S&P: דירוג האשראי של ישראל נותר יציב; האתגר: מחירי הדיור

הכלכלנים צופים כי הכלכלה הישראלית לא תושפע רבות מהתנודתיות בכלכלה הגלובלית ובשווקים הפיננסיים הבינלאומיים ■ עם זאת, בחברה מזהירים מפני בידוד בינלאומי ומהחמרה של המצב הגיאופוליטי והביטחוני

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ

סוכנות דירוג האשראי S&P פרסמה הערב (ו') עדכון לדירוג של מדינת ישראל, והוא נותר ללא שינוי ברמה של "A+/A-1", עם תחזית יציבה. 

מדובר באשרור דירוג שני מאז ביקורם השנתי של נציגי החברה בישראל, שהתקיים בחודש יוני 2015.

הסוקרים כתבו כי הם "צופים שהכלכלה הישראלית לא תושפע רבות מהתנודתיות בכלכלה הגלובלית ובשווקים הפיננסיים הבינלאומיים, הודות לכלכלה המגוונת שלה, המעמד החיצוני החזק שלה, והמסגרת המוניטרית הגמישה שלה".

התחזית היציבה משקפת את התחזית של סוכנות הדירוג שהממשלה "תשמור על מסגרת פיננסית ציבורית יציבה ושהיא תכיל את ההשפעות של הסיכונים הביטחוניים על הכלכלה הישראלי, במהלך השנתיים הקרובות".

בהודעה לעיתונות שפרסמה החברה, צוין עוד שאשרור הדירוג מגיע על רקע ציפיית האנליסטים כי הממשלה החדשה תשמר את המדיניות הפיסקלית היציבה ולפיכך תשמור על נטל החוב הממשלתי יציב, חרף הוצאות נוספות שהוסכמו במסגרת הקמת הממשלה. כמו כן, נכתב כי להערכת החברה הגרעון הצפוי בשלוש השנים הקרובות יהיה נמוך מ-3%.

ב-S&P מעריכים כי עקב ניהול התקציב ללא אישור הכנסת במרבית שנת 2015, הגרעון בשנה זו יעמוד על 2.2%. האנליסטים אף מציינים כי למרות ההוצאות הנוספות הצפויות בעיקר בתחומים של החזרת הזכאויות לקצבאות ילדים והגדלת המשאבים בבריאות וחינוך, הגרעון הממשלתי יהיה נמוך מ-3% בשנים הקרובות.

בגזרת האתגרים מציינים בעיקר בדוח את מחירי הדיור הגבוהים.

כמו כן מציינת חברת S&P כי שיפור ניכר במצב הגיאופוליטי ויישום מדיניות פיסקלית אחראית אשר תעלה על ציפיות האנליסטים ותביא לירידה משמעותית בנטל החוב או בהוצאות הריבית, עשויים להביא להעלאת דירוג. לחליפין, תחזית צמיחה כלכלית חלשה, עלייה בגירעונות הממשלה והחוב הממשלתי או אובדן נתפס של התמיכה הבינלאומית אשר יגרום לבידוד הכלכלה הישראלית, עלולים לפגוע בדירוג האשראי של ישראל.

החשבת הכללית , מיכל עבאדי-בויאנג'ו: "אשרור דירוג האשראי מהווה עדות לחשיבותה של מדיניות כלכלית אחראית, אשר תורמת ליציבותו של המשק הישראלי. אגף החשב הכללי ימשיך לפעול לשמירת יעד הגרעון והמשך מגמת הירידה ביחס החוב תוצר".

שר האוצר משה כחלון: "סוכנויות הדירוג המובילות בעולם ממשיכות להביע אמון בעוצמתו של המשק הישראלי. הודעת הדירוג מעידה שמאמצי הממשלה במגוון תחומי הפעילות תורמים לחוסנה של הכלכלה הישראלית. אנו פועלים להוריד את יוקר המחייה, לצמצם את הפערים החברתיים, לשמור על היציבות ולהגביר את צמיחה. נמשיך לחזק את הכלכלה והחברה בישראל באחריות ובשיקול דעת".