גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כוונה טובה, הדרך לא מספיקה

אם מול הפחתת מחירי המזון ממשיכים לשאוב כספים מהתא המשפחתי, לא השגנו כלום

סופרמרקט / צילום: איל יצהר
סופרמרקט / צילום: איל יצהר

שר האוצר, משה כחלון, פתח החודש במהלכים אופרטיביים להורדת מחירי מוצרי המזון בישראל. המהלכים כוללים, בין היתר, כוונות לחיסול מכסות ייצור של ביצים, עופות וחלב; וגם את חיסול מועצות הייצור המפקחות על כך, וכן הפחתת המכסים על מוצרי מזון כמו בשר ודגים.

מהלכים אלה אכן מתבקשים במשק. אי-אפשר להוריד את מחירי מוצרי המזון בישראל ללא פתיחת משק המזון כולו, כולל מפעלי הייצור, לתחרות עולמית. כל אחד מבין שאם שיעור המכס המוטל על תמרים הוא 560% (!), על שום 340% (!), ועל תפוחי אדמה בתקופת הקיץ 634% (!) - אין אפשרות לייבא מוצרים אלה לישראל במחירים סבירים.

המצב לא שונה גם באשר למוצרי מזון נוספים. המכס על בשר עוף הוא 102%-170%; על אבקת חלב עם שמכילה שומן מעל 1.5% מוטל מכס של 212%; ועל חמאה - 140%. כשמכסי המגן הם בגובה כזה, אי-אפשר להוריד את מחירי מוצרי המזון בישראל.

השאיפה של השר כחלון - להוריד את מחיריהם של מוצרי המזון ולהפחית את העלויות לצרכן בכל תחומי פעילותו הכלכלית, לרבות מוצרים שאינם מתחום המזון, כמו קבלת אשראי ממוסדות פיננסיים - היא לגיטימית מאוד, והיא חייבת לעמוד במרכז פעילותה של כל ממשלה רצינית הדואגת באמת לציבור בכללו.

אולם כאן מתעוררת בעיה גם חשיבתית-רעיונית והן מעשית ברמת הביצוע. הוזלת השירותים והמוצרים אינה יכולה להיות יעד בפני עצמו. היעד האמיתי אשר אליו צריך לחתור הוא הגדלת ההכנסה הפנויה של התא המשפחתי, כדי לאפשר למשפחה לצרוך מוצרי מזון טובים ובריאים יותר; להשקיע יותר בחינוך, בתרבות, בספורט; וכמובן בבריאות.

אם מול הפחתת מחירי מוצרי המזון והשירותים ממשיכים כאן לשאוב כספים מהתא המשפחתי - דרך מונופולים שבבעלות המדינה, ורשתות המסים למיניהם - לא השגנו את המטרה המיוחלת, שהיא הגדלת ההכנסה הפנויה של המשפחה. את המטרה הזו צריך להגדיר כיעד מרכזי בעבודת הממשלה.

כלים שלובים

השגת יעד זה מחייבת גם ראייה כוללת יותר, תוך הבנת ההשפעות שיש לפעולות הממשלה על הורדת יוקר המחיה. וכאן ראוי להתבונן ב-3 תחומים מרכזיים:

הראשון - המשך העמסת עלויות על גב המגזר העסקי. במקרים רבים המטרות אכן ראויות, אבל הכבדות בלתי פוסקות המוטלות על גב המגזר העסקי מגולגלות בסופו של דבר על הציבור הרחב. זוהי פעולה של כלים שלובים.

בתנאי ההישרדות והתחרות של היום, המגזר העסקי לא יוכל לספוג עלויות המוגבהות ללא הרף, בהן דרך דרישות רגולטוריות, כהעלאת אגרות וכחוקי הגנת הסביבה, בלי שהוא ייאלץ לגלגל עלויות אלה על מחיר המוצרים והשירותים. עסקים חפצי חיים חייבים לשרוד, והם יוכלו לספוג עלויות נוספות רק עד רמה מסוימת. מעבר לה, העלאות אלה יתורגמו להעלאה במחירי המוצרים והשירותים לכלל הציבור.

התחום השני הוא העלויות המושתות הן על כלל הצרכנים, והן גם על המגזר העסקי כולו, על-ידי המונופולים שבבעלות המדינה. הכוונה היא לשירותים אשר המדינה נותנת, בין שבאמצעות חברות בבעלותה ובין שעל-ידי גופים סטטוטוריים, שהם בעלי מעמד מונופוליסטי.

כאן נדרשת מעורבות עומק של הממשלה להתמודדות אמתית עם נושא המונופולים, שאין להם מתחרים. קשה להשיג שיפור אמיתי במחירים בלי ליצור תחרות, וקשה מאוד גם ליצור תחרות נגדם.

נביא כמה דוגמאות לעלויות המוכתבות על-ידי המדינה עצמה, עלויות לשירותים שהן ברמה גבוהה, שאין לה הצדקה כלכלית. בין אלה מצויים תעריפי הנמלים, החשמל, מים, הסדרים רגולטוריים שונים והאגרות המשולמות להם, רשויות מקומיות, מכון התקנים ועוד שירותים למיניהם.

בעוד שהממשלה פעלה להחדרת יותר תחרות במגזר העסקי הפרטי, תוך התערבות עומק חקיקתית, כמו "חוק המזון", היא עשתה מעט מאוד להפחתת העלויות המושתות על-ידי המונופולים שבבעלותה.

התחום השלישי הוא תחום המסים. כאן נדרש בדק-בית כללי גם באשר לשיעורי מס ההכנסה ליחידים, ים האגרות למיניהן, ובעיקר באשר למסים המוטלים על הצריכה. במיוחד יש להביא בחשבון את רמת המסים השערורייתית בכל הקשור לרכישת רכבים ולאחזקתם.

ברור שהביצוע לא יוכל להיעשות במהלך גורף, אלא במהלכים מאוד מדודים וקצובים, שיש לשקול היטב את השפעתם על רמת המחירים.

בכלכלה - יש לראות את המכלול ולא למדוד הישגים רק בקטעים מוגדרים. לכן, כשאנו רוצים להשיג את המטרה המתבקשת של הפחתת עלויות המוצרים והשירותים לאזרחים ושל הגדלת ההכנסה הפנויה - כל התחומים הללו חייבים להיבחן בקפדנות, ולהתחיל לפעול בכיוון הנכון.

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול