שותפות לוויתן (דלק קידוחים , אבנר , נובל אנרגי' ורציו ) הגישו אתמול לממונה על הנפט במשרד האנרגיה את התוכנית העדכנית לפיתוח לוויתן. על פי התוכנית, קצב ההפקה מלוויתן יהיה גבוה מכפי שהוערך תחילה ושיטת ההפקה תהיה שונה. עם זאת, השותפות הכניסו לתוכנית העדכנית סעיף שיאפשר להן דווקא לפתח את המאגר באופן מצומצם יותר מכפי שנקבע בתוכנית המקורית - ב-25% לפחות. סעיף זה נועד להבטיח כי השותפות יעמדו בלוחות הזמנים לפיתוח המאגר כפי שנקבע במתווה הגז, גם ללא לקוח עוגן בשווקי היצוא. במשרד האנרגיה מעריכים כי ההפקה אכן תהיה מצומצמת יותר.

על פי התוכנית העדכנית, מאגר לוויתן יפיק 21 BCM, ולא 16 BCM כפי שנקבע בתוכנית המקורית. במקום מתקן הפקה ואחסון צף (FPSO), כפי שתוכנן תחילה, יפותח המאגר בדרך דומה לזו שפותח מאגר "תמר", כלומר באמצעות פלטפורמה. הפקה כזו נחשבת פשוטה יותר והשותפות כבר מנוסות בה.

בשותפות טוענים כי מתוך 21 BCM, מיועדים 12 BCM למשק המקומי, לחברת החשמל הירדנית, למשק הפלסטיני ולשוק המקומי במצרים, ו-9 נוספים מיועדים לייצוא למתקן ההנזלה של חברת "של" במצרים (רכישת "של" את BG הושלמה סופית, וכעת המו"מ על יצוא הגז נעשה מולה - ה"כ). עוד הם מוסיפים, כי לפני שיצאו לדרך עם תוכנית הפיתוח, עליהם לקבל מהמדינה את האישורים הנדרשים. בין היתר, אישור משרד האנרגיה והמועצה הארצית לתוכנית הפיתוח, אישורי בנייה מהמועצה המחוזית והנחיות לסקר הסביבתי מהמשרד להגנת הסביבה.

האמנם הפיתוח של המאגר יהיה רחב יותר? יכול מאוד להיות שההיפך הוא הנכון. בתוכנית העדכנית הוכנס סעיף שדווקא מאפשר לשותפות לפתח את המאגר באופן מצומצם יותר - 12 BCM בלבד. בדרך זו מבטיחות לעצמן השותפות עמידה בלוחות הזמנים לפיתוח המאגר, כפי שנקבעו במתווה, כלומר סוף 2019. וזאת, גם ללא יצוא ללקוח העוגן במצרים. להערכתן, פיתוח מצומצם כזה יוזיל את עלויות הפיתוח מ-7 מיליארד דולר, כפי שהוערך בתכנית המקורית, ל-3.5-4 מיליארד דולר.

השותפות מוסיפות כי אם יצליחו לחתום על עסקת יצוא עם "של" עד סוף השנה, התוכנית תהיה נרחבת יותר. אם לא - הם יחלו עם התוכנית המצומצמת שיהיה אפשר אחר כך להרחיב אותה. כך או כך, החלטת השקעה סופית בפרויקט (FID) תתקיים עד סוף 2016.

בכיר במשרד האנרגיה אמר היום בשיחה עם "גלובס", כי "הסיכוי שהשותפות יצליחו להפיק 21 BCM של גז בשלוש שנים הוא בין נמוך מאוד עד אפסי. בלי שום קשר ל'של' ולשאלה האם היא תרצה לחתום על חוזה או לא - במחיר הנפט של היום הפקה כזו איננה משתלמת כלכלית". בחברות הגז, נציין, טוענים כי החוזה מול "של" צפוי להיחתם כבר בחודשים הקרובים.

הבארות, בין אם ייקדחו שמונה כאלה לפי התוכנית המורחבת, ובין אם ארבעה לפי התוכנית המצומצמת, יחוברו בצנרת תת-ימית לפלטפורמה (אסדת טיפול) קבועה שתמוקם בים, ושעליה יותקנו כל מערכות הטיפול בגז. זאת בהתאם להוראות תכנית המתאר הארצית (תמ"א 37/ח) שאושרה על ידי כל גורמי התכנון הרלוונטיים. הפלטפורמה תחובר למערכת ההולכה הארצית של נתג"ז בכניסה הצפונית שהוגדרה בתוכנית המתאר הארצית, וכך גם תכלול נקודת יציאה נוספת המיועדת לייצוא באמצעות צנרת ימית למדינות באזור.

נזכיר, כי החלטת בג"ץ בנוגע לפסקת היציבות במתווה טרם התקבלה. זו צפויה להתקבל רק בשבוע הבא. אם יחליט בג"ץ להעביר את הפסקה בחקיקה, פירוש הדבר הוא שיישום מתווה הגז יתעכב וכך גם פיתוח מאגר לוויתן.

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) מסרה בתגובה כי "התוכנית שהוגשה היא תוכנית מטומטמת ('לוויתן קטן') שהממשלה הכחישה עד היום את קיומה. זו תוכנית שנוטה באופן מובהק לשוק המקומי ופחות ליצוא, והיא הוכחה ניצחת לכך שחברות הגז, אינן מאמינות בעצמן לאפשרויות היצוא הדמיוניות למדינות האזור ולאירופה, תוכניות מומצאות שמפריחים לאוויר נתניהו ושטייניץ.  עיתוי הפרסום של התוכנית דווקא עכשיו, באיחור של שנים, מאז ששדה לוויתן התגלה, נועד להשפיע על שופטי בג"צ וללחוץ עליהם שלא לפסול את מתווה הגז. מדובר בעוד מניפולציה זולה ובוטה".

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט, מסר כי "היום ניתן לומר שפרויקט לוויתן יוצא לדרך. הגשת תוכנית הפיתוח היא אבן דרך משמעותית בפרויקט שלאחריה נפעל לחתימה על חוזים נוספים במשק המקומי, חוזי יצוא וקבלת החלטת השקעה (FID) בפיתוח לוויתן כבר במהלך שנת 2016. דלק קידוחים ואבנר מחויבות לפיתוח לוויתן - מנוע הצמיחה העתידי של ישראל, אשר יהווה בשורה אדירה שתעניק למדינה שלנו ביטחון אנרגטי ותחזק את מעמדה הגיאו-פוליטי".

ביני זומר, מנהל ארצי נובל אנרג'י ישראל, אמר כי "מאז אישור מתווה הגז על ידי ממשלת ישראל בדצמבר האחרון עובדים מהנדסי נובל אנרג'י בישראל וביוסטון מסביב לשעון על יצירת תוכנית פיתוח ללוויתן, שתעמוד במשימה שהציב בפנינו משרד האנרגיה - זירוז התחלת הזרמת הגז מלוויתן לשוק המקומי. תחת ההנחה והציפייה שכל הגורמים המעורבים מחויבים לאמור במתווה, הגשנו אתמול תוכנית פיתוח שתאפשר הזרמת גז טבעי מלוויתן לישראל כבר במהלך הרבעון האחרון של 2019. נובל אנרג'י גאה להיות, פעם נוספת, שותפתה של מדינת ישראל בבניית תעשיית גז ונפט, אשר תבטיח למדינה ולאזרחיה מקור אנרגיה אמין ובעל תועלות כלכליות, סביבתיות וגיאו-פוליטות. אנחנו מחויבים לעבודה משותפת עם כל הגורמים הרלוונטיים להגשמת היעד השאפתני, אך הריאלי, של הזרמת הגז מלוויתן בלוח הזמנים האמור".

יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו, הוסיף כי "אנו מחויבים לפיתוח לוויתן ועמידה בלו"ז למרות האתגרים הרבים שעומדים בדרכנו על מנת לספק את הצורך האדיר לגז טבעי בישראל ובמדינות השכנות. הירידות במחירי הדלקים בעת הזאת מהוות חלון הזדמנויות חשוב שיאפשר להאיץ את הפיתוח בעלויות נמוכות הרבה יותר מהצפוי. הביקוש העצום לגז באזור מתבטא גם בהגדלת הכמות המתוכננת להפקה בשלב הראשון, הפקה שתגיע ל-21 BCM בשנה".