חמושה במשקפיים כהים ואופנתיים, הגיעה היום (ד') באיחור יזמית הנדל"ן ענבל אור, החשודה בהעלמות מס, לאולמו של השופט איתן אורנשטיין בבית המשפט המחוזי בתל-אביב כדי למסור את טענותיה בנוגע לבקשות שהוגשו לפירוק חברת אור סיטי נדל"ן שבבעלותה.

במהלך הדיון התייפחה אור הנרגשת והלחוצה, ובסופו יצאה ברגשות מעורבים. אורנשטיין פסק כי יש להמתין עד מחר בשעה 18:00 עם ההכרעה בבקשות הפירוק, לאחר שיתברר האם החברה אכן עומדת בהתחייבויותיה. השופט פסק כי "עד מחר על בא-כוח החברה להודיע האם החברה עמדה בתשלום שהיא חייבת לשלם מחר לאחת מנושיה, חברת גלובל. המדובר בחברה שרכשה מאור קרקע ברמת-גן, בסך מיליון שקל".

עו"ד יעקב וינרוט, פרקליטה של אור, אמר לאחר הדיון כי בכוונת אור להעביר את התשלום לחברת גלובל באופן מיידי, וכך יסתיים ההליך בעניינה. 

השופט אורנשטיין ציין בהכרעתו כי "בשולי הדברים, אני מודע אני לחקירה שמתנהלת בעניין החברה ולצוק העתים שבו היא מצויה. בנסיבות אלה על קברניטי החברה לנהוג בזהירות ובאחריות ולהימנע מהעדפת נושים או מביצוע עסקאות חריגות. אין ספק שמתן צו פירוק זמני עלול להוות כדור שלג שיגרום נזק בלתי הפיך למספר רב של רוכשים, מוכרים ואחרים, באופן שלא ניתן יהיה להחזיר המצב לקדמותו. משכך על בית המשפט לנהוג בזהירות רבה".

לדברי השופט, "נכון יהיה לעת הזאת להמתין עם הכרעה סופית בבקשת הפירוק הזמני עד שיתברר האם נפרע הצ'ק שהחברה מסרה לחברת גלובל, דבר אשר יהיה בו כדי להשליך על חוסנה ואיתנה של החברה ועל יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה. המבחן הדרוש מביא בחשבון את כלל התחייבויות החברה ואת כלל רכושה וזכויותיה מאידך".

 

בקשות הפירוק נגד אור סיטי נדל"ן הוגשו בימים האחרונים על-ידי גורמים שונים להם חייבת אור לטענתם כסף. במקביל, אור עצמה נחקרת ברשות המסים בחשד להעלמת מס של עשרות מיליוני שקלים.

בין מגישי הבקשות ניתן למצוא עורכי דין שמייצגים קבוצות רוכשים בפרויקטים שונים; רוכשי דירות כאברהם וולך ומינה זומר בת ה-86; ומשרד עורכי הדין כץ, גבע, איצקוביץ שהצטרף לבקשת הפירוק. לדברי המשרד, הם שילמו חצי מיליון שקל לאור על פרויקט שלא יצא לפועל.

גם בנק מזרחי-טפחות התייצב בהליך. הבנק ציין כי ביטל את מסגרות האשראי של החברה לא בשל חריגה מהמסגרת, אלא תוך כדי דין ודברים עם הבנק בניסיון להגדיל את מסגרות האשראי. לדברי עו"ד עמית פינס, בא-כוח הבנק, הוא העמיד את החוב של 10 מיליון שקל לפירעון מיידי. "הצ'קים של החברה לא מכובדים. זה קרה בימים האחרונים, ואני מניח שהקושי להגיע להסדר קשור גם לדיון היום", אמר עו"ד פינס.

בשלב זה של הדיון ניסתה אור להעיר משהו ממקום מושבה באולם ולומר שצ'קים לא חזרו, אך השופט השתיק אותה. "את לא יכולה לדבר. יש לך עורך דין", אמר השופט לאור. אור לא ויתרה והתפרצה עוד פעם ופעמיים, והשופט החליט כי אם היא תתפרץ שוב לדבריו או לדברי עורכי הדין, היא תורחק מהאולם.

בצוק העתים שכרה אתמול אור בשעות הלילה המאוחרות את שירותיו של פרקליט הצמרת, עו"ד יעקב וינרוט. וינרוט ועורך דינה השני של אור, דן נובהארי, התייצבו לדיון לצדה של אור וטענו כי מצבה הפיננסי של החברה איתן, וכי אין כל צורך בפירוקה. וינרוט אמר כי "תהליך של כינוס או הקפאת הליכים, שאותו ביקשו הרוכשים, הוא תהליך דרסטי שניתן רק כשהבית עומד להתמוטט, ואם הוא לא עומד להתמוטט, אין בכך צורך".

לטענתו, החברה עומדת בכל התשלומים. "אין בדל ראיה שמשהו קרה שמזעזע את קורות הבית. לא כל אדם שנחקר ברשות המסים צריך לקחת לו את כל הנכסים, וזה מה שבעצם מבקשים הנושים", טען וינרוט.

כן הציגו עורכי דינה של אור לבית המשפט דוחות המעידים לטענתם כי מצב החברה לכאורה טוב. "ההון העצמי של החברה נאמד בעשרות מיליוני שקלים נכון להיום. ההון העצמי הוא בסך כולל של 57 מיליון שקל, ויש לחברה יתרות זכות של למעלה מ-719 מיליון שקל. זאת חברה שיש לה היום 12 פרויקטים חיים ונושמים", אמרו וינרוט ונובהארי.

עוד טענו באי-כוחה של אור כי "החברה חיה נושמת ופעילה. העננה שהוטלה על החברה בשל חקירת אור ברשות המסים היא בעניין טכני של דיווח שיכול להתאדות בלא-כלום ומוסדר בימים אלה. החברה שיווקה 1,500 יחידות דיור, ויש רק תביעה אחת נגדה".

השופט הקשה על עו"ד וינרוט ואמר לו שהתמונה לא ממש דומה למה שהוא מנסה לצייר, בין היתר לאור דברי בא-כוח הבנק שהצ'קים של החברה לא מכובדים.

בתחילת השבוע הגיש אברהם וולך את בקשת הפירוק הראשונה נגד אור סיטי נדל"ן, בטענה כי היזמית הצעירה מכרה לו דירה שכבר נמכרה לאדם אחר וחייבת לו כספים רבים. בהמשך הגיעו אור ו-וולך להסכמה לפיה היא תחזיר לו 400 אלף שקל, והוא יבקש מהשופט את מחיקת הבקשה. גם כונס הנכסים הרשמי לא התנגד לכך.

ואולם, מאוחר יותר באותו היום הוגשו עוד שתי בקשות פירוק נגד אור סיטי נדל"ן, שמנעו את המחיקה והביאו לכך שהדיון היום התקיים. אחת מהן הייתה של מינה זומר, ניצולת שואה בת 86. זומר טענה כי רכשה מאור במסגרת קבוצת רכישה זכות לבניית דירה ברחוב הניצחון ברמת-גן, והעבירה במסגרת זו 790 אלף שקל לחברה של אור. לדבריה, הכספים שהעבירה והעבירו יתר חברי קבוצת הרכישה היו אמורים לעבור מאור לחברת גלובל שממנה התכוונה אור לרכוש את הקרקע. ואולם לטענתה, נודע לה כי אור לא העבירה את הכספים לגלובל והשתמשה בהם לצרכיה.