ממשלה רחבה למען אזרחיה

אם רוצים שינוי, נתניהו חייב להזמין לקואליציה את הרצוג

המצב אצלנו כזה: בה בעת שאנו משקיעים את מרב מרצנו, זמננו וכספנו בעניין הפלסטיני שעומד במקום, אנחנו דוחקים למקום צדדי את העניינים הקשורים לאיכות חיינו ולעתידנו. בזמן שאין כל התקדמות להסכם בתחום המדיני, יש נסיגה כואבת ומסוכנת בתחומים כמו החינוך, הכלכלה, התחבורה, התרבות ושאר נושאים שהם מהות חיינו כאן. האבסורד הוא שהיחסים עם הפלסטינים הם לא משהו שאנחנו יכולים לפעול בו כרצוננו, זה לא רק בידינו. לעומת זאת, נושאי הפנים הם כן באחריותנו, אבל גם בעניינים אלה אנחנו נותנים לנושא הפלסטיני להשפיע.

בעקבות איראן

כך למשל, בזמן שאנחנו נאבקים נגד איראן, אנו כחברה נהפכים יותר-ויותר דומים לה. בממשלה יש כוחות שחותרים כל הזמן להחזיר אותנו לאחור, להחיל עלינו כללים ואורח חיים הזרים למאה ה-21. זה קורה בחינוך, בצבא, במשפט, כמעט בכל תחום. כלומר: בה בשעה שאנחנו עוסקים בתחום הפלסטיני, אנחנו מאבדים את זהותנו היהודית-חילונית לטובת זהות יהודית-דתית. במקום להתקרב אל המדינות הנאורות בעולם, אנחנו הולכים בעקבות איראן ושכמותה. יש עכשיו ויכוח על גידול זקנים בצה"ל, ורבנים אומרים שהזקן מבטא את הזהות היהודית. אז מה מבטאים הזקנים של מוסלמים, ואחרים שאינם יהודים? האם גם הם יהודים? הוויכוח הזה מתאים למאה שאנו חיים בה?

קילומטרים לעומת העיקר

אם נמשיך כך, אולי יהיו לנו עוד כמה קילומטרים אדמה, אך נהיה מדינה שהיא מתקדמת - אבל לאחור. מה שווים הקילומטרים אם מאבדים את העיקר, את הזהות, את המהות? אלה דברים שצריכים להעסיק מאוד את האישים שאמורים להנהיג אותנו, בעיקר כמובן נתניהו והרצוג. הממשלה שנתניהו הצליח להקים מאולצת ודלה בשרים ראויים. יש בה כאלה שאינם מתאימים לתפקידיהם או לתפקיד כלשהו. לא אציין כאן שמות, כולם מכירים אותם/ן. גם נתניהו יודע במי המדובר.

שינוי פני הקואליציה

המצב הזה משווע לשינוי, וזה יכול לקרות רק באמצעות שינוי פני הקואליציה. זו הנוכחית הוקמה על בסיס שמאל וימין בנושא הפלסטיני - אבל זה משפיע גם בכל תחומי החיים האחרים. לכן, אנחנו צריכים קואליציה על בסיס האינטרס הלאומי בתחומי החיים העיקריים שלנו. אלה הנושאים שלהם חייבים לתת עדיפות, גם בליכוד וגם במחנה הציוני ובשאר המפלגות. כמובן שזה מצריך שינוי כיוון מחשבה ודעה, גם אצל הליכוד וגם אצל המחנה הציוני. בעיקר אצל ראש הממשלה שרק הוא, בתוקף תפקידו, יכול להוציא לפועל את השינוי המנטלי והפוליטי הזה. האם נתניהו מסוגל? אני רוצה להאמין שכן. כי לא להאמין זו חזות קשה לכל מה שבנינו כאן עד כה.