שני מכרזים של מחיר למשתכן נסגרו היום (ג') כאשר ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הכריזה על החברות הזוכות. מדובר במכרז אחד בפרדסיה שבשרון בו יוכלו החברות הזוכות לבנות 210 יחידות דיור מוזלות לזכאים, ומכרז במרכז שפירא, יישוב עירוני דתי-לאומי הסמוך לקריית מלאכי שבמחוז הדרום, בו יוכלו הזוכים לבנות 50 יחידות דיור מוזלות. נציין כי בשני המכרזים שווקו כל המגרשים שיצאו למכרז ואף מגרש לא נותר ללא ביקוש מצד הקבלנים או היזמים.

בפרדסיה כלל המכרז שבעה מגרשים המאפשרים בניית 210 יחידות דיור. בחמישה מתוך שבעת המגרשים זכתה שותפות בין החברות אמריקה ישראל להשקעות וחברת עץ השקד שיוכלו לבנות 154 דירות סך הכל. בשני המגרשים הנוספים זכו שתי חברות שונות, חברת רונידן חברה לבניין שזכתה במגרש המאפשר בניית 12 יחידות דיור וחברת גילעם חברה לבנייה ופיתוח שזכתה במגרש המאפשר בניית 44 יחידות דיור. הבנייה בשכונה תהיה בבנייה רוויה של עד חמש קומות.

על פי ממוצע הזכיות של המציעים השונים במכרז, מחיר דירת 80 מ"ר בפרדסיה יעמוד על כ-690.5 אלף שקל כולל מע"מ, ומחיר דירת 100 מ"ר יעמוד על כ-844 אלף שקל כולל מע"מ. המחירים כוללים את חישוב שטח המרפסת, החניה והמחסן. נציין כי ההצעות הזוכות במכרז זה משקפות הנחה משמעותית על מחיר המקסימום אותו קבעה המדינה במכרז, הנחה בשיעור שנע בין 7.8% במגרש אחד ועד כ-23% במגרש אחר.

המכרז השני שנסגר התייחס ליישוב העירוני מרכז שפירא. במכרז זה שווקו שני מגרשים לבניית 50 יחידות דיור כאשר באחד מהם זכתה חברת יואב את רמי בנייה ניהול ופיקוח ובשני זכתה שותפות בין החברות מגור החזקות בע"מ, י.צ תורג'מן פרוייקטים בע"מ, י.עצמון חברה להשקעות בע"מ, ב.ד בונה הדרום בע"מ.

על פי נתוני הזכייה, דירת 80 מ"ר עתידה להימכר לזכאים במחיר של כ-691.7 אלף שקל כולל מע"מ ודירה בשטח 100 מ"ר במחיר של כ-848.9 אלף שקל כולל מע"מ. מחירים אלו כוללים גם חישוב שתי המרפסות, חניה ומחסן. הבניינים שייבנו יהיו בני ארבע קומות (שלוש מעל הכניסה ואחת מתחת לכניסה). התוצאות הזוכות במכרז משקפות הנחה ממחיר המקסימום בשיעור של בין 7.75% ל-10%.

כאמור, מרכז שפירא הוא ישוב עירוני דתי-לאומי, אחד מישובי המועצה האזורית שפיר. המכרז האמור הוא פרי תוכנית שקידמה רמ"י במסגרתה שונה יעוד קרקע ביישוב מחקלאית למגורים עם זכויות לבניית 201 יחידות דיור סך הכל. מעבר ל-50 יחידות הדיור שיצאו למכרז כעת, שאר יחידות הדיור שווקו במסגרת מכרזי בנה ביתך (חד משפחתי וחד משפחתי עם קיר משותף).

מכרזים אלו שנסגרו כעת מעלים את מספר יחידות הדיור ששווקו ליזמים וקבלנים עד כה במסגרת מחיר למשתכן ל-6,733 יחידות דיור מוזלות (ללא שבס).

חשוב לציין, שכמו כל מכרז מחיר למשתכן שנסגר, מדובר רק בשלב הראשוני של התוכנית. לאחר זכיית הקבלן או היזם במכרז, קיים עוד תהליך לא קצר במסגרתו מקדם הזוכה את תכנון הפרויקט, זקוק עוד לאישור הרשות המקומית והוצאת היתר בנייה. המשמעות היא שהמכרז שנסגר כעת יניב דירות בפועל, כאלו שניתן להיכנס ולגור בהם, בעוד שנתיים במקרה הטוב. נכון להיום, רק בפרויקט אחד נפתחה ההרשמה להגרלה, בפרויקט בעפולה, כאשר בשאר המכרזים טרם נקבע מועד לפתיחת ההגרלה.