אנחנו משקיעים הרבה זמן ומאמץ בכל חברה, אז עדיף שנגיע למקסימום. לא תמיד מוכרים לנו: בנייר חדרה למשל יש לנו כ-60%, ואם הציבור היה מוכר לנו את ה-40% במחיר שאנחנו מוכנים לשלם - בלי שנשלם פרמיה על עצמנו - אז היינו קונים".

דוידי הוסיף כי "בניגוד לרוב קרנות הפרייבט אקוויטי בעולם, פימי מאוד לא ממונפת. שיעורי המינוף הממוצעים הם 50%-70% ובפימי 10%-15%. המשקיעים רואים ומבינים את זה. המודל הזה מאפשר לנו לחצות משברים טוב יותר, וכשאחרים נמצאים במגננה, אנחנו יודעים לקנות חברות כי אנחנו יציבים פיננסית".