מכירת כלל ביטוח: ההתנגדות למתווה סלינגר מגיעה לביהמ"ש

בעל מניות, המחזיק גם באג"ח של החברה האם אי.די.בי פתוח, בבקשה לתביעה ייצוגית: "החברה הייתה צריכה להימכר בחלקים לחברות ביטוח בארץ"

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

תוכניתה של המפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, למכירת מניות השליטה בחברת כלל ביטוח  באמצעות הבורסה, מגיעה לפתיחת הליכים בביהמ"ש - הן מצד מחזיקי האג"ח של החברה האם אי.די.בי , שחוששים לאיתנותה הפיננסית של החברה וליכולתה לשלם את התחייבויותיה, והן מצד בעלי מניות בכלל ביטוח עצמה.

זאת, בד בבד עם הערכות בשוק כי בעל השליטה בקונצרן אי.די.בי, אדוארדו אלשטיין - שלא השכיל למכור את השליטה בכלל ביטוח בלוחות הזמנים שנקצבו לו על-ידי האוצר (ובהסכמתו), חושש אף הוא מאובדן ערך אדיר לקונצרן במקרה שהשליטה בכלל ביטוח אכן תימכר במנות דרך הבורסה, ולא במסגרת עסקת מכירה הכוללת פרמיית שליטה.

בסוף השבוע הודיעה כלל ביטוח כי הוגשה לביהמ"ש המחוזי בת"א תובענה ובקשה לאישורה כתביעה ייצוגית על-ידי בעל מניות בחברה, המחזיק גם באג"ח של אי.די.בי פתוח, שלדבריו, "לאור העובדה ששווי הפעילות של החברה אינו מתבטא בשווי הבורסאי שלה, והוא אף גדול משמעותית מההון העצמי של החברה, ולאור חובתה של החברה ושל חברי הדירקטוריון שלה לפעול להשאת ערך לבעלי המניות של החברה, היה על החברה ועל חברי הדירקטוריון שלה לנסות למכור את נכסיה של החברה לחברות ביטוח אחרות בישראל, בדרך של מכרז, כאשר כל נכס של החברה מוצע למכירה בנפרד".

עוד ציינו בכלל, שבתביעה נטען ל"היעדר פעולה מצדם לשם השאת ערך לבעלי המניות בחברה ורשלנותם לפעול לצמצום הנזק", ושבגין זה על כלל ביטוח לפצות את כלל בעלי המניות בה בכ-2.12 מיליארד שקל. עוד מדווחים בכלל שבמקביל הוגשו על-ידי התובע - כנגד כלל ביטוח, אי.די.בי פתוח, חברי הדירקטוריון שלה, הנאמן טרי, והמפקחת על הביטוח - בקשה לצו מניעה לעיכוב מכירת מניות כלל ביטוח בבורסה.

במקביל, גם מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח פועלים עתה נגד מתווה סלינגר. הנאמנים למחזיקי האג"ח של אי.די.בי (סדרות ז', ט' ו-י') שלחו מכתב למפקחת, שבו העלו טענות שלפיהן תוכניתה של המפקחת תביא "נזק עצום" ו"בלתי מידתי" שייגרם לציבור בישראל המחזיק, "בעצמו או באמצעות הגופים המוסדיים או הבנקים", בחובותיה של אי.די.בי. "הנזק מוערך במאות מיליוני שקל", נטען, תוך שנאמנים הוסיפו כי מדובר ב"תספורת על-ידי רגולטור, של כ-35% מחוב אי.די.בי פיתוח כלפיהם".

לדבריהם, לצורך מניעת הנזק האמור, ראוי ש"הממונה תורה על דחיית האירוע המפסיק לתקופה המקסימלית האפשרית למכירה כאמור, בהתאם לחוק הריכוזיות (כלומר, ב-2019, ר' ש')". עוד טענו, ש"כל היעדים אשר עמדו בבסיס פרסום המתווה מלכתחילה, הושגו ויושמו".

על פי תוכנית הפיקוח, על אי.די.בי ועל הנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח - משה טרי - למכור לפחות 5% ממניות כלל ביטוח בבורסה עד חודש מאי, ולהמשיך בכך במנות של לפחות 5% נוספים מדי כל ארבעה חודשים. זאת, עד אשר החזקתה של אי.די.בי בכלל ביטוח תפחת מ-5%, מאחר שאי.די.בי לא חתמה עד סוף 2015 על עסקה מחייבת למכירת המניות לצד ג'.

תגובות אנליסטים לדוחות טבע
 תגובות אנליסטים לדוחות טבע