האם בנק הפועלים הפיק תוכנית כלכלית בערוץ 2?

בתוכנית "לוקחים קונטרול", ששידרה בימים האחרונים הזכיינית רשת, מופיעים התכנים, הסיסמה ולוגו הקמפיין של בנק הפועלים ■ שווי החשיפה: חצי מיליון שקל ■ רשת: "לוקחים קונטרול" כולה שלנו

מתחם "לוקחים Ctrl" באתר רשת / צילומים מאתר רשת
מתחם "לוקחים Ctrl" באתר רשת / צילומים מאתר רשת

הרשות השנייה דורשת מזכיינית ערוץ 2 רשת הבהרות דחופות באשר להיקף ההתקשרות שלה עם בנק הפועלים. זאת, לאחר שביומיים האחרונים שודרה מדי ערב תוכנית שלא נמצאת בלוח השידורים הרגיל של הזכיינית, בשם "לוקחים קונטרול", כשם קמפיין נרחב שמוביל בימים אלו בנק הפועלים.

על-פי התוכנית, לא רק בשם, אלא גם בנושאים שעלו בתוכנית - ייעוץ פיננסי למשפחות - יש קשר ישיר לנושא שבו עוסק הקמפיין של בנק הפועלים. על-פי ההערכה בשוק, החשיפה שמקבל הבנק שווה לכחצי מיליון שקל.

התוכנית, שמספקת ייעוץ כלכלי לצופים, בין היתר על-ידי אנשי בנק הפועלים, מוגשת על-ידי שניים ממגישי תוכניות האקטואליה של רשת, הילה קורח ושי גולדן, ומשתתף בה ד"ר עמוס רולידר. סביבה משודרות חסויות ופרסומות, וניתנים פרסים אשר כולם צבועים בצבעי הבנק.

הרשות השנייה מצאה כי האריזה הגרפית של התוכנית כוללת גם את הלוגו של "לוקחים ctrl", הקמפיין שמוביל בנק הפועלים. כמו כן, נמצא כי מעברונים שמשולבים בתוכנית סביב מקבצי הפרסומות כוללים אף הם את הלוגו של הבנק, והמגישים חוזרים פעם אחר פעם על סיסמת הפרסומת של הבנק.

התוכנית ששודרה בשעות הפרה-פריים (18:50), במקום התוכנית הקבועה "הערב", וכתוכנית מקדימה ל"תוכנית חיסכון" של חדשות 2, זכתה לשידור חוזר בשעות הלילה ולקידום בתוכניות הבוקר.

על כן, סמנכ"ל הטלוויזיה של הרשות השנייה, עידן אור, דרש הבוקר (ג') מרשת להעביר לידיו את כל המסמכים והחשבוניות שיעידו על הקשר בין הזכיינית לבנק סביב מסע הפרסום שמשודר ברשת למעלה משבועיים.

בשנים האחרונות מתרחבת תופעת התוכן השיווקי. מפרסמים רוכשים תוכן שנראה מערכתי ככל האפשר בטלוויזיה, באתרי האינטרנט ובעיתונות המודפסת. בעוד שעל העיתונות המודפסת ועל אתרי האינטרנט אין פיקוח רגולטורי, גופי השידור הטלוויזיוניים כפופים לפיקוח הרשות השנייה או לפיקוח מועצת הכבלים והלוויין. בטלוויזיה בישראל חל איסור גורף על שידור תוכן ממומן - כלומר תוכן שהוא פרסומת ומתיימר להיות תוכן "רגיל".

יש לציין כי לאורך השנים שבה ועולה הדרישה לשנות את החוק ולאפשר תוכן שיווקי בשידורי הטלוויזיה המסחרית. כמו כן, בעוד שההמלצה - שחזרה על עצמה בהמלצות הביניים של ועדת פילבר לאחרונה - היא לאפשר תוכן שיווקי בתוכניות בידור וריאליטי, ישנה המלצה לא לאפשר תוכן שיווקי בתוכניות שאמורות להתיימר ולהיות תוכניות אקטואליה או כאלה שמשיאות עצות לציבור, מבלי שידע כי מאחורי ההמלצות עומדים מניעים כלכליים. 

רשת: "לוקחים קונטרול" כולה שלנו

מרשת נמסר בתגובה: "בחודש האחרון רשת השיקה פעילות שעיקרה באתר האינטרנט תחת השם 'לוקחים קונטרול'. הפעילות והמונח 'לוקחים קונטרול' הם של רשת בלבד - ולא של בנק הפועלים כפי שנטען על-ידי הרשות.

"במהלך תוכניות הדיי-טיים של רשת הוזמנו משפחות להיכנס לפעילות באתר רשת ולקבל כלים דיגיטליים לניהול פיננסי. שיאה של הפעילות ב-2 תוכניות 'הערב' ששודרו השבוע, במסגרתן עסקנו בחינוך פיננסי ופגשנו משפחות שנוטלות חלק בפעילות.

"בנק הפועלים נתן חסות לפעילות באינטרנט, העניק פרסים למשתתפים בפעילות וקיבל חשיפה בהתאם לכללי הרשות השנייה".