גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תביעה נגד בנקים בישראל: אין סניפים ביישובי המגזר הערבי

מתברר כי הבינלאומי, מזרחי-טפחות, יהב, אוצר החייל ואגוד, המחזיקים כל אחד עשרות סניפים ברחבי הארץ, פוסחים על המגזר הערבי ■ כעת מוגשת בקשה לתביעה ייצוגית נגדם: "מדיניותם העסקית מדירה אוכלוסיות מוחלשות ומנציחה אפליה"

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

שיעור האוכלוסייה הערבית בישראל עומד על מעל 20% מכלל האוכלוסייה. בישראל קיימים כ-135 יישובים ערבים ולא יהודים, המהווים כ-11% מסך היישובים במדינה - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ואולם, אחוז סניפי הבנק ביישובים הערבים נופל בהרבה משיעור האוכלוסייה הערבית באוכלוסייה הכללית, ועומד על כ-7.3% מן הסניפים (109 סניפי בנק ביישובים ערבים מתוך 1,486 סניפי בנק בסך-הכול).

נתונים רשמיים של המפקח על הבנקים, המובאים בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, מראים כי 4 בנקים המחזיקים כל אחד עשרות סניפים לפחות ברחבי הארץ, אינם מחזיקים ולו סניף אחד במגזר הערבי. מדובר בבנק אוצר החייל, הבנק הבינלאומי ובבנקים יהב ואגוד. גם בנק מזרחי-טפחות אינו מצטיין במיוחד בפתיחת סניפים ביישובים ערבים - רק 3 סניפים מתוך 201 סניפיו מצויים ביישובים ערבים.

בבקשה לאישור התביעה הייצוגית, שהוגשה באמצעות עו"ד אסף פינק נגד חמשת הבנקים הללו - אוצר החייל, הבינלאומי, יהב, אגוד ומזרחי-טפחות - נטען כי בכך שהבנקים נמנעים מפתיחת סניפים במגזר הערבי, הם גורמים נזק לאוכלוסייה הערבית בישראל בכללה, ושוללים ממנה את היכולת ליהנות משירותים בנקאיים במידה שלה זוכים יהודים בישראל.

"בהתנהלותם זו, בין אם הינה ביד מכוונת ובין אם הינה בשל התרשלות הבנקים, גורמים הבנקים לאפליה תוצאתית של האוכלוסייה הערבית - אוכלוסייה אשר נחשבת ל'קבוצה חשודה' באפליה - בנגישות לשירותיהם הבנקאיים", נכתב בבקשה.

לטענת המבקשים, לקבוצה שהם מבקשים לייצג, הכוללת את "כלל האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל", נגרם נזק נטען של 660 מיליון שקל ב-7 השנים האחרונות - וזהו סכום התביעה שהם מבקשים לאשר את ניהולה כייצוגית כנגד חמשת הבנקים הנתבעים.

התירוץ אודות "היישובים הקטנים"

לפי הנתונים המוצגים בבקשה, המבוססים על נתוני הממונה על הבנקים, "הבנק הבינלאומי הראשון מחזיק ב-125 סניפים ברחבי הארץ. אף אחד מהם אינו מצוי ביישוב ערבי... בנק אוצר החייל מחזיק ב-54 סניפים ברחבי הארץ. אף אחד מהם אינו מצוי ביישוב ערבי... בנק מזרחי-טפחות מחזיק ב-201 סניפים ברחבי הארץ, מתוכם רק 3 סניפים מצויים ביישובים ערבים: סניף אום אל-פאחם, סניף כפר יאסיף וסניף נצרת... בנק יהב לעובדי המדינה מחזיק ב-54 סניפים ברחבי הארץ. אף אחד מהם אינו ממצוי ביישוב ערבי", ובנק אגוד, מחזיק ב-45 סניפים ברחבי הארץ. אף אחד מהם אינו ממצוי ביישוב ערבי". בסך-הכול, לחמשת הבנקים 479 סניפים בישראל ורק 3 מהם במגזר הערבי.

אחת הטענות שעשויים הבנקים להעלות בתגובתם, היא שרבים מהיישובים הערבים הם כפרים, שאוכלוסייתם אינה גדולה מספיק כדי להצדיק פתיחה של סניף מבחינה כלכלית. ואולם, בתביעה ניתן מענה משכנע ביותר לטענה זו - נתונים על יישובים קטנים יהודים שבהם ישנם סניפים רבים לבנקים המשיבים.

כך לדוגמה, לבנק הבינלאומי יש סניף בכפר ורדים (אוכלוסייה של כ-5,600 תושבים), בנק אוצר החייל מפעיל סניף בראש-פינה (כ-2,800 תושבים), בנק מזרחי-טפחות מפעיל סניף באלון-שבות (כ-3,100 תושבים) וגם בקרני שומרון (כ-6,600 תושבים) - ויש עוד דוגמאות רבות.

לעומת זאת, בנצרת, שאוכלוסייתה כ-75 אלף איש, רק אחד מבין חמשת הבנקים הללו החליט לפתוח סניף - בנק מזרחי-טפחות. ברהט, שאוכלוסייתה כ-58 אלף איש, אין לחמשת הבנקים הללו ולו סניף בנק אחד; כך גם לגבי טייבה (כ-40 אלף תושבים), שפרעם (כ-38 אלף תושבים), טמרה (כ-31 אלף תושבים), סכנין (כ-28 אלף תושבים), באקה אל-גרביה (כ-27 אלף תושבים); טירה (כ-24 אלף תושבים) - והרשימה עוד ארוכה.

"מעבר לגודלם של היישובים הערבים עצמם", נטען בבקשה, "יש מקום להתייחס גם לדפוסי התיישבות האוכלוסייה הערבית המתאפיינים במקבץ של כפרים המרוכזים באזור התיישבות אחד ובקרבה גיאוגרפית. במקרה כזה, סניף בנק הממוקם באחד מהכפרים יוכל לשמש גם את תושבי הכפרים הסמוכים לו. ואף על-פי כן, באף אחד מהיישובים הערבים, לרבות במקרים בהם קיים מקבץ של כפרים סמוכים זה לזה, המשיבים לא מצאו לנכון לפתוח סניפי בנק".

מדיניות עסקית שיוצרת הדרה

מבקשי אישור התביעה הם ארבעה מנפגעי השירות הבנקאי הדליל במגזר הערבי: ד"ר עוואד אבו פריח הוא תושב רהט וראש המחלקה לביוטכנולוגיה בבית-הספר להנדסאים במכללת ספיר; עמאר טאהא - עורך דין תושב כפר כנא; מנאל אבו עג'ג', תושבת כסיפה המנהלת מועדונית לילדים; ובעלה חאלד אבו עג'ג', חבר המועצה המקומית כסיפה.

הקבוצה פנתה לכל אחד מחמשת הבנקים בכתב במשך השנתיים האחרונות, בבקשה שיפעלו לפתיחת סניפים נוספים במגזר הלא יהודי. ברוב המקרים הם נענו כי לא חלה על הבנקים חובה לפתוח סניפים דווקא במקומות מסוימים, כי הסניפים נפתחים לפי שיקולים מסחריים, וכי אין באי-פתיחת הסניפים משום אפליה כנגד האוכלוסייה הלא יהודית.

"אף אם ייטען כי שיקולים עסקיים גרידא הם שהובילו לאפליה התוצאתית, הרי שיש להדגיש כי שיקול כלכלי לגיטימי בפתיחת סניף בנק בקרב אוכלוסייה כלשהי הינו לדוגמה מספר התושבים באזור שייהנו משירותי אותו סניף, כך שהסניף ישמש וימשוך לקוחות שייהנו משירותיו", נטען בבקשה. "לעומת זאת, שיקול כלכלי שהינו שאלת החוסן הכלכלי המדומה של אותה אוכלוסייה, אינו יכול להוות שיקול לגיטימי כאשר הוא מוביל לנידוי אותה אוכלוסייה מהשירות הבנקאי".

המבקשים מוסיפים כי "שיקול כלכלי שכזה טומן בחובו אפליה מובנית, כך שאוכלוסיות מוחלשות, שהינן פעמים רבות קבוצות 'חשודות' באפליה, לעולם לא יזכו לנגישות ראויה לסניפי בנק, שכן השיקול הכלכלי כביכול אינו מצדיק הקמת סניף באזורי מגוריהם. כך יוצא שהמדיניות העסקית כביכול של המשיבים מדירה אוכלוסיות מוחלשות ומנציחה אפליה. שיקולים עסקיים הינם שיקולים לגיטימיים, אך לא כאשר שיקולים אלה מובילים לניכור מוחלט של אוכלוסייה מסוימת".

בהמשך נטען כי אפליית האוכלוסייה הערבית בנגישות לסניפי בנק מנציחה את מעמדה הסוציו-כלכלי הנמוך, וכי "הימנעותם של המשיבים מפתיחת סניפים ביישובים ערבים מצמצמת את התחרות בין הבנקים בקרב האוכלוסייה הערבית ובכך גורמת להתייקרות השירות הבנקאי עבורה".

הבנקים טרם הגישו את תגובתם לבקשה.

רק 3 מ?479 סניפי הבנקים הנתבעים, פועלים במגזר הלא?יהודי

עוד כתבות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג