"לפי נתוני המאקרו אין סיבה למשבר - זה נראה יותר כמו תיקון"

אמיר הסל, משנה למנכ"ל וראש חטיבת ההשקעות בקבוצת הביטוח והפיננסים הראל: "תמונת המצב של כלל המערכת הבנקאית לא נראית לי רעה, אנחנו בוודאי לא נמצאים במצב שדומה למשבר של 2008"

 אמיר הסל / צילום: תמר מצפי
אמיר הסל / צילום: תמר מצפי

"הירידות האחרונות נובעות יותר מתוך סנטימנט שלילי של השווקים מאשר מתוך משבר". כך אומר היום ל"גלובס", אמיר הסל, משנה למנכ"ל וראש חטיבת ההשקעות בקבוצת הביטוח והפיננסים הראל, שמביע אופטימיות ביחס לשווקים - בעולם וגם בישראל - ולתשואה שגלומה בהם כיום, למרות המסכים האדומים בבורסות העולם והגידול במדדי הפחד.

לדברי הסל, אשר אחראי על ניהול כ-127 מיליארד שקל, "כמו במקרים שכאלה בעבר, השווקים תמיד נוטים להסתכל על החדשות הרעות, ולהתעלם מהחדשות הטובות. בזהירות אומר, שקשה לחזות אם משברים הם אמיתיים או לא תוך כדי, אבל כשאני מסתכל על נתוני המאקרו, איני רואה בהם סיבה אמיתית למשבר".

נראה שהמשקיעים בעולם חוששים מאוד, עוד מסוף המחצית הראשונה של שנת 2015, במיוחד לגבי שני גורמי סיכון: כלכלת סין ומחירי הסחורות היורדים, בדגש על מחירי הנפט.

"אם נסתכל על חששות השוק, אז אכן יש את הנושא של כלכלת סין, שלגביו אני נוטה לחשוב שמדובר בשינוי מבני של מעבר מייצור לשירותים ובצמיחה יותר נמוכה, ושלא מדובר במשבר. לא ראיתי בנתונים שפורסמו בחודשים האחרונים עדות להרעה משמעותית לגבי סין או לקטסטרופה שם.

"לגבי הירידה בנפט אציין כי היא הפכה בחודשים האחרונים מדבר שנחשב בעבר כאירוע חיובי, שטוב למרבית הכלכלות בעולם, הצרכנים והחברות - להיות גורם שלילי, כשהשווקים יורדים ככל שהנפט יורד. לדעתי דבר זה אינו מוצדק.

"לתפיסתי, מרבית הכלכלות, האנשים והחברות מרוויחים מירידת מחירי הנפט, וישראל היא מאלה שנהנים מכך מאוד. אבל יש מספר קטן של מדינות, שרובן פחות חשובות לכלכלה העולמית - כגון סעודיה, איראן, ניגריה, ונצואלה ורוסיה, שנפגעות מכך במידה רבה - וההשפעה החיובית מתפלגת על פני מספר רב של מדינות וחברות. לכן, כנראה, יש את הנטייה להסתכל יותר על הצד השלילי והבולט יותר של המשוואה, אך זאת למרות שהוא קטן בעוצמתו מהצד החיובי של המשוואה.

"אומרים שאת האפ-סייד והצמיחה שהייתה אמורה לנבוע מירידת מחירי הנפט עדיין לא רואים במידה מספקת, אבל אני חושב שהיא קיימת, ואף תמשיך לבוא לידי ביטוי בעתיד".

- מכאן שאתה חושב שהירידות שנרשמו בשווקים על רקע החששות הללו הן מוגזמות?

"בסך הכל אני חושב שהירידות נראות יותר כמו תיקון. תיקון אשר נובע מכך שרמות המחירים של המניות היו לא נמוכות, ואולי אפילו קצת גבוהות בהתייחס לצמיחה נמוכה בכלכלות וברווחיות של הפירמות. הוא גם נובע מכך שנוצר פער, בחו"ל בעיקר, בין שוקי האג"ח הקונצרניות - שם ראינו פתיחה משמעותית במרווחים, ששיקפה הרעה הרבה יותר משמעותית מזו ששוקי המניות הראו - למול שוקי המניות, שכעת מתקנים את הפער הזה ונהיים יותר דומים לשוקי האג"ח מבחינת הפסימיות".

- וזו פסימיות מוגזמת?

"כן. היא נראית לי מוגזמת. אם הניתוח שלי נכון הרי שאין עוד הרבה מקום לירידה נוספת במניות, משום שהירידות שהיו עד כה הביאו לכך שרוב התיקון נעשה, ואין מקום לנפילה רבה הלאה. בכל מקרה, על פניו נראה שאין מקום למפולת, אולי להמשך תיקון, ומחירי המניות כיום בעולם הם בהחלט סבירים. לא ניתן לומר שהם מאוד זולים, אבל הם מחירים סבירים, גם בהינתן שיעורי צמיחה נמוכים יחסית".

הסל מציין סיבה נוספת לאופטימיות היחסית שלו ביחס לשוקי המניות, בעיקר בארה"ב ובאירופה, ואומר כי "בסופו של דבר האלטרנטיבות להשקעה ממשיכות להיות לא אטרקטיביות. לכן, כשהשווקים יתייצבו, המשקיעים בעולם ישובו לראות את היעדר האלטרנטיבות, ויחזרו לנכסי הסיכון ובהם המניות, במטרה לקבל תשואה שאין דרך אחרת לקבל אותה".

- מחירי האנרגיה וסין הם לא האיומים היחידים שיש לדעת המשקיעים. גם המערכת הבנקאית מרכזת עניין שלילי רב בימים אלה.

"יש כרגע חששות מהבנקים, שראינו אותם באים לידי ביטוי במדדים בימים האחרונים. איני יודע אם בנק נקודתי מסוים נחשף יותר לאותם סקטורים או מדינות שנפגעו, כמו שווקים מתעוררים ונפט, אבל בגדול, תמונת המצב של כלל המערכת הבנקאית לא נראית לי רעה. ראינו מהלכים דרמטיים להגדלת ההון בבנקים בכל העולם, והעסקים באירופה ובארה"ב נמצאים בסה"כ במצב טוב. האבטלה יורדת והצרכנים במצב די טוב, ובהסתכלות כוללת איני מצפה לבעיות קשות במערכת הבנקאית הגלובלית".

 

- איפה זה ביחס ל-2008?

"עולם שונה לחלוטין, בהתייחסות למערכת הכללית ולא בהתייחסות לבנק זה או אחר. גם מבחינת החשיפות וגם מבחינת המינוף ודרישות ההון. ממש אין שום מקום להשוואה".

- ומה לגבי הבנקים בארץ?

"הבנקים בארץ נמצאים במצב טוב מאוד. בוודאי שאין מקום לחשש לגבי היציבות שלהם".

- לאחרונה שני בנקים בישראל הנפיקו את ה-CoCo - כתבי התחייבויות שעלולים להימחק במלואם או להיות מומרים למניות בקרות משבר. אתה מודאג לגבי מכשיר זה?

"אין סיבה לדאוג לגבי יציבות הבנקים הישראליים, כולל בהקשר של ה-CoCo".

- אתה אופטימי גם ביחס לשוק המניות המקומי?

"כן. השוק הישראלי הוא חלק קטן מהמגמה העולמית".

- אנו בדרך למשבר חובות בעולם? ובישראל?

"איני חושב שאנו נמצאים באותו מצב, ובוודאי לא משהו שמתקרב ל-2008".

- בהינתן כל האמור לעיל, 2016 נפתחה רע במובן התשואות, לאן השנה הולכת להערכתך?

"בהינתן שאין פה משבר כלכלי, או הידרדרות אליו, אני חושב שיש סיכוי לתיקון ולשיפור התשואות השליליות שנרשמו בתחילתה השנה".

- בשנים האחרונות המשקיעים, המוסדיים והפרטיים, התרגלו לתשואות חד-ספרתיות בשיעור גבוה ואף בשיעור דו-ספרתי. זו תהיה המציאות גם בהסתכלות קדימה?

"לא ניתן לחזות את העתיד, אבל אפשר להעריך שהתשואות הגלומות השתפרו, ולכן תוחלת התשואה היום יותר טובה קדימה ממה שראינו בתחילת 2015, והיא צריכה לבוא לידי ביטוי בשנים הבאות. לא אחזה לטווח הקרוב, אבל לשנים הבאות אני חושב שנצליח להשיא תשואות נאות שלא ייפלו לאורך השנים באופן משמעותי ממה שראינו בשנים הקודמות".

הירידות בבורסות המרכזיות
 הירידות בבורסות המרכזיות